Skadestånd vid hävning av köp?

G

gazira

Hej, tänkte höra om någon som har varit i en liknande situation har några erfarenheter att dela med sig av.

Köpte i slutet av september en häst, född 03, utbildad MSV dressyr. En riktigt fin och trevlig häst. Hästen exportröntgades och besiktigades u.a. Första månaden gick allt som på räls, men sen när jag började begära lite mer märkte jag att hästen hade svårt att få med sig bakbenen. Den var även framtung och stel. Kiropraktor kollade hästen utan något att anmärka på. Fortsatte rida lugnt för att hitta knapparna och lära känna hästen, men hade hela tiden en magkänsla av att någonting inte stämde, dock var hästen aldrig halt.

Innan jul höll jag på att bli tokig på grund av min paranoia och åkte in till klinik för att kolla upp hästen. Hon reagerar då på böjprov högt vä. Bak och lågt båda fram. Vid kompletterande röntgen (andra vinklar än exportröntgen) upptäcks en lös benbit i vä. Has. Som har skavt i leden så att hela leden är skadad.
Mitt försäkringsbolag vill inte betala en krona för detta.

Jag väljer då att häva köpet vilket säljaren går med på utan några diskussioner.

Nu till min fundering, vad kan jag få skadestånd för?
Veterinärkostnader? Löpande kostnader under tiden jag har haft hästen, ex boxhyra, skoning, försäkring osv? Transport av hästen tillbaka till säljaren?

Hästen är köpt av en näringsidkare.

Tack!

Sv: Skadestånd vid hävning av köp?

Om nu säljaren tar tillbaka hästen och ger dig dina pengar, känns det inte lite väl mkt då att kräva skadestånd? Känns lite som "mycket vill ha mer". Hade varit en sak om säljaren vägrade ta tillbaka, att man då vill "klämma till" den lite, det kan jag förstå men nu låter det rätt girigt :/ men det är bara min åsikt ;)

Om nu säljaren tar tillbaka hästen och ger dig dina pengar, känns det inte lite väl mkt då att kräva skadestånd? Känns lite som "mycket vill ha mer". Hade varit en sak om säljaren vägrade ta tillbaka, att man då vill "klämma till" den lite, det kan jag förstå men nu låter det rätt girigt :/ men det är bara min åsikt ;)

Håller med !

Det är ju inte så att säljaren med FLIT sålde en häst med lös benbit utan den hittades ju faktiskt först vid en annan röntgen med andra vinklar.

Det handlar inte om girighet eller om att "klämma dit" någon. Min fråga var vad som gäller rent juridiskt.

Jag har inte tänkt begära att få alla kostnader ersatta, men samtidigt så sitter jag med veterinärkostnader på en bra bit över 10.000kr för en häst som inte är min längre. Och som aldrig skulle ha blivit min om den första röntgenbilden hade varit tagen ur rätt vinkel. Samt ex transportkostnader för resor på sammanlagt 180mil.

Och ser man till konumentköpslagen så har köparen rätt till ersättning för utgifter orsakade av skadad eller felaktig vara(häst). Dock har jag svårt att tolka exakt vad det gäller. Därav vände jag mig hit.

O varför gjorde du inte den efterforskningen innan du köpte hästen?
Var detta något som säljaren visste o undanhöll från dig?

Hade ingen anledning att misstro säljaren eller veterinären vid köpet. Började forska i det när problemen uppstod då jag fann det märkligt att en häst kan vara "ren" först och drygt två månde senare vara så påverkad av en lös benbit att den bedöms som att den inte kommer hålla för ridning.

Ja säljaren visste om det, det är vid besiktningen där säljaren var köpare som hästen var halt på vä. Bak. Uppgifterna kommer från uppfödaren som i sin tur hade behandlat hästen för kotledsinflammationer, vilket den upplyst om vid försäljningen till "min säljare" och enligt uppfödaren såldes hästen för lättare ridning eller avel.

Jag tycker du ska kontakta en jurist.

Dock behöver inte plåtarna vara tagna ur fel vinkel, utan helt enkelt tagna i en vinkel där biten inte syns.

Lite "komiskt" jag va med om samma sak själv förra året vid köp av en "läromästare". Den hade samma fel som din ungefär. Jag betalade dock vet.räkningarna och resorna.

Tror inte du har så mycket att komma med eftersom du undersökt först och meddelat säljaren först när felet upptäckts. Hade varit en annan vara som inte kändes rätt så faller de flesta garantier om man går till någon annan än säljaren först. Så borde ha meddelat säljaren redan från början om att hästen inte kändes rätt. Då hade säljaren haft möjlighet att låta undersöka hästen. Tyvärr så är ju inte lagstiftningen anpassad till bara levande djur utan gäller lika för alla typer av varor.
Så att du har rätt häva köpet är det inget snack om som sagt mer tveksamt om du har rätt till någon ersättning för dina utlägg.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt...
Svar
11
· Visningar
2 323
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama