skadat annan häst

N

nightwich

har fått ett problem och behöver synpunkter!!!

Jag har precis köpt en häst, som jag skulle ha hos en bekant. Hon har två hästar sen tidigare,som har gått ihop ett par år.

Vi släpte ihop hästarna när vi kom hem med honom och han började springa runt,dom började gnabba och "skrika" som dom gör när dom kollar vem som bestämmer. Hennes ena häst jagade och bet min häst i rumpan varpå han sparkar bakut och träffar den hästen på ena frambenet. Det börjar blöda men hästen är inte halt.

Dom springer och springer...lugnar inte ner sig utan bara trissar upp varandra. Så vi gör en annan hage till min häst,och senare flyttar jag min häst till ett annat stall. Där han har blivit världens lugnaste. Inte alls så stissig som han va tillsammans med de andra hästarna.

Nu har den skadade hästen blivit uppkollad hos veterinär och det är något i benent som är trasigt,dock inte allvarligt utan det räcker med vila.

Det jag funderar på är om jag kan bli ersättningsskyldig för detta då det var hennes häst som bet min först??

Tack för att ni orkade läsa :)

Sv: skadat annan häst

Var ni båda överens om att släppa ihop hästarna så ansvarar var och en för sin häst och har accepterat att det kan bli skador. Du är inte ersättningsskyldig.

tack för svaret!

Men var noga med att då hänvisa till det muntliga avtalet och klargör att det gäller om någon kommer och säger något annat.

Min bästa vän, erbjöd sig att ta hand om min häst under min förra höftledskonvalescent. Jag ville ha skriftligt papper, trots att vi var väldigt goda vänner gällande skador som kunde uppstå i hagen, då varken hennes häst, hennes foderhäst eller min gamla dam är försäkrade. Men nej, hon sa bara att äsch, det är ju som det är. Hästar är som de är. Och jag lät mig lugnas med det - TYVÄRR.

För sen skaffade hon ett ponnysto, dräktigt också oförsäkrat, några veckor innan jag skulle ta hem min häst. Jag sa då att det var dumt att släppa ihop dem, det höll hon med om. Men nån dag senare hade hon ändå gjort det och det blev visst någon uppgörelse stona emellan. Men den dagen gick det bra. Några dagar senare sades det att min dam som överallt annars, är tillbakadragen och går undan för andra hästar oprovocerat attackerat hennes ponnysto och sparkat upp ett stort fult sår högt upp på insidan höger bak.

Jag åkte genast dit med min min far, kollade min häst, hennes gamla sto, som såg helt ok ut. Sen tittade vi på ponnyn och ja, det var inte fint. Distriktsveterinär kom ut och sydde. Sen fick jag frågan om jag ville ha fakturan direkt eller betala till henne. Jag min mes, sa att jag kunde betala till henne. Sen fick jag via telefon och SMS kostnaderna upplästa. Jag bad att få räkningen, men "nä, jag har slarvat bort fakturan"... Sen fortsatte det hela. Jag har inte fått betala via konto, då hon har haft direktavdrag till kronofogden. Utan jag skulle åka flera mil och betala i handen. Men till sist skickade hon över konto och jag TOG LÅN, för att kunna betala hennes veterinärräkning plus mer stallhyra än vi hade kommit överens om, då jag första månaderna hade eget hö och skickat med eget foder.

Jag talade med jordbruksverket och de kunde inte lämna ut fakturan, men skickade kopia till min kompis som INTE skickade den till mig ändå och då blev jag ombedd av de på jordbruksverket att ringa upp dem igen. Men då orkade jag inte bråka mer. Utan såna kompisar kan jag vara utan.Jag hoppas att hon har haft nytta och glädje av mina pengar. Och har använt dem med gott samvete.

usch,det där lät verkligen hemskt.
Man tycker ju att hon skulle få stå för detta när det är hon,på eget bevåg som har släppt ihop hästarna!?

Kollade du upp med någon myndighet vems skyldighet det var att betala
veterinären?

usch,det där lät verkligen hemskt.
Man tycker ju att hon skulle få stå för detta när det är hon,på eget bevåg som har släppt ihop hästarna!?

Kollade du upp med någon myndighet vems skyldighet det var att betala
veterinären?

Eftersom hon var och tyvärr i mina ögon fortfarande är min bästa vän (trots att hon sa upp bekantskapen via SMS den dag hon fick sina pengar på kontot - Jag är tyvärr ofärbätterlig och vill tro alla om gott), så ville jag inte sätta henne i värre klister än hon redan var, så nej direkt någon myndighet utöver distriktsveterinärerna och jordbruksverket, som inte tyckte att det var min sak, har jag inte hört med.

Jag har heller inte skickat över faktura på renovering av bromsar på min bil, sen vi åkte 20 mil tur och retur för att hämta hennes dräktiga ponny och jag har heller inte besiktat min transport, som användes som spånupplag hela den vintern så jag inte vet hur bra den är...

Men det är lätt att vara efterklok, som sagt. Så håll på din rätt.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kräva ersättning av en annan hästägare om dennes häst skadar min, förutsatt att jag godkänt att de skall släppas ihop.

Ett tips för att öka chanserna för lite lugnare ihopsläpp är att låta hästarna stå i boxarna bredvid varandra över natten innan de släpps ihop. Då kan de ta det första småpratet med en stadig väg emellan, så behöver det inte bli så hysteriskt när de kommer lösa tillsammans. :)

Det kan även vara en bra idé att släppa ihop den nya med en i taget av de hästar som redan känner varann.

Oj du var mig en snäll människa.
Jag hade aldrig i livet betalat en krona till en sån människa!

Förstår att du gjorde det för att inte förstöra vänskapen. Men om hon försökt att kräva dig på pengar för fakturan så hade hon inte haft mycket att komma med juridiskt om jag förstått det rätt. Var och en ansvarar för sin häst när dem går tillsammans. Det har vart ganska omskrivet det sista, bland annat i tidningen ridsport och även senaste numret av Equipage.

Förstår att du gjorde det för att inte förstöra vänskapen. Men om hon försökt att kräva dig på pengar för fakturan så hade hon inte haft mycket att komma med juridiskt om jag förstått det rätt. Var och en ansvarar för sin häst när dem går tillsammans. Det har vart ganska omskrivet det sista, bland annat i tidningen ridsport och även senaste numret av Equipage.

Jo, jag har fått lära mig det, nu när jag äntligen kommit till ett lugnt stall, där jag sköter min egen häst och inte behöver ägna all tid åt kollektivets hästar i den mån att min häst blev lidande, tappade muskler och "den gamla livsgnistan", samt att jag fick ondare och ondare och fick be min far om hjälp till sist, innan droppen rann över och jag blev uppsagd.

Det var under den tiden, som jag och min kompis hade våra "duster", så jag orkade helt enkelt inte bråka. Utan jag har haft fullt sjå, med mig själv och min häst.

Men jag glömde... Jag talade nämligen med en myndighet till - KRONOFOGDEN, eftersom kompisen ringde mig och talade om att hon skickat ärendet till kronofogden dagen efter att jag fått kontot från henne så att jag fick en möjlighet att betala något. Då hade jag betalat in en summa och sa att jag skulle fixa resten snarast.

Då blev jag sur och ringde kronofogden, då jag både här på bukefalos och på kronofogdens sida förstått att utan skriftligt underlag som först gått ut till den som ska betala kan man inte lämna in ärende till kronofogden. När jag förklarade vad saken gällde ville kronofogden ha namn, personnummer och adress till min kompis, men jag lyckades slingra mig ur det och satte henne inte i värre knipa än hon var.

Och kronofogden sa samma som flera andra har sagt bland annat jordbruksverket, att jag i det här fallet inte hade haft någon anledning att betala min kompis.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 949
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 818
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka