Skada på djupa böjsenans förstärkningsband

Kokosboll

Trådstartare
Idag har veterinären undersökt min häst efter en en veckas hälta på höger fram...och det visade sig vara en skada på djupa böjsenans förstärkningsband på höger fram. Han ska nu äta antiflamamtoriskt i 14dagar och gå i sjukhage och promenad en kvart om dagen. Sen återbesök om 6 veckor för o kolla så det läker/läkt som det ska.

Jag har noll erfarenhet av den här skadan och han inte ställa så mkt frågor till veterinären då. Dom frågorna ploppa upp när jag åkte hem.

Jag undrar hur stor chans är det att hästen blir helt återställd efter en sån skada?
Kan dom få några men efteråt som kan påverka deras framtid?
Hur uppstår en sån här skada? är det om dom går omkull elr skadar sig i hagen? "min häst blev bara plötsligt halt efter 20min under ett ridpass"

Han är en 18årig varmblodsvallack som jag haft i 9 år och det här är första gången som han blir sjuk/halt. Han har varit fullt frisk innan och hoppas han får fortsätta o vara det efter den här skadan:(

Kan tillägga att han är inge varm elr svullen om benet där skadan sitter i,och det va en cm av senan på ultraljudet som var skadad så veterinären mena på att jag hade ganska tur:S

Senast ändrad:
Sv: Skada på djupa böjsenans förstärkningsband

Idag har veterinären undersökt min häst efter en en veckas hälta på höger fram...och det visade sig vara en skada på djupa böjsenans förstärkningsband på höger fram. Han ska nu äta antiflamamtoriskt i 14dagar och gå i sjukhage och promenad en kvart om dagen. Sen återbesök om 6 veckor för o kolla så det läker/läkt som det ska.

Jag har noll erfarenhet av den här skadan och han inte ställa så mkt frågor till veterinären då. Dom frågorna ploppa upp när jag åkte hem.

Jag undrar hur stor chans är det att hästen blir helt återställd efter en sån skada?
Kan dom få några men efteråt som kan påverka deras framtid?
Hur uppstår en sån här skada? är det om dom går omkull elr skadar sig i hagen? "min häst blev bara plötsligt halt efter 20min under ett ridpass"

Han är en 18årig varmblodsvallack som jag haft i 9 år och det här är första gången som han blir sjuk/halt. Han har varit fullt frisk innan och hoppas han får fortsätta o vara det efter den här skadan:(

Kan tillägga att han är inge varm elr svullen om benet där skadan sitter i,och det va en cm av senan på ultraljudet som var skadad så veterinären mena på att jag hade ganska tur:S

Jag tycker att du ska kontakta veterinären och fråga dessa frågor till denne, det är jättesvårt att sia om din hästs skada, om han kan bli frisk, hur skadan uppstått osv. Jag tycker en person som besitter bra kunskap om det hela ska göra detta, som vet hur röntgenbilderna ser ut osv, således din veterinär.

Jag sitter själv hemma med en häst som har fått en gaffelbandsskada längs hela stammen på ett bakben, tyvärr är det bara vänta och se om det blir bra, vi har fått domen: vila i 6-8 månader, återbesök var 6:e vecka, specialskoning...

Det som jag även har valt att göra är laserbehandling, den har varit ett suveränt komplement. Det kan jag verkligen rekommendera. Önskar dig lycka till!

Vad tråkigt :( Men vad GLAD nu att du kollade upp hästen!
Det är ju en senskada din häst har, och såna skador tar framför allt TID att läka. Stor försiktighet ska vidtas i fråga om hur hästen ska belastas under konvalecensen, och ett mycket planerat upplägg under igångsättningen krävs sen. Det är jätteviktigt att du ringer din veterinär och får förklarat precis ALLT du undrar över runt denna bit, för det är a och o för att få din hästs skada att läka och få den att hålla framöver.

det finns rätt mycket att googla på men här finns lite sammanfattande info:
http://www.hastklinikerna.se/fraga-veterinaren/senskador/

http://www.agria.se/hast/artikel/senskador-hos-hastar

Det finns en hel del trådar om detta här på buke. Jag har bla skrivit om min valack som skadat förstärkningsbanet på båda fram vid olika tillfällen.

Så pass allvarligt att han hade blivit utdömd om jag velat.

Just förstärkningsbandet är den vanligaste senskadan på äldre hästar, då elastisiteten minskar med åren, de kan gå med en lätt överansträning där som är svår att upptäcka, tills det brister och då blir det akut.

På min tog det ca 1½ år på första skadan, är nu uppe i 10 mån på andra av konv och återhämtning.

Hur pass de kommer tillbaka som innan, beror på ålder, hur pass allvarlig skadan är och hur pass bra de sköter konv.

Min får aldrig mer rejsa runt i stor hage och aldrig mer på ut på underlag där det finns halkrisk typ lera, då det blir stora påfrestningar på förstärkningsbandet.
Han får heller inte ridas på för mjuka/djupa underlag eller underlag där de kan halka.

ska ta o ringa henne sen o höra mig för...enligt ultraljudet var det knappt en cm av senan som hade en blödning..det var väldigt lite sa hon så jag hoppas de läker ordentligt o han blir helt återställd:/ o han var inte varm elr svullen så..

det är bra att det bedöms lite för att vara en senskada. Men en senskada jmf med många andra skador är ändå en rätt allvarlig skada. Så ring din veterinär som sagt och se till att du får svar på dina frågor och att du kan ringa och fråga även fortsättningsvis om du blir osäker på ngt.

Kompisens häst fick samma skada vid 19-års ålder(hästen alltså). Boxvila, 15 min promenad/dag i 3 månader, sjukhage, FÖRSIKTIG igångsättning-och nu har de en alldeles frisk och fräsch häst! Han får naturligtvis inte längre tränas hårt eller hoppa några högre höjder, men är i oförskämt fin form! Så visst går det att "fixa" sådana skador, men det är ett långt och arbetssamt jobb.

Jag har också en häst med en skada på gaffelbandet och en på djupa böjsenan. Vi är inne på månad 4 i rehabiliteringen. Veterinären tror att det tar 6-12 månader innan min häst är tillbaka i ridning och lätt träning. Han kommer aldrig mer att få hoppa eller att gå i för stor hage tyvärr :cry:
Vid senskador är det framförallt tid som behövs. Jag valde att behandla min häst med stötvågsbehandling eftersom jag hört många som har positiva erfarenheter av det. Jag har även en kompis som behandlar sin häst med laser. Ring veterinären som sett just din hästs skada och rådfråga dem.
Lycka till!

Kompisens häst fick samma skada vid 19-års ålder(hästen alltså). Boxvila, 15 min promenad/dag i 3 månader, sjukhage, FÖRSIKTIG igångsättning-och nu har de en alldeles frisk och fräsch häst! Han får naturligtvis inte längre tränas hårt eller hoppa några högre höjder, men är i oförskämt fin form! Så visst går det att "fixa" sådana skador, men det är ett långt och arbetssamt jobb.

oj..jo men det verkar ju iaf finna hopp för min häst:'( som sagt skadan va inte alls stor sa veterinären o hoppss verkligen skadan läkt hyffsat tills ultraljudet ska göras om sex veckor o att man kan få börja sätta igång han försiktigt te sommaren. innan han skada sig gick han som allround häst o hoppningen va de bästa o roligaste han viste..:'( men antar att det inte blir mkt av det sen när han e frisk..vill som sagt inte riskera nåt.

Senast ändrad:

Innan skadan gick han som allroundhäst men hoppning va hans starka sida:) den lilla travaren på 1.50 cm i mankhöjd skutta 1.15cm hinder när han va frisk o alert men antar att det blir ju inte så mkt hoppning o inte på den höjden när han blivit bra igen..vill som sagt inte riskera nå mer skit,har hört att efter en senskada så kan det va lätt att att dom får tillbax skadan.. Det får bli lättare dressyrpass o skogsturer och hoppning på små hinder nån enstaka gång ibland om veterinären tkr det är lämpligt,beror ju som sagt på hur skadan läker o allt.. fyfasen aldrig kul me skadade hästar=/

föressten nån som vet hur man laddar upp bilder här?? täntke ladda upp en bild på han men när jag klickar på ikonen laddar upp bilden ståre att ja måste kopiera adressen,gåre inte o ladda upp direkt från datorn?:(

Senast ändrad:

397912_306941529354380_100001156051588_798499_1362552256_n.jpg

393518_253906237991243_100001156051588_668982_363375074_n.jpg

Syns bilden??? =) där e han min lilla plutt,kortet togs förra sommaren så hoppas han blir helt återställd o bra igen så man aif kan hoppa lite:/ det är som sagt det bästa han vet=)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 299
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Dressyr Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Grazing
·
Hästvård Undrar hur ni har gjort vid rehabilitering av hästar med senskador? Mest intresserad av att höra om fall där det gått bra och hästen har...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 571
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar