skadligt att betäcka sto med farfar ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emmizen85
  • Startdatum Startdatum
E

Emmizen85

är det detta som kallas linjeavel ?
Är det skadligt , vad finns det för nackdelar ? *nyfiken*

Det tycker jag låter lite nära...

Nackdelarna kan vara att du får din hästs negativa egenskaper i dubbel uppsättning.
I ponnyaveln är det kanske mer vanligt, än i halvblodsaveln, var det inte en tråd om det för en stund sedan?
Från min barn/ungdomstid, kommer jag ihåg en häst e. Nepal-Nepal. Det blir ju detsamma som ditt fall, fast i detta fall var hingsten även morfar...
Den var ingen stjärna direkt...

Jag känner till ett sto, född i Tyskland , exporterad till USA, som är e. Beach Boy - Beach Boy, väldigt vacker och enl ägaren mycket trevlig och tävlar på hyfsad nivå för ögonblicket.
I det fallet kan man utgå ifrån att det var en MYCKET erfaren uppfödare, som visste vad han hade, och vad han gjorde.

Sto med farfar? För min del blir det för avancerat. Jag är annars glad i linjeavel, men föredrar att ha det i tredje och fjärde led, i hingst, respektive stolinjen. Kan tänka mig att ha samma stofamilj i bägge linjerna med.

Jag hade avstått.

mvh

Det låter mer som inavel än linjeavel...nackdelarna kan vara genetiska fel som leder till döden...man ska nog inte betäcka så nära....

Linjeavel bör vara balanserad...och först komma i 4:e led..då skall alltså pappans fadersida(i fjärde ledet) stämma med moderns modersida( också då i fjärde förstås)

okej :) tack så mkt.. det kan ju hända att det kallas inavel då när det är såpass nära.. och någon inavel vill ja ju inte ha .

Nej, det är inte inavel att betäcka med farfar!

Inavel är t.ex att betäcka mor med son, dotter med far o.s.v...
Matchar farfar ditt sto, så kan du lugnt betäcka med honom utan risk för inavel.. där blir det linjeavel, sen bör man akta sig att avla vidare med närbesläktade i 'nästa led'!!! :)

Hörde om en häst som hade Utrillo både som morfar och som farfars far. Tyckte att det lät väl nära men det finns ju tydligen "värre"... :confused:

Halvblodshingsten Hartungs pappa Ilmegrund var e Humboldt - Humboldt!

Sen vet jag en häst som har Chagall som farfar och morfar.

Jag ska i sommar betäcka ett sto vars stam ser ut så här;
morfarsfar = Twyford My Man alltså 4 led bak för fölet

hingsten
e Twyford My Man alltstå 2 led bak på fölets sida.

Detta är också snudd på linjeavel men knappt det då man får räkna så långt som 4 led på ena sidan.

i ditt föls fall så blir det ju
led 1 resp led 3.

passar hingsten för övrigt med ditt sto så skulle jag betäcka.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur