Skada på kotsesambenet *långt*

Corax

Trådstartare
Den här tråden kanske blir lite rörig men jag ber er ha överseende.

Är du inte intresserad av sjukdomshistoriken så skippa det nedanstående stycket och scrolla ner till den egentliga frågan...

Min häst var in på klinik i slutet av september förra året pga hälta höger bak (påvisades främst vid ridning då hästen inte ville fatta höger galopp, men även i nedförsbacke i hage. Varm från kota upp över has då och då).
Då påvisades en snedvuxen kotled hb men även en (ligament?)skada medialt på mediala kotsesambenet (hb). Det sistnämnda tros ha uppkommit på betet av fysiskt trauma. På röntgenbilden var det en liten del som var ojämn och suddig (längs med ytan typ).
Veterinären visste inte vilket som kunde vara orsaken till hältan men hästen sprutades i leden.
Vid återbesök några veckor senare satt hältan högt i hb (knä)men ren lågt. Hon sprutades i knät.
Efter ytterligare ett par veckor var hästen ofräsch igen.
På klinik är hon ohalt rakt ut och vid longering men visar 1 grad lågt på hb vid böjprov.
Vi lasrar men behandlar inte.
Bestämmer vila till efter fölning (april/maj 07).
När hemmavet. är ute i slutet av dec. ber jag honom om en åsikt om både plåtar och häst. Han anser att snedheten i leden är så marginell att den inte borde spela in. Hästen böjs och hon är fortfarande halt hb. Då även initialt. Inget görs.

I januari bestämmer jag mig för att åka in en sista gång innan fölning för att veta hur det står till. Hästen ohalt i hela höger bak men hälta ses VB (1 grad både longering och böjning)! Vet. anser frisk.
Sprutas ändå högt vb på min begäran.

Hästen har sedan dess endast gått i hagen och ser riktigt fräsch ut.

Nu till min fundering.
OM skadan på kotsesambenet har orsakat hältan, hur långt tid tar det att läka ut helt och hållet? Vad ÄR ett kotsesamben? Hur sitter det fast och vad är dess 'funktion'?
Borde man slå en plåt på det igen? I så fall innan igångsättning?

Alla reflektioner, svar och funderingar är välkomna.

Sv: Skada på kotsesambenet *långt*

Jag har läst allt jag hittat nu men det mesta gäller frakturer eller fissurer.
Det man såg på röntgenplåtarna var en bit på några mm som inte var så "rak" som en 'benkant' ska vara. Å så att kotan ser ut som en mild version av lustiga huset. :smirk:

Jag har plåtarna på datorn om det skulle vara nån som vill se...

Glömde; Beklagar verkligen att du var tvungen att ta bort din häst...

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 157
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka