Skada på nacken, vad gör man?

Jate Volim

Trådstartare
Har fått stora bekymmer och är djupt ledsen över denna stackars häst och hoppas att någon här har varit med om ngt liknande eller har idéer om vad man kan göra för honom. Vi befarar att det är rätt kört :(

I våras fick hästen en spark i huvudet med fraktur på skallbenet som följd. Efter skadan sattes han igång och kändes jättefin. Vi trodde att vi kommit undan med blotta förskräckelsen. Men icke...

Några månader senare mitt under ett ridpass så kändes det som att han "gick av på mitten". Fram och bakdel hängde inte ihop och han hade svårt att galoppera. Vi trodde att han trampade på en sten (han snubblade grovt och efter det kändes han helskum) och som tur var hade vi både tränaren och massören i stallet vid tillfället men de kunde inte hitta några som helst fel på hästen.

Han fick efter detta vila någon vecka och sedan testade vi att rida igen, ingen förbättring. Därefter har problemen bara eskalerat. Han nickar grovt med huvudet vid ridning. Därav åker vi till veterinär som behandlar hovled hö bak och hö fram, samt ryggen. Röntgar hela hästen och finner en förkalkning i nackbandet (som antagligen har kommit till av sparken i huvudet) och denna behandlas med stötvåg.

Återbesök resulterar i ny behandling hovled hö bak samt ny stötvågsbehandling. D.e. rekommenderad igångsättning på metacam. Rörelsestörningen finns dock kvar, både med och utan smärtlindring. Hästen är ohalt men nickar alltså rejält med huvudet då man rider.

Finns det något att göra för en sådan här häst? Vad kan rörelsestörningen bero på? Är det kört nu?

Mvh JV

Sv: Skada på nacken, vad gör man?

En av mina förra hästar fick en nackskada och behandlades veterinärt med både akupunktur och akupressur vilket höll henne på benen och fullt ridbar i många år. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med akupunkturutbildad veterinär och hör vad den tror, de som finns i Sverige hittar du på NoVAS. Då ersatte mitt försäkringsbolag behandlingarna eftersom det var en utbildad veterinär som behandlade.

Jag lovar inga under, men för oss var det guld värt.

Även om du inte har någon i närheten så kan du ju ringa och fråga om de vet någon de kan rekommendera. :)

Senast ändrad:

Min häst började krångla i fattningarna V galopp. På kliniken konstaterades det hälta båda framkotorna,H kota och knä bak. Han hade också börjat slå med huvudet högt upp och ner samt göra en massa underliga vridningar med hals/huvud. Röntgen visade pålagring och pågående inflammation i nackbandsfästet. Han har fått fyra cortison sprutor i nacken(vi provade stötvågor,men han mådde så dåligt av det) samt både "vanliga" och irap behandlingar i benen. Benen är ok nu. Kännde att något inte stämde i alla fall....Åkte till en annan klinik och han fick diagnosen slinger/atraxi. När jag kom hem och läste på ramlade polletterna ner. Allt stämde så väl in på min älskade Prins:( Han är utdömd och jag går bara och samlar energi för att förmå mig att ringa det där förfärliga samtalet.... Jag hoppas verkligen det går bättre för dig och din häst,ville bara dela med mig eftersom jag själv letade så efter någon som varit med om nackskador och hästar som slår hysteriskt med huvudet.

Svarar alla i samma inlägg.

Centaur: Jag vet faktiskt inte, vi har inte longerat på länge. Men lös på volt hos veterinär är han ok, ingen reaktion på böjprov eller bedövning finns kvar så det sitter inte i benen. Det känns som att problemet uppstår när man kortar tygeln, ännu värre blir det om man ställer honom i nacken. Ger du honom helt fri tygel fungerar han betydligt bättre men inte bra. Tänderna kollade u.a. för ca en vecka sedan. Ryggen röntgad u.a. ingen ömhet någonstans vid palpation. Massör har ingenting att anmärka på. Sadel utprovad för ett år sedan och kollad igen för en månad sedan, ligger så bra som en sadel kan.

MiaR: Vi har testat akupunktur i ryggen för flera år sedan men då fick han spelet. Men det kan ju absolut vara värt en chans. Har en kompis som jobbar med akupunktur på både människa och häst, superduktig tjej, som kanske kan testa om det funkar.

Havsryttaren: Beklagar verkligen! Vi hoppas att vi kan lösa problemen på ngt vis men det känns som att nacken är ett väldigt svårt ställe :( Fasar verkligen för att behöva ta bort honom, han är en fullkomligt underbar individ och såååå fin! Han har haft så mkt otur i livet redan så han kunde gott förtjäna lite tur nu!

Mvh JV

Jag vill apsolut inte "trampa någon på tårna",men det var inte förän jag kom till klinik två som röntgenförändringarna i halsen på min häst uppmärksammades. Innan dess visste jag ingenting om hans slinger. Det var samma plåtar som jag tog med mig till klinik två. Det finns hästar som fungerar med pålagringar i nacken,med rätt ridning kan dom må bra. Med facit i hand(då är ju allt lätt!) tror jag inte det var nacken som orsakade problemen på min häst utan halsen. Jag provade att rida med nosnät och det minskade skakningarna lite. Jag är ledsen att säga det,men jag känner igen mycket av det du beskriver. Det betyder ju naturligtvis inte att din häst måste ha samma diagnos! Lycka till

Försök hitta en duktig akupunktör med kunskap inom TCM, inte en punktstickare.

Uppdaterar lite. Hästen kan nu inte hålla huvudet stilla vid kontakt med tygeln ens när han står stilla. Varit hos vet igen och konstaterat en sannolik nervskada i huvudet eller nacken. Just nu får han kortisoninjektioner varannan dag för att se att det inte är muskler som klämmer nerven. Om så är fallet har han en chans men annars ser det ruskigt mörkt ut för lilla pållen. :( Vi ska testa att rida honom idag för att se om det är någon förbättring.

Mvh JV

du har ingen film som visar?

Jag har ju en 2½åring med ataxi (slinger,wobbler) som drabbades av det som 1½ åring. Till en början hade han svårt att stå normalt, ramlade ibland och rörelsestörningar på alla fyra. På klinik hittades inte orsaken. Oändligt många tester togs och röntgen ua nacke samt halskotor men enligt vet har någon form av trauma inträffat i nacken på honom iom hans symtom. Eftersom han då var hingst och lekte rätt så friskt med sin jämnåriga hingstkompis, kan det finnas en förklaring där.

Idag är han så mycket bättre men ej helt återställd. Var inne på klinik i augusti (återbesök) vet var ändå nöjd över hans framsteg och ville ge honom mer tid.
Han har idag lite av dom symtomen din häst har, dvs ser ibland ut att vara i två delar och nickar stundtals med huvudet (utan att vara hälta från benen). Han har även en rörelsestörning kvar på ett ben bak. Detta syns mest på lina.

Vi har på vet. inrådan börjat att rehablitera honom lite smått med hjälp av tömkörning (ej inriden pga sin låga ålder såklart) och där går han som bäst! Han rör sig alltså bättre med hjälp av stödet att gå i balans.

Det är en tråkig diagnos att få, nackskador. Och jag vet själv inte hur utgången blir för min.

Film som visar hur min går idag, visas i slow för att kunna se bättre. Från att inte kunna gå normalt ens i skritt för ett år sedan, så är han alltså otroligt mkt bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=X_ds9bHeuZk

kanske inte någon större hjälp för dig.... men jag ville dela med mig av min erfarenhet kring nackskador och ataxi.

Senast ändrad:

En CT-undersökning av det aktuella området skulle ju kanske kunna hjälpa dig att få en diagnos på hästen? Din veterinär borde kunna hjälpa dig med en remiss.

Senast ändrad:

Charlottee : Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Vad säger din vet ang. att träna hästen under rehabiliteringen. Ska ni rida in den eller avvakta?
Ylvali2: Vi har diskuterat ct-röntgen men en diagnos hjälper tyvärr inte hästen så mkt eftersom det inte finns någon direkt behandling för den typ av skada som han har. Men tack för ditt tips :)

Havsryttaren: Peppar, peppar så har han mot förmodan svarat på kortisonbehandlingen så nu får han en lågdos kortisoninjektioner till i ca 7-10 dagar och vi hoppas på att det ska ta bort de sista symptomen. Efter kortisonbehandling i 10 dagar var all hälta borta och han är ridbar i skritt och galopp i båda varven. Traven funkar i vänster varv (bortsett från enstaka nickningar) och i höger varv är det mer ostadigt. Vi håller tummarna för att den fortsatta behandlingen hjälper men också att han kan hålla sig fräsch efter avslutad behandling. Vi kan acceptera att han kommer behöva upprepade kortisonbehandlingar resten av livet men han kan ju inte få hur mkt kortison som helst utan måste vara symptomfri åtminstone några månader i stöten efter varje behandling. Håll tummarna för oss!

Så härligt att läsa att det ser någorlunda bra ut för din häst:) Håller tummarna allt vad jag kan att det ska hålla i sig! Försök att inte tänka för mycket på vad som kan hända sen eller hur många cortisonsprutor han kan få,njut av stunden och att han faktiskt är bättre nu:)

Uppdaterar tråden för att avsluta. I februari i år fick lilla pållen somna in. Det fanns inget mer att göra och även om han svarade på kortisonbehandlingarna så blev han inte helt bra av dem och så fort vi slutade blev han dålig igen. Vi sörjer fortfarande en FANTASTISKT fin och jättetrevlig häst :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka