Skadad (?) talgoxeunge

F

Farouk

För att göra det kort: Mamma och jag åkte in till stan igår, för att käka en McDonalds.
På vägen hem kör vi min "favoritväg", förbi flygplatsens landningsbana.
Efter att ha kört förbi flyget och någon kilometer till, så ser jag att det sitter en fågel, MITT i vägen.
(Pappa och jag hade kört över en fågel precis häromdan, så jag är lite "pippi" när det sitter fåglar på vägen :crazy:)

Vi kommer närmare & närmare. Den flyttar inte på sig, utan vi kör ÖVER den. Inte PÅ den, utan ÖVER. Den åker alltså UNDER bilen.
"Vafan?! Den sitter ju KVAR!! :eek:" sa jag till mamma.
Hon fick vända, och jag ser att det kommer en bil till en bit bort.
Hoppar ur bilen, jagar pippin, får flytta mig när bilen kommer. Det var nog inte mer än 5-10 cm till godo för den lille, så bilen susade förbi :crazy:.
Springer ut på vägen och försöker få tag i den lille.
Tar av mig jackan och kastar över den.

Nu har jag honom i en skokartong, med en massa lufthål i.
Han äter, för jag la en en mask (en av TRE ynkans vi hittade) och när jag senare kollade, så var det bara en bit kvar. Tror att han har käkat på den jag la ner sent igårkväll också.

Han är pigg och vaken, men har inga fjäderpennor (inte många iaf! :crazy:) på ena vingen.
Kollade efter lite noggrannare, och ser då att BENET (?!) sticker ut från vingen. Men då slog det mig, att HAR inte dom som en "tå" på vingarna? :confused:

Jag HOPPAS det. Vet inte riktigt VAD jag ska göra annars. :crazy: :(

Kan tillägga, att han DIREKT efter att jag skickat inlägget, så började han hoppa omkring i såna lilla låda och brottas med en maskbit :)

Är den bruten? Dra ut vingarna och kolla om den är det! Är den bruten i en led är det ingen ide att försöka. Det bästa är nog att ta bort den om den är bruten någon annanstans än i en led också. Det är ju en liten fågel och om den inte har en bra flygförmåga kommer den ändå blir tagen när du släpper den.
Är den inte bruten kan det hända att fågeln bara fått en smäll utan att bli skadad då behöver den bara vila upp sig lite!

Jag TROR inte det. Han är så livlig och pigg (suttit på mitt finger och pipit).
Hoppar omkring KONSTANT i sin lilla låda, så jag funderar på att sätta honom i kattburen, som är större.
Han är lugn när han får SITTA på något, t.ex. fingret.

Tack för svaren allihopa! Det värmer att se att det finns folk som ägnar någon minut för att skriva svar på ett inlägg, även om det "bara" är en fågel i mängden! :) :bow:

Ring till kommunen eller växeln och fråga efter fågelstation eller annat som kan ta emot honom.
Och glöm inte vattnet, vete sjutton om sånt finns i maskar :)

Han har nu fått en större bur, med 2 pinnar i och ett "bo" i form av en mindre låda.

Mamma gav honom lite uppblött bröd, och det åt han med glädje.
Har grävt mask och fångat flugor.

Ringde till veterinären, som gav oss ett nummer.
Jag har redan kollat på länken som jag fick i ett tidigare inlägg, och skrivit ner ett nummer till en man som är viltvårdsexpert eller något sådant.
Han bor dessutom inte mer än 3-5 km härifrån, såå :)

Ska ringa honom ikväll.

Ville bara säga att Pippin har gått bort. :cry:
Han dog någon gång mellan kl. 17.15 och 17.40 :(

Fan vad ensamt det känns. Han ligger i mitt knä här nu. Han var fortfarande varm när jag tog upp honom :cry:

Såg att den högra vingen, den utan fjädrar, knappt var utvecklad. :(
Tror att det är benpipan som sticker ut också...

Känns så jäkla tråkigt. :cry:

Men han har det bättre nu... Han har fått sin vinge nu, och flyger fritt över fälten... :cry:

Vad jag förstår så är det jättesvårt att ta hand om skadade vilda fåglar. Gjorde samma sak för några år sedan, en fågel (kommer inte ihåg arten...) som hade blivit attackerad av skator. Såg ut att bli bättre men dog sedan... Ringde runt till allt och alla!!!! Kändes tungt när den dog eftersom man så gärna ville att den skulle bli bättre och leva vidare! :cry:

//Anna

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
18 958
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 384
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama