Skadligt för hunden?

R8n

Trådstartare
Var till veterinären idag för den årliga vacinationen och då pratade hon om att Ronja var otroligt pigg för sin ålder.

Vi berättade att vi går ungefär 1 ½ mil varje dag med Ronja, och då såg hon ut ungefär såhär :eek:

Och vi fick en utskällning..

"Man ska absolut INTE gå ut och gå långa rundor med en hund som är över 10 år. Det är mycket skadligt för deras höfter och det gör bara så att hunden åldras tidigare och istället för att hon ska leva i kanske 3 år till så får hon inte mer än ½ år kvar om ni fortsätter motinera henne som ni gör. Desutom så ska äldre hundar inte leka eller springa."

Vi blev helt ställda. Skulle vi bara gå korta sträckor med våran voffsa och hon inte skulle få leka så vet vi att hon skulle deppa ihop och tyna bort.

Så, ska vi lyda veterinären och bara gå korta rundor och inte leka med henne? vilket leder till understimulering
Eller ska vi fortsätta som vi gör, dvs. gå långa promenader som hon bestämmer hur långt och hur fort man ska gå?
 
Sv: Skadligt för hunden?

Oj, då måste min familj vara världens djurplågare.... :eek: :smirk:

Våran 13åriga JRt är hur pigg och fräsch som helst, och älskar långa promenader. Han blir inte trött eller flåsig, och skulle troligen få tuppjuck om inte han fick ordentligt med motion.
Han promeneras ca 3-4 timmar om dagen (uppdelat på fyra promenader alltså) och mår strålande bra!
 
Sv: Skadligt för hunden?

Jag hade en hund som blev 16 år, en labbe, och hon pensionerades från aktiv jakt som 10-åring, sen levde hon riktigt aktivt många år till.

Jag anser att folk låter sina hundar tyna bort när de slutar röra på dem över en viss ålder. Det är väl bättre att hundne får leva så länge den kan och att man sen tar bort den när de börjar bli skröppliga.

//E
 
Sv: Skadligt för hunden?

Det tror jag bara bullshit, har hunden bra höfter och ingen reumatism så är det nog bara att motionera på.
 
Sv: Skadligt för hunden?

och lady_vip...

Jag misstänkte nästan det att hundarna knappast mår dåligt av det.
Det känns fel att jag skulle tvinga henne promenera kortare rundor när hon verkligen vill gå längre. Och jag skulle inte vilja ha henne när hon är understimulerad :crazy:
 
Sv: Skadligt för hunden?

Oj då, då ligger jag också illa till för min gamle greyhound får alltid följa med på långpromenaderna och vi promenerar ofta några timmar om dagen uppdelat på några promenader. Det ska han få fortsätta med också så länge som han orkar! ;)
 
Sv: Skadligt för hunden?

Låt henne få följa med så länge hon vill och orkar.
Nu tror jag ju inte ett dugg att det är så för din hund, men hellre ett halvt år med bra stimulans, än 3 år och bara ha tråkigt.

Jag har precis varit ute med mina hundar, och en fyllde 10 år i går. Vi gick inte långt, men de har kört racer ute på åkrarna, så fort som bara går :)
Den gamla körde även ett race med en av hästarna i hagen. :D
 
Sv: Skadligt för hunden?

Jag tycker man ska låta djur röra på sig så länge som de orkar och vill, om de nu inte har någon sjukdom så de kan ta skada av det förstås. Jag tror att de håller och lever längre av att leva ett aktivt liv. Som med allt är väl lagom bäst. Det gäller ju att hitta en bra balans som passar djuret i fråga. Motion är bra i viss mängd. Motionerar man för mycket blir det nedbrytande. Kroppen måste ju få vila med. Men motionerar man för lite så tappar man ju och kroppen bryts ner fortare.
Mina förra hundar var mycket aktiva båda två. Och jag tror att det är skälet till varför de blev så gamla. De blev 16 resp 18 år gamla.
 
Sv: Skadligt för hunden?

Det låter ju motsägelsefullt att hunden ser pigg o fräsch ut för sin ålder trots att du "misshandlar" henne genom att gå långa rundor?

En vältränad hund (och människa för den delen) mår bättre än en otränad.
Så fortsätt med dina promenader, låter som om du gör rätt iaf :)
 
Sv: Skadligt för hunden?

min jycke är inte så pigg (fast inte så gammal heller) och henne tvingar jag ut på 3-4 timmars rundor + att vi cyklar och joggar. jag är helt övertygad om att det är bättre att hålla igång.
 
Sv: Skadligt för hunden?

Haha vad var det där för veterinär?
Min gamla vovva var med mig ut nästan jämt med hästarna både när jag körde och red, även när hon blev äldre, hon var hur pigg som helst! Hade säkert levt i flera år till om inte olyckan hänt.
 
Sv: Skadligt för hunden?

Tror nog att långa promenader är bra med tanke på höfter och alla andra åldersrelaterade problem. Har man gog kondition och musklerna i skick + mår psykiskt pra så kompenserar det för de dåliga lederna!:) Knata på ni så länge hunden är pigg och kry!!
 
Sv: Skadligt för hunden?

Det kan jag hålla med om. :)
Greyhounden har börjat bli gammal, det har märkts nu under vintern/våren men då har han ju varit sjuk också och tappat en del i hull (som är på väg upp igen :bow: ). Men med honom är det nog färdigcyklat tror jag. Men promenaderna får han hänga med på. Han går ju lös hela tiden så han tar det i sitt tempo. Emellanåt springer han som en idiot och rejsar för allt vad han är värd, och sen kan han lunka på i mitt gångtempo ett tag, för att sen dra nya repor.

Dock är han väldigt värmekänslig så om jag ska gå långa rundor mitt på dagen nu när det är varmt så får han stanna hemma.

Så länge man läser sin hund och de verkar pigga och glada tror jag inte alls att det är några problem att låta en gammal hund hänga med på ordentliga rundor.
 
Sv: Skadligt för hunden?

Hellre då ha en hund som mår riktigt bra i ett halvår än att ha en hund som deppar ihop men som får leva i 3.

Så länge hunden är pigg och fräsch skulle jag fortsatt med promenaderna. Är man bara uppmärksam på hunden så märker man om det börjar bli jobbigt för den.

Min fd granne hade en labrador som blev 15. han hängde med ut på ganska långa dock långsamma promenader, vad han inte klarade av var trappor. Hon flyttade till ett ställe där det inte fanns några trappor till bara för att han skulle kunna få komma ut och röra sig utan att få ont. Lite OT kanske.

Hoppas din hund håller sig fräsch i många år till :)
 
Sv: Skadligt för hunden?

:eek: Vad var det för en puckad veterinär??

Jag håller mad alla andra här. Motionera och lek med hunden, men då förstås på hennes villkor.
Jag har en pigg 12-åring som jag cyklar med, leker med och promenerar med och hon är pigg och glad och det är huvudsaken!
Märker dock att hon inte har lust att leka riktigt lika länge som förut.

I fjol somras låg min hund mest ute i skuggan, utan desto mera stimulans, och på hösten märkte jag att hon hade förändrats och föråldrats avsevärt. Hon verkade både döv och senil och jag blev riktigt skraj :eek: Började medvetet aktivera henne mera och hon blev piggare och fräschare på alla sätt och vis. Visst, lite ålderstecken har hon men det är ju naturligt ;)
Har iaf bestämt att inte låta henne förslappas inkommande sommar. Om det blir för varmt för motionsaktiviteter så finns det ju annat man kan pyssla med.

Ett tips för gamla hundar är Glucosamin. Min hund fick lite knepigare att stiga upp från liggande ställning men efter 4 veckor med G funkar det som smort igen! Full fart!

Som de andra skrivit: bättre en glad hund i ½ år än en deppad hund i 3.
 
Senast ändrad:
Sv: Skadligt för hunden?

En utbildad smådjursveterinär.

Jo, det är så vi tänker med. Hon beter sig ju som en valp men hon orkar inte leka riktigt lika länge som förr, men går gör hon i ganska raskt tempo och saktar hon ner så saktar vi också ner.
Hon kan gå en extra runda bara för att få bada :D
Och ser vi att hon börjar flås alltför mycket så brukar vi sätta oss och vila 15-30 minuter, och då är hon sitt vanliga jag igen.
 
Sv: Skadligt för hunden?

Jag motionerar då min 11-åriga taxhane lika mycket som jag motionerar den yngre tiken, vilket blir mellan 0,5 - 1,5 mil/dag. Visst, han är lugnare nu än vad han var som ung men då var han verkligen en vilde. Nu är han pigg och alert, men lite mer sansad. Han är inte fullt lika snabb som han var förr, men han rör sig lätt och obehindrat. Han är pensionerad från jakten sedan länge, men det beror enbart på att han är jaktidiot rakt igenom och att vi pga det fått leta reda på honom med hjälp av sierska vid ett par tillfällen. :smirk: Om jag skulle lämna honom hemma och endast ta ut tiken på dessa promenader skulle han nog ganska säkert bli deprimerad och åldras mentalt på ett helt annat sätt än vad han hittills gjort. :crazy:

Min morfar är förresten ett mänskligt exempel på en gamling som håller igång, och nog är pigg till stor del just pga av detta. Han åker längdskidor om vintrarna, cyklar om somrarna och och promenerar massor i skogen året runt. Det handlar totalt om flera timmars motion/dag. Faktum är att han cykeltränar med 30-åriga tävlingscyklister. Han fyllde 70 ifjol och då köpte han sig en motorcykel. ;)
 
Sv: Skadligt för hunden?

Mina gamla hundar fick gå så långa promenader de verkade må bra av. Ville de leka och springa fick de göra det och det blev väl mest varenda dag. Hunden känner väl själv om den orkar leka eller inte.

Fy, vilken dum veterinär!!!
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 150
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 454
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp