Skador av skitsele?

FreeLou

Trådstartare
Har en s.k skitsele hemma, tycker den har fungerat bra under de 7 år jag använt den, men har på senare tid blivit mer kunnig om att de ej är bra. Den jag har sitter bra på hästen och har både däckel och bukgjord och jag kör den med en rockard utan svängel o.dyl.

Har kikat runt lite och beslutat att fixa till svängel och införskaffa mig en rejäl sele.

Det jag undrar lite över är om de skador som kan uppstå vid användning av "skitsele".

Efter att jag kört min häst för en vecka sen gick han konstigt dagen efter. Han saxade med frambenen och kändes allmänt knepig i sina rörelser. Har funderat över vad detta kan ha berott på och funderar på om selen orsakar tryck och kan ha ngt med detta att göra?

Vi skrittade bara en runda på ca. 50 minuter, annars travar vi i regel större delen av sträckan och jag inbillar mig att vagnen då rullar på bättre och att han ej behöver dra på samma sätt.

Har ni några idéer?

Sv: Skador av skitsele?

Jag vet inte vad som har hänt med din häst men vad som kan hända av en skitsele är:

- Hästen bildar muskler på fel ställe. Detta syns inte, men häst blir stel och kan börja göra knixande rörelser när den drar vagnen för att slippa trycket. Det är bara att vänta ut ca 3 månader så hästen tappar dem musklerna.

- Selen sliter på bogarna. Kan gå in i bogbenet, detta syns inte utan på huden, men på röngen syns det. Hästen kan om man har tur bli körbar igen.

- Trycksår på bog, mage, manke eller svanskappa . Bara att vänta ut att såren läker. En riktig sele fördelar trycket.

- Om man kör utan baksele, kan faktist svansrotten gå ur led :crazy:. Har själv sett detta, och det är inte en vacker syn :cry:. Hästen går inte köras längre. Trots utan svanskappa.

Det finns så mycket mer :crazy:.

Mvh
Emma

Okej, tack för ditt svar!

Ja, jag inser ju nu att jag haft en himla tur alla år jag kört med min utrustning. Har som sagt inte märkt av några problem alls tidigare, men när detta hände funderade jag på om det trots allt kunde ha ngt med selen att göra.

Att de fortfarande tillverkar sådana här selar är ju stor skam :mad:
Värsta scenariot lär ju vara tung vagn utan broms i nerförsbacke med en sådan sele. Usch. Ryser vid tanken.

De flesta hästarna får förslitnings skador av dem selarna, mer eller mindre.

Ush ja, det var ingen mysig upplevelse, kusken var ingen bra kusk i heller :cry:. Men det är en annan historia. Men jag tror inte att den kusken sätter sig i vagnen igen efter denna händelse. Hästen slog igenom träet och sparkade på kusken.

Varför de säljs ? De är ganska billiga och säljs i butiker med personal som inte kan något om körning. Hööks sålde fina selar för, men slutade för dessa var mycket mer lätt sålda och lätt tillverkade!
Sedan är ofta köparen okunning.

Mvh
Emma

Låter inte roligt, Underbar har ju haft baksele nu ett tag och han brydde sig inte när jag testa det på honom första gången.

Liknande trådar

Körning Är helt ny på det här med körning och körde min första tur med min shettis igår. Har en DO Syntetsele och en Cavaletti Sport Edition...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: fjordtokan
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
K
Körning Jag har förstått att ju mer man tar reda på inom körning, desto mindre kommer man på att man kan...... Jag vill inte använda "skitsele"...
Svar
11
· Visningar
1 286
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 936
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18