Min häst har en misstänkt skada på ytliga böjsenan (varm, öm, halt). Veterinären var ute nu på eftermiddagen och vi ska göra ultraljud nästa vecka. Tankarna snurrar ju givetvis och jag har läst på en del. Som jag har förstått det finns det ofta två vägar att gå, antingen boxvila med skrittpromenader eller släppa i stor hage, ge lång vila och hoppas på det bästa?
Nu står hon på box tills ultraljudet men detta är inte en häst som jag vill ha på box fler dagar än nödvändigt. Eller, det vill man ju inte med någon, men denna kommer verkligen må dåligt av det, eller skada sig mera.
Det är ett sto med avelsvärde och jag har planerat att ta föl på henne, men kanske inte förrän om ett par år. Nu kommer såklart planerna på om jag skulle passa på att göra det nu? Givetvis i samråd med veterinär, men tar gärna era erfarenheter också. Det är ju rätt tid på året iaf
Ni med erfarenhet av liknande skador, hur lång konvalecens har det handlat om?
Nu står hon på box tills ultraljudet men detta är inte en häst som jag vill ha på box fler dagar än nödvändigt. Eller, det vill man ju inte med någon, men denna kommer verkligen må dåligt av det, eller skada sig mera.
Det är ett sto med avelsvärde och jag har planerat att ta föl på henne, men kanske inte förrän om ett par år. Nu kommer såklart planerna på om jag skulle passa på att göra det nu? Givetvis i samråd med veterinär, men tar gärna era erfarenheter också. Det är ju rätt tid på året iaf
Ni med erfarenhet av liknande skador, hur lång konvalecens har det handlat om?