Skadad i benet..

D

dolphinsmile

Har en kattunge som för ett par dagar sen börjat halta på ena bakbenet.. Därför undrar jag vad ni har för erfarenheter av benskador på katter.. Benbrott, stukningar, sprickor, getingstick.. allt möjligt..
Man får känna på benet utan att hon bryr sig och stödjer lite grann på benet men inte helt.. Vad tror ni att det kan vara? Har tyvärr inte möjlighet att ta henne till klinik förutom för att avliva.
(Var snälla att fokusera på mina frågor och inte på att jag inte kan få henne undersökt, sånna inlägg kommer jag inte att svara på)

Tack på förhand!

Sv: Skadad i benet..

Katter har väldigt rörliga leder, speciellt kattungar. Min första gissnig är helt enkelt att hon kanske fått benet ur led och har därför ont i det. Min äldsta katt har lätt för att få frambenen ur led men han får iof inte ont efter utan bra medans det är ur led. Men om kattungensben är ur led så syns det ju, men hon kan ju ha fått ont efter. Eller så har hon stukat sig när hon lekt. Om hon inte verkar lida nämnvärt av det så är det ju bara att vänta o se om det blir bättre. Katter är tuffa och tar sig igenom det mesta.

okej.. ja jag misstänkte att det var något med leden.. första gången vi märkte det var när min lillebror (9 år) lyfte henne.. då skrek hon rätt ut.. han höll väl under bakbenen då. Sen idag så gjorde han det igen och då skrek hon också.. Men hon springer runt och leker med sina syskon och verkar inte lida nämnvärt. Haltar givetvis men inte så mkt. Känns som att så länge det inte är brutet är det ingen fara.. då borde det läka ut av sig själv..

har iaf beordrat min bror att inte peta på henne på ett tag nu..

varför inte ha möjlighet till att åka till klinik? :S

gör ett undantag och svarar då..

för att det inte är jag som äger katten egentligen och ägarna är inte intresserade av att ta katten till klinik. missförstå mig inte, de är inga djurplågare utan de är mera så att de har katter i stallet för att de ska ta råttorna. Alternativen är att låta katten läka själv eller avliva. Kommer självklart inte låta katten lida.

Katter är väl oftast ganska tåliga, har jag fått för mig om iaf.
Min katt var jättehalt i fredags så hon hoppade på tre ben (men stödde på det ibland), lite såhalt i lördags och igår var hon helt okej.

Som sagt, katter är tuffa. Så länge de inte lider av det så är det nog ingen fara.

Det kommer säkert självläka. Nackdelen är val att det kan bildas ev. brosk och annan vävnad om någon led ligger lite fel som gör att hon får ett konstigt "rörelsemönster" sedan. Men jag ser ingen anledning till avlivning eftersom hon beter sig som om hon vore frisk och bör därför inte ha några större plågor. Katter som har väldigt ont drar sig undan.

Liknande trådar

Katthälsa Min ettåriga hankatt tycks vara ett litet måndagsexemplar. Upptäckte igår kväll att han haltade lite med ena bakbenet, men sen verkade...
Svar
14
· Visningar
6 605
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 542
Senast: Liten
·
N
Hästvård Finns det någon här som har tagit beslut att ta bort sin älskade vän som är sjuk men som "kanske" kan bli frisk? Har hamnat i en...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama