Skadligt proteinöverskott?!

S

snofflan

När börjar man prata om skadligt överskott av protein?? Typ vid tex. 100 g överskott eller vad? Någon som vet och kan tänka sig förklara??
 
Sv: Skadligt proteinöverskott?!

Om det kommer från grovfodret så är det ingen fara. Då kan man ge upp till 2-3 gånger som mkt som hästen behöver utan att den tar skada. Se bara till att ha en hyfsad kvot, om du ger för lite energi så kan den bli för smal eftersom det krävs energi för att bryta ned och ta hand om proteinet. Det finns en viss risk att hästen blir för tjock med för mkt protein, men om det är en svårfödd/smal så är det ju lugnt. Hellre lite mkt protein (OBS från grovfoder) än för lite. Kommer mkt protein från kraften så bör man se över foderstaten då det inte är nyttigt.
Har hästen någon sjukdom som är foderrelaterad bör man inte ge för mkt. protein, utan hålla sig omkring behovet.
Hoppas jag kunde hjälpa dig :)
 
Sv: Skadligt proteinöverskott?!

Ja, till en viss del så hjälpte det. Har förut också hört att det ska vara lugnt med överskott om det kommer från grovfodret (vilket det i mitt fall också gör) men sen läste jag i en tråd för inte så längesen att det var skadligt vilket som. Kvittade om överskottet kom från grovfodret eller kraftfodret för att ett överskott var trots allt ett överskott. Jag vet att ett överskott ju till slut bildar gifter men vad jag egentligen undrar över är HUR STORT överskott som är direkt skadligt? Säg att jag räknar på en ny foderstat åt min häst och kommer upp i ett överskott på 162-187 g (beror lite på). Är detta då skadligt eller det ligger inom gränsen för att man ska kunna känna sig lugn? Förstår du hur jag menar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp