Skadeglädje när udda fågel fastnar

Sv: Skadeglädje när udda fågel fastnar

Det är beklagligt att det finns sådan skadeglädje.

Kari är framgångsrik. Han har lärt sig att träna hästar. De hästar han har i träningtjänar mer än många andras.

Hur många är inte avundssjuka?

Gå in på www.travsport.se och sök sportinfo sök på tränare Kari Läh* Vem blir inte imponerad med de siffrorna!!!???

Inte sjutton skulle han medvetet dopa en häst eller välja att dra sådan publicitet på sig!!!

Jag tror inte att Kari medvetet skulle dopa sina hästar. Dels för att jag vet hur han är som person och för att vi har haft häst i träning. Han säger till om han inte kan få ordning på hästen. skadeglada människor är bara så trista! Jag tror på Kari...han är seriös och mycket duktig.

Jag tror inte heller Kari medvetet skulle dopa sina hästar. Han har ju kannon hästar och hästar som inte gått så bra hos andra tränare lyckas han få fart på. Inget illa mot de andra tränarna, det kan vara så att just den hästen inte trivs just där osv.

Men jag har svårt att tro att våra andra travtränare som finns i sverige skulle ha dopat sina hästar, de fall som finns tror jag beror på okunskap. Hur lång karens tid man har osv innan preparatet gott ur kroppen.

Men det är tråkigt att det finns folk som har sådan skadeglädje , man kan fundera på hur det hade kännts för en själv.

"Dopning, Doping, användning av olika artificiella metoder och medel, särskilt läkemedel och hormoner (ofta benämnda droger) för att höja prestationsförmågan hos människor och djur."

Så egentligen ska det inte ens klassas som dopning ang. fallet Kari Lähderkorpi då det var en mediciniering (sulfa om jag inte minns fel?)helt utan någon prestationshöjande effekt.

Ordet dopning används så felaktigt inom travet men detta beror ju på den nolltolerans som finns.

T o m STC`s chefsvet. Peter Forssberg har ju gått ut och klargjort att medlet inte påverkar hästen positivt eller prestationsmässigt sätt alls.

Så hur kan folk vara skadeglada?

Hade det varit något medel som tog bort smärta osv så är det väl en sak att finna något att ta på ang. en framgångsrik tränare.

Men nu..?:crazy:

Tycker att det är tråkigt att det inte skiljs på doping med prestationshöjande medel och doping med läkemedel. Nolltoleransen finns ju för djurskyddet, för att man inte ska kunna tävla en skadad häst genom att ge den smärtstillande t ex.

Svarar en häst positivt på proverna drar man direkt paraleller med t ex friidrott och tror att det handlar om kemiska preparat för att få hästen springa snabbare. I detta fallet var det ju inte så. Inte heller i många fall inom ridsporten.

Skiljer man inte inom travet på klass1 / klass 2 prestationshöjande /inte prestationshöjande - så som FEI - systemet? Var hittar man egentligen regelverket för detta?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvD) Vinnarhålet eller dödens, vad sägs? Gissar att de flesta väljer vinnarhålet. Det låter i varje fall lite smakligare än dödens...
Svar
0
· Visningar
1 702
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvD) Travtränaren Kari Lähdekorpi överväger att sluta efter anklagelserna om doping. - Jag förstår hans reaktion. Han har hängts ut...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: taako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama