Skada på djupa böjsenan...

P

pigglass

Hej!

I vintras hittade min häst på något bus i hagen och skadade djupa böjsenan:cry: Nu har det gått ungefär fyra månander sen skadan och jag ska snart ( 2 veckor) få börja sitta på henne igen:)

Är det någon som har någon erfarenhet om skador i djupa böjsenan?!

Nu skulle jag gärna vilja ha alla råd jag kan få som jag kan tänka på nu när jag ska sätta i gång henne. Tips om vad som helst, allt från foder till liniment va vet jag?! :smirk:

Tacksam för alla svar!

Sv: Skada på djupa böjsenan...

Ingen som har några erfarenheter..??

ja håller på att sätta igång min häst efter likadan skada..väldigt liten skada men endå och den tog 5 månader att läka helt.

ja skrittade honom uppsuttet i princip hela konvalecenten + att han gått i stor hage så han va ju nästan framskrittad så när skadan va helt borta började ja trava 15min i en månad och nästa månad la ja på lite galopp några min och sen har ja hållt på så...lägger till några min varje månad.

sen rider jag bara på plant fast underlag hitils.

nu efter runt 4 månader har ja kommit såpass långt att ja kan hoppa små hinder och börjat klättra lite lättare små sluttande backar.

ja räknar med att han ska vara tillbaka och kunna träna dressyr och rida som vanligt runt juli augusti.

sen lindar jag honom med BoT varje natt, och kyler benet runt 15min med kallt vatten efter varje ridpass för att vara helt på den säkra sidan, har han stått en dag så är ja inte lika noga med att linda under natten.
jag har provat alla linement som finns nästan men dom har inte haft någon effekt alls annat än att pälsen blir ful...så om ja va du skulle ja köpa ett par BoT paddar att linda med på nätterna under igångsättningen och att kyla benet med vatten..de har bättre effekt.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har ligamentskador i ena kotleden fram, och de är mycket lika senskador. Jag förmodar att du frågar vet om igångsättningen, det kan ju bero på hur allvarlig skadan är, samt hur den har läkt, hur igångsättningen bäst görs.

Jag skrittar uppsuttet, är uppe i en timme per dag. Hårt underlag mycket bättre än mjukt, så oftast asfalt/grusväg, ibland gummiflispaddock, i nödfall ridhus. Rakt fram helst, så helst ute. Plant underlag, inga gropar och ojämmnheter så inga skogsstigar. Inga sidvärtsrörelser, kan göra lite halter.
BoT på natten båda fram.
Skoning viktigt, skor var 6:e vecka, jag ska ha så korta tår som möjligt, kan gälla något annat för dig, kolla med vet.
Liten plan grushage ensam för att hålla skutt och bus nere.
Försöker ge mest grovfoder, och lusern samt Hestekraft för att få upp proteinet (dåligt hösilage), så att hästen ska hålla sig på mattan.
Lycka till!

Tack för svaren!!!:)

Självklart har jag kontakt med min vet, vi hörs minst 1 gång varje vecka o pratar om hur det går med allt:smirk:

Hon hade inte heller en speciellt stor skada på senan, men den var lite skadad på två ställen. BoT har jag redan :)och det är hon lindad med varje kväll, men skulle vilja variera mig lite med något annat.... Kyla är bra att tänka på:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
864
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 888
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare