Skärmtid/vad har man en padda till?

Masqueradee

Trådstartare
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.
 
Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid.

Vad har man egentligen en padda till? I min närhet är det i princip ingen utan barn som har en padda (exklusivt de som har en i jobbet för att rita med) eller en tv (exklusivt de som nu har vuxna barn som flyttat hemifrån) som används till annat än stream/spel, alltså inga tv-kanaler.

Är det en grej ni köpt före barnet och därmed använder barnet paddan pga att det redan fanns?
Har ni inte barn men äger en padda ändå?
Vad gör en padda som inte en tv, laptop/dator eller liknande kan göra?

Min ytterst begränsade verklighet kring barn och paddor är att det liksom kommer med. Något man "måste" ha om man har barn.

Lägger inte tråden under Barn-delen då jag är nyfiken på svar från personer som både har och inte har barn.

Obs! Inget skammande av föräldrar som låter sitt barn ha skärm, inte menat av mig eller uppmuntran till andra. Är genuint nyfiken på om padda fanns i hemmet innan, och varför/ni som inte har barn, vad används den till.

Har inga barn och använder paddan (har en android) för att titta på serier/film. Direkt på paddan om jag är på resande fot och streamar till TV:n när jag är hemma.

Särbon använder paddan som dator förutom på ovanstående sätt.
 
Jag köpte surfplatta av enda anledning för att lyssna på Youtube och ljudböcker, eftersom jag inte vill ha det i min telefon. Har några spel jag aldrig använder, men annars är det uteslutande ljudbok och musik den använts till sedan start.
 
Jag ser på serier/film. Dottern, 13 år nu, fick min urgamla platta när jag bytte upp mig. Hon använde den knappt.
Julen 2023 fick hon en ny platta, som jag fått i gåva när jag köpte ny telefon. Hon använder den inte jätteofta men vid användning samma sak som jag, alltså serier/film.
 
Hade platta innan men då inget annat som var större än telefonen, tyckte den var behändig att ta med sig jämfört med laptop. Nu mer har jag ingen platta utan istället en laptop.
Är väl när jag lägger bort min smartphone som jag känner att en platta kunde vara bra att ha med sig ibland när laptopen känns alldeles för stor.
 
Jag köpte förvisso min efter att dottern föddes, mest för att läsa böcker på, men hon får ha den ibland (är snart 3), hon färglägger, spelar memory och andra åldersanpassade spel. Har tagit bort Youtube från den så ser hon video på den är det typ Bolibompa och sånt. Jag är ensam mycket med henne på kvällar och helger och skäms inte ens för att den får vara barnvakt ibland när jag måste laga mat eller kissa eller så 😂
 
Fick en platta på köpet av någonting annat en gång för länge sedan
Använder den till främst nextory eller liknande tjänst alltså läsa böcker innan jag ska sova
Jag vill läsa inte lyssna och då är mobilen för liten
 
Jag hade surfplatta långt innan jag fick barn. När jag skaffade den var mobilskärmarna fortfarande rätt små och laptopsen generellt relativt tunga (jag hade dessutom 15” skärm på min dåvarande dator). Så surfplattan fungerade som ett mellanting, större skärm än mobilen men lätt att ha i knät och släpa med sig i en väska.

Min nuvarande privata dator är en hybrid mellan dator och surfplatta, just för smidigheten att släpa med sig i väskan (införskaffades i samband med att jag började plugga för sju år sen).
 
Har inga hemmavarande barn men både käre maken och jag har var sin platta. Jag använder min till nedladdade virkmönster och att kolla virkvideos på. Maken använder sin att läsa morgonnyheterna på.
 
Inga barn
Skaffa surfplatta för ersätta datorn (mest pga vikten) när åker över till min familj eller sambons, där mobilen inte täcker behovet lika bra.
Surfplattan är här för stanna hos mig. 😁
 
Jag köpte surfplatta av enda anledning för att lyssna på Youtube och ljudböcker, eftersom jag inte vill ha det i min telefon. Har några spel jag aldrig använder, men annars är det uteslutande ljudbok och musik den använts till sedan start.
YouTube tänker jag ändå är rimligare att kolla på större skärm! Sitter just nu och lyssnar på en videopodcast på laptopen medan jag svarar med telefonen här :)
Jag köpte förvisso min efter att dottern föddes, mest för att läsa böcker på, men hon får ha den ibland (är snart 3), hon färglägger, spelar memory och andra åldersanpassade spel. Har tagit bort Youtube från den så ser hon video på den är det typ Bolibompa och sånt. Jag är ensam mycket med henne på kvällar och helger och skäms inte ens för att den får vara barnvakt ibland när jag måste laga mat eller kissa eller så 😂
Alltså 100 gånger hellre att ungen sitter stilla medan man kissar än något annat! Inget att skämmas för tycker jag. Mvh sitter med två skärmar nu ^^
Har inga hemmavarande barn men både käre maken och jag har var sin platta. Jag använder min till nedladdade virkmönster och att kolla virkvideos på. Maken använder sin att läsa morgonnyheterna på.
Åh, syr ganska mycket men använder mest laptopen för videor. Är det möjligheten att zooma och så som gör paddan bättre?
 
Detta tänkbara ändamål är det enda som fått mig att seriöst överväga att skaffa en padda:


Jag installerade just ett sådant spel för Megara. Men det var tur att jag har glas på den. Hon hoppade på den och skrapade med tassarna med klorna ute. Så jag tog raskt bort den. 😼

För att återgå till ämnet. Jag använder den till att läsa, surfa när jag ligger i sängen eller är på resande fot. Senast använde jag den som en andra skärm under OS. Hade den på skrivbordet bredvid datorn.
 
Jag köpte förvisso min efter att dottern föddes, mest för att läsa böcker på, men hon får ha den ibland (är snart 3), hon färglägger, spelar memory och andra åldersanpassade spel. Har tagit bort Youtube från den så ser hon video på den är det typ Bolibompa och sånt. Jag är ensam mycket med henne på kvällar och helger och skäms inte ens för att den får vara barnvakt ibland när jag måste laga mat eller kissa eller så 😂
Jag tänker att man inte behöver skämmas om man använder den med förnuft så att säga. Det du använder din platta till med ditt barn använde jag tv och nintendo wii till när mina barn var små. Bolibompa, spel osv och när jag lagade mat, kissade, duschade snabbt osv. TV har alltid varit barnvakt sedan de uppfanns tror jag-underlättat familjelivet på något vis och det gäller väl att passa på när barnen kan sitta där och titta? Men som med allt annat finns det ju dem som överdriver det, vilket ju inte är bra.
Jag tycker inte alls att du ska behöva ha en känsla av att du borde skämmas i någons ögon faktiskt.
 
Jag älskar min iPad och köpte den innan jag skaffade barn. Den gjorde mina studier tusen gånger smidigare (❤️) och så har jag den när jag reser eller ligger i sängen eller på soffan för att titta på serier och film.

Mina barn får inte ha den alls.
 
YouTube tänker jag ändå är rimligare att kolla på större skärm! Sitter just nu och lyssnar på en videopodcast på laptopen medan jag svarar med telefonen här :)

Alltså 100 gånger hellre att ungen sitter stilla medan man kissar än något annat! Inget att skämmas för tycker jag. Mvh sitter med två skärmar nu ^^

Åh, syr ganska mycket men använder mest laptopen för videor. Är det möjligheten att zooma och så som gör paddan bättre?
Jag känner mig som en dinosaurie eftersom jag använder mobil till att ringa och SMSa för ungefär, och datorn till allt det andra, så youtube om jag ska titta sker på datorn (det finns ju en del bra saker man kan se på Youtube faktiskt). Men jag har ju youtubepremium där jag har musik och har spellistor därigenom så att jag kan lyssna även offline osv, är till och med så omodern att jag inte lyssnar via YoutubeMusic appen ens utan vanliga youtubeappen.

När jag har åkt i väg och sovit på hotell, åkt tåg några timmar osv så har jag tittat på någon film eller serie också. Det är bara på den jag kan logga in på Amoazon prime Video :o så det är där jag jag ser Clarksons Farm, The Grand Tour (som nu finns på Viaplay:bump:) samt James Mays serier, vilket ju sker ytterst sällan.

Min surfplatta ligger alltid i min väska och följer med till jobbet. Lyssnar på musik/ljudbok varje resa till och från jobbet samt om jag gör något på jobbet där jag inte behöver lyssna så kan jag lyssna på musik eller liknande, skönt att stänga ute ljudet från kollegor och liknande (överfallslarm, test av brandlarm (på annan avdelning) osv) med mina hörlurar. Så den används frekvent men i stort sett bara för två saker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp