Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Ragge_

Trådstartare
Ägaren har lånat ut sin häst på foder, och enligt avtalet är det fodervärden som ska stå för veterinärkostnader.
Ponera att ägaren åker och hälsar på sin häst, tar en ridtur och hästen gör sig illa (får ett sår som behöver vet.vård t.ex)
Vad gäller då?
 
Sv: Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Det beror ju väldigt mycket på hur vårdslöst ägaren red, vart den red osv. Utsätter ägaren hästen för en risk och hästen skadar sig så ja, då ska den betala. En vanlig ridtur dock och hästen skuttar till och råkar trampa sig eller liknande, det är ingenting som någon kan rå för och det är sånt som händer.

Men det kanske var ett stort jobbigt sår eftersom det behövs veterinärvård?
 
Sv: Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Vi säger att ägaren tar en vanlig, lugn ridtur på grusvägar/småstigar.

- Hästen snubblar till och går omkull. Ägaren talar om för fodervärden att hästen gått omkull, men den visar inga tecken på hälta, men är halt dagen efter.
- Ingenting inträffar under ridturen. Hästen är halt dagen efter.
- Hästen får ett sår. Om det behöver sys, vem står för vet.? Vem står för material som kan behövas för fortsatt vård (jodopax, kompress, bandage etc. etc)
(I samtliga fall anser fodervärden att ägaren hade ansvar för hästen (och att hältorna uppstått pga. ridturen) och därför ska stå för alla kostnader. Vad gäller?)
Hur ser ni som är fodervärdar resp. ägare med utlånad häst på det?
 
Sv: Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Generellt skulle jag nog tycka att den som lånar ut hästen för en ridtur (i detta fall fodervärden) oavsett om det är ägaren som ska rida hästen, det är lite på egen risk för saker och ting kan hända under en ridtur.

Vet inte om det skulle vara någon skillnad egentligen om det bara var en kompis som red och "gjorde sönder" hästen eller om det var hästens ägare. Fodervärden har ju ändå alltid under tiden den har ansvar för hästen enligt kontraktet ansvar för hästen och dess kostnader och får välja själv vilka risker den är beredd att ta. (Såklart lite beroende på vad som skrivits i kontraktet)

Dock så är det lite fult av ägaren skulle jag tycka om den faktiskt red hästen halt oavsett olycka eller inte och inte hjälpa till med eftervården kostnadsmässigt.
 
Sv: Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Det beror på hur kontraktet är skrivet. Är kontraktet skrivet så att ägaren har rätt att låna hästen och rida den så bör det även stå att det är på ägarens ansvar när denne hanterar/rider hästen. I annat fall är det precis som att fodervärden lånar ut hästen till vemsomhelst, dvs hästen är fodervärdens ansvar då jag förutsätter att fodervärden frivilligt lånar ut hästen. Fodervärden kan då även neka att andra, inklusive ägaren till hästen, att hantera/rida hästen när den är i fodervärdens vård eftersom risken för skador alltid finns.
 
Sv: Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Vi säger att ägaren tar en vanlig, lugn ridtur på grusvägar/småstigar.

- Hästen snubblar till och går omkull. Ägaren talar om för fodervärden att hästen gått omkull, men den visar inga tecken på hälta, men är halt dagen efter.
- Ingenting inträffar under ridturen. Hästen är halt dagen efter.
- Hästen får ett sår. Om det behöver sys, vem står för vet.? Vem står för material som kan behövas för fortsatt vård (jodopax, kompress, bandage etc. etc)
(I samtliga fall anser fodervärden att ägaren hade ansvar för hästen (och att hältorna uppstått pga. ridturen) och därför ska stå för alla kostnader. Vad gäller?)
Hur ser ni som är fodervärdar resp. ägare med utlånad häst på det?

1. Jag hade hjälpt till att betala.
2. Fodervärden får betala, det kan ju lika gärna hänt i hagen?
3. Jag hade hjälpt till att betala.

Anledningen till att jag svarar såhär är för att skulle jag låna ut en häst på foder så vill jag inte att någon annan är den godkända fodervärden rider hästen. Och vill jag låna min häst en dag och rida så får jag stå för kostnaderna/hjälpa till med kostnaderna om den skadar sej oavsett om jag varit oaktsam eller inte.

Mvh Domino_s
 
Sv: Skada som uppstår när ägaren hanterar foderhäst?

Hade jag lånat ut min häst på foder och jag får lov att låna den för en ridtur och det visar sig att den skadat sig under den turen så hade jag alla gånger tagit på mig ansvaret. Det ÄR trots allt min häst. Jag hade inte kunnat med att låta fodervärden betala för "min" skada. Jag hade varit glad om fodervärden ville hjälpa till att ta hand om vården och kanske hjälpa till med inköp av engångsprodukter, typ bandage. Detta hade jag gjort oavsett vad kontraktet sade. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 407
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 765
Senast: warg
·
Gnägg Jag undrar om någon här lämnat tillbaka foderhäst pga skada/sjukdom hos hästen? Hur funkar det om man har foderhäst och den t.ex får...
2
Svar
20
· Visningar
3 009
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp