Skada på bognerv - erfarenheter??

skuggi

Trådstartare
Jag är kanske eventuellt :angel: spekulant på en häst som enligt ägaren fick en skada som 1,5åring. De vet inte vad som hände, släpade bara ena frambenet i hagen en dag.
Boxvila en lång tid, och om jag förstod det rätt var det en massör(el liknande) som framkastat gissningen att det var en skada på bognerven. Massage och boxvila gjorde visst susen iaf.

Som 4-åring skulle den börja ridas och då fick den inte med sig frambenet i uppförsbackar med ryttare.
Efter en tid som handhäst har sedan inridning gått bra.
Dock verkar hästen få ont igen av alltför intensiv hoppträning. Och ska därför säljas. Priset är därefter.

Så, ni som har erfarenhet av skada på bognerven, känns detta igen?
Andra tankar?
Prognos?
Hos mig skulle den gå som skogsmullehäst/sällskap, så jag har inga höga krav på den i så fall.
Vad tror ni?

Sv: Skada på bognerv - erfarenheter??

Samma sak hände min fölunge för några veckor sen.
Kom till hagen på lör morgon och han släpade ena frambenet, han fick stå på box hela lördagen + natten.
Redan på söndagen var det mycket bättre, han fick med sig benet utan problem men haltade lite, han fick gå i sjukhage hela dan, på kvällen såg han helt normal ut haltade ingenting.
Vi släppte ut han och mamman i flocken igen på sön kväll, dom är som tryggast där.

Jag hade aldrig hört talas om det här men vet som jag pratade med talade oxå om en känd nerv som sitter på bogen som vid en smäll kunde göra så att inte frambenen följer med.

Jag hoppas verkligen inte att mitt föl kommer att få några men av det här i framtiden det skulle ju vara förödande.
mvh buqette

Sv: Skada på bognerv - erfarenheter??

Bog plexus sitter strax under bogmuskeln och kan ge detta fenomen. Även den cervicala inerveringen( alltså uppe vid mankammen , rakt upp från bogbladet kan ge såna symptom. Tex. om hästen gått omkull och gjort en snabb vridrörelse med huvudet för att återfå balansen. Kan försvinna på 2-3 dagar, men i sämsta fall blir det en permanent nervskada

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 198
Senast: skuggi
·
Hästvård Eftersom jag tror att många använder detta forum för att se om andra har några erfarenheter av det ens häst drabbats av tänker jag nu...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna