skadar barbackaridning?

G

goldfish

Jag läste lite fort i någon tidning häromdagen att det skadar hästens rygg att rida barbacka, och då menas det i traven.

Tror det jämfördes med att "om någon skulle sitta å hoppa på din rygg.." eller liknande.

Stämmer det verkligen? Behöver man få dåligt samvete om man ridit barbacka på en vältränad rygg för att träna på sin sits? :confused:
 
Sv: skadar barbackaridning?

jag kanske inte är rät person att svara på denna fraga men..
Om det är lugn trav så ska det väl gå bra...? Slängtav kan man ju glömma när man rider barbacka (av alla tänkbara skäl!)
men någon annan kan nog svara bättre..?


Säger som en stallkompis:
"Det är inga porslinshästar vi sitter på, dem tål lite mer än vissa tror"
 
Sv: skadar barbackaridning?

Ja det vill jag med tro,,,
det finns ju dom som ridit barbacka i flera år för att få den bästa sitsen å deras hästar hoppas jag väl inte har gått sönder.

Men det är väl ändå inte så bra att sitta här å tro en massa om det inte stämmer..
 
Sv: skadar barbackaridning?

tro inte det stämmer,
jag rider alltid barbacka och oftast är min hästs trav så pass mjuk att man inte studar minsta lilla
så svårt att se att det skulle skada honom.

men slängtrav kan nog kännas en del som nån annan också nämnde
 
Sv: skadar barbackaridning?

En sadelutprovare sa att en normalryttare på 60 kg väger runt 150 kilo i nerslagen i trav och mer i galopp...

Inte för att jag vet hur jag ska tolka det men lite info iaf :D
 
Sv: skadar barbackaridning?

jag var hos en kiropraktiker med min häst när hon hade probelm med ryggen som hon fått av sadlen (fick vi reda på då.) då sa hon att jag skulle gärna jogga henne men med en annan sadel så länge och då sa jag att de andra sadlarna vi har där hemma är för smala för henne och frågade då om jag inte kunde rida henne barbaka isåfall?

svaret jag fick var att när man sitter barbacka så trycker våra sittben ner i deras ryggar och kan sakada mer än vad det gör nytta, så nu rider jag typ aldrig barbacka ( gjorde jag iof inte innan heller för man behöver inte rida barbacka för att träna sittsen..)
 
Sv: skadar barbackaridning?

ajdå, då är det ingen idé jag börjar med det då :(
 
Sv: skadar barbackaridning?

Så länge hästen kommer upp med ryggen och bär ryttaren är det ingen fara att rida barbacka. Om hästen upplever obehag av barbackaridningen så sänker den ju ryggen. Om man inte har lärt sig att känna skillnaden mellan en bärande och en sänkt rygg är det lämpligt att försöka skaffa sig den kunskapen så snart det bara går. Den kunskapen är oumbärlig om man vill rida hästen utan att skada den.

Barbackaridning behöver dessutom inte nödvändigtvis innebära att man borrar ner sittbenen i ryggmusklerna på hästen. Det finns stora fina muskelgrupper på insidan av låren som man kan låta bära vikten.

Sittbenen kan ge punkttryck - men det är det rätt många sadlar som gör också.
 
Sv: skadar barbackaridning?

goldfish skrev:
Jag läste lite fort i någon tidning häromdagen att det skadar hästens rygg att rida barbacka, och då menas det i traven.

Tror det jämfördes med att "om någon skulle sitta å hoppa på din rygg.." eller liknande.

Stämmer det verkligen? Behöver man få dåligt samvete om man ridit barbacka på en vältränad rygg för att träna på sin sits? :confused:

Alltså, om du rider barbacka kommer all vikt på en punkt och det belastar ryggen otroligt mycket, fast å andra sidan så skadar en illa sittande sadel ryggen mer. Men sen så är ju en engelsk sadel nästan lika illa det, för dom fördelar inte heller trycket, då kommer all vikt väldigt långt fram och hästen är inte ämnad att bära all den vikten plus sin egen vikt på framdelen.
En westernsadel fördelar trycket över en större yta och är därför bekvämare för hästen, men då skall dne ju ligga bra också. Tänk dig själv om du har en ryggsäck, vad är skönast att bära i två timmar på en vandring..? precis samma sak för hästen.
Jag skall börja rida en häst nu som stått i två år så jag skall börja med att rida barbacka på en TJOCK pad som jag har här hemma och ha någon täckesgjord eller liknande runt. Den fördelar trycket ganska bra och är mjuk för hästen.
Sen beror det också på hur man sitter när man rider barbacka, om man sitter bara på arslet eller på insidan av låren. Om man bara sitter på arslet skär ju sittbenen in i ryggen på hästen och det kan inte vara skönt, men jag sitter så jag har fötterna riktade åt samma håll som hästen, jag liksom vrider låren så mycket inåt som möjligt, då sitter jag mer på insidan av låren än på arslet.
 
Sv: skadar barbackaridning?

Nej, det gör det inte. MIN ÅSIKT är attd et är bullshit. (Nu kommer jag få mkt kritik! :p ) Men jag har ridit alla mina hästar i skritt, trav,galopp barbacka. och de har inte haft ett enda ryggproblem. Och mina "vänners" ponnyer och hästars ryggar har itne heler tagit skada!
 
Sv: skadar barbackaridning?

Ellinor * skrev:
Nej, det gör det inte. MIN ÅSIKT är attd et är bullshit. (Nu kommer jag få mkt kritik! :p ) Men jag har ridit alla mina hästar i skritt, trav,galopp barbacka. och de har inte haft ett enda ryggproblem. Och mina "vänners" ponnyer och hästars ryggar har itne heler tagit skada!


Jag håller med dig.. Jag rider alltid min häst barbacka, travar, skrittar och galopperar. Hon har inte det minsta ont någonstans, och hon älskar när man rider barbacka! Jag hoppar på henne själv också, barbacka, och hon står helt still med öronen spetsade framåt. Jag tar inte sats eller så, utan från en pall eller liknande. Folk verkar tro att det är hästar av porslin vi rider, de är faktiskt tåliga, starka djur som klarar mer än man tror. Endast min åsikt.
 
Sv: skadar barbackaridning?

Ellinor * skrev:
Nej, det gör det inte. MIN ÅSIKT är attd et är bullshit. (Nu kommer jag få mkt kritik! :p ) Men jag har ridit alla mina hästar i skritt, trav,galopp barbacka. och de har inte haft ett enda ryggproblem. Och mina "vänners" ponnyer och hästars ryggar har itne heler tagit skada!


Jag håller fullständigt med!
Min pålle är så bred att vi inte hittade någon sadel på 1 ½ år.
Och det tog han INTE skada av! Snarare så byggde han ryggmuskler som blev som små kuddar runt ryggraden vilket ledde till att det va välditgt bekvämt =P
Sen när vi hittade en sadel så sjönk dessa ihop lite igen, kanske för att sadeln liggaer på samma ställe hela tiden..

Dina sittben sitter aldrig stilla på ett och samma ställe vilket gör att det inte orsakar punkttryck.
Kunde indianerna rida barbacka alltid så kan vi med!
Annars om du tycker synd om din häst så skaffa en barbackasadel, typ Horsedream. Jag har en sådan och ångrar aldrig att jag köpte den ! Den är oumbärlig när man ska klättra eller om det e kallt exempelvis. =P
Tack för mig
 
Sv: skadar barbackaridning?

MercedesBenz skrev:
En sadelutprovare sa att en normalryttare på 60 kg väger runt 150 kilo i nerslagen i trav och mer i galopp...

Då får man allt skumpa ganska rejält. Visst ökar vikten i och med att man accelererar nedåt, men du accelererar bara med en hastigeht av ca 9,82 meter per sekundkvadrat. För att få en ryttare som väger 60 kg att väga 150 kg i nedslaget, krävs att hon faller med en hastighet av 2,5 m/s. (a=F/m om jag minns fysiken rätt;) ) Den hastigehetn uppnås om man faller fritt i ungefär 0,255 sekunder och 0,636 meter om jag har räknat rätt. Alltså måste ryttaren studsa upp från hästryggen ¨drygt en halv meter om påfrestninge på hästens rygg skall bli 150 kg (förutsatt att jag räknat rätt;) ).

Ang. barbackaridning så kan jag aldrig tro att hästen skulle ha ont av det. Visst hamnar trycket mer direkt på hästens rygg än om man rider med sadel, men om hästen bär sig bra och arbetar med ryggen så tror jag inte att den har ont av barabackaridning. Det handlar ju om att ryttaren ska sitta med hästen och störa rörelsen så lite som möjligt. Man ska inte sitta och sumpa i traven, det blir ju givetvis väldigt obehgligt för hästen, men det blir det även med sadel på. Kommunikationen med hästen via sätet blir också "finare" då hästen lättare känner dig och du lättare känner hästen.
 
Sv: skadar barbackaridning?

Mycket möjligt. Jag räknade inte alls på det. Men kan stämma då en del av det hon sa var ganska förkastligt det med.
 
Sv: skadar barbackaridning?

Min pålla har dåligt med ryggmuskler, inte blivit riden på 1 år, hon är nog lite försiktig med sin rygg (just nu får jag inte ens rida henne eftersom vi tränar upp förtroendet, har haft henne i 1 mån och ridningen får vänta tills hon litar på mig) så då är det kanske inte bra att rida barbacka i ens skritt, ja menar när jag väl kan rida på henne?
tänkte att det kanske skadar hennes rygg?
 
Sv: skadar barbackaridning?

Hästen jag hade förut avskydde när jag red barbacka på honom. Han bockade ofta redan när jag satt upp. Med sadel fanns det aldrig några problem och han hade fina ryggmuskler och bar sig väl. Hade man ridit barbacka ömmade han alltid där sittbenen hade legat emot fast jag alltid ansträngde mig till 1000 på att spänna rumpan och "bära upp mig själv" från hästen.
Andra hästar jag haft har aldrig haft några problem med barbacka ridning så det beror väll på hur känslig hästen är. Dom är ju alla olika, precis som människor.
 
Sv: skadar barbackaridning?

min häst har inget emot barbacka ridnging, trotsa att jag skumpar mycket. han ahr aldrig jobbat bra med sadel, densenaste låg inte så bra men det ahr de andra gjort. Jag tycker att en runda barbacka i både skritt och trav är perfekt efter ett träningspass.....
 
Sv: skadar barbackaridning?

Om du är ute efter att få en bättre sits så kan du bara ta av stigbyglaran på sadlen å rida.. det hjälper jätte mkt att rida utan stigbyglar!
 
Sv: skadar barbackaridning?

Jag har personligen aldrig vetat om att barbackaridning kan vara skadligt för hästen. Jag rider barbacka någon dag i veckan, ibland varannan vecka, och rider ofta i alla tre gångarterna.

Tycker själv att barbackaridning är bra för både hästen och ryttaren och har aldrig märkt att hästen har fått ont av det. Jag vet att det är nyttigt för min balans, och jag gör det även med jämna mellanrum för att kolla upp hur hästens ryggaktivitet är, hur hon arbetar med ryggen i olika tempon.

Hästen tycks trivas med det, vi får bättre kontakt och hon blir mer känslig för hjälperna än då jag rider med sadel.

Då ryttaren skumpar blir det naturligtvis obehagligt för både denne och hästen, därför bör det ju undvikas... ;)
Men jag tycker det är nyttig träning, en bra ryttare ska (enligt mig) kunna sitta ner både i sadel och barbacka utan att skumpa.
 
Sv: skadar barbackaridning?

Uppsnarjd skrev:
tro inte det stämmer,
jag rider alltid barbacka och oftast är min hästs trav så pass mjuk att man inte studar minsta lilla
så svårt att se att det skulle skada honom.
men slängtrav kan nog kännas en del som nån annan också nämnde

:bow: :bow: :bow:

jag rider också väldigt mycket barbacka på bruksnordisen och hon verkar då inte ha några problem med det alls :smirk: hon är dessutom en väldigt bestämd dam som protesterar så fort nånting inte passar henne :crazy: men än så länge verkar hon då inte ha nåt emot det :)

Man ska ju dock inta dra alla över en kam. Alla hästar är ju olika och det finns säkert många hästar som faktiskt tar skada av barbackaridning men också väldigt många som det inte berör alls... :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp