Skada i bogen ?

R

Rigolette

Vet av en häst som har en skada i bogen ..
Jag vet inte så mkt om just själva skadan eller hästen.
Hästen är en kallblodstravare född -96.

En kompis till mig har hästen i samma stall som hennes egen ..
Hästen i fråga var tydligen med om en olycka som troligtvis orsakade denna skada på hästen ..

Jag vet inte hur pass stor skada det här, exakt var den sitter, lr hur det nu är .. har bara hört att hästen haltar lite, och att människorna som har hästen, rider hästen ändå, och att denna häst inte kan göra snäva svängar osv .. p.g.a skadan.

Jag ska försöka snoka reda på mer om detta ..
Jag är grymt sugen på att ta hand om denna underbart fina häst ..

Vad säger ni ? Finns det nånting att göra åt denna skada ? Massage ? Veterinärbehandling ? Kan skadan sitta i ryggen, benet, hoven ? Lr .. i hoven som sagt ? Tell me ! Vad ni tror .. :)

( OBS ! Informationen jag nyss gav är osäker fakta .. så hetsa inte upp er .. ! )
 
Sv: Skada i bogen ?

Min häst fick en mjukdelsskada i bogen o blev bra efter en kur med Pronaxen.
 
Sv: Skada i bogen ?

Okej ..

Vad exakt är .. det du nu nämde ?
 
Sv: Skada i bogen ?

Det är ett antiinflammatoriskt medel för människor.
Hästen o jag delar på burken:idea:
 
Sv: Skada i bogen ?

min häst fick en skada på bogen - fick en inflammation där, nu är hon utdömd :( Hon fick oxå pronaxen 100tabletter på 10dagar m.m..
 
Sv: Skada i bogen ?

Inflammationer i bogleden är ovanligt. Skador i bogen är oftast muskelskador. Skador i andra leder kan visa sig genom muskelproblem i bogen. Se till att du vet vad det är för skada innan du bestämmer dig för att ta hand om hästen.
 
Sv: Skada i bogen ?

Jag har en sådan häst.
Den har en nervskada i bogen.
Och den går att rida på i begränsad omfattning.
Lätt ryttare och inga snäva svängar eller krumelurer.
Oftast så kan man "rida sig ur" om hon blir halt.
Men då under smärtlindring från t.ex. Finadyn.
 
Sv: Skada i bogen ?

Hur länge har din häst varit så då ?

Kan det vara så att det är så på denna häst också ?

Jag har inte sett hästen IRL, men enligt en kompis .. så är den halt, den rids, och man kan inte göra snäva svängare osv ..

Men, är det "schysst" att ge hästen smärtstillande .. och sedan rida dessa snäva svängar osv ?

Vad brukar du göra med din häst då ? Rida ute i skogen ? Dressyr utan .. snäva svängar ?

Berätta !
 
Sv: Skada i bogen ?

Hon skadade sig för 14 år sedan och var halt i säkert 2 år.
Veterinärerna ville döma ut henne, men det ville inte jag för jag ville ta ett föl på henne.
Och de tyckte att det var okej så länge som hon inte hade ont.
Nu så har hon lätt att lägga på sig för mycket så jag var tvungen att göra något åt det.
För hon blev så fet att hon inte blev dräktig.
Så 3 år efter skadan så kördes hon in.
Och visade sig vara en utmärkt körhäst.
Så arbete på rakt spår utan belastning av vikt fungerade bra.
Och så körde vi i ganska så många år.
Med en behandling med finadyn vid hälta.
Hon har även stått på butta under en period.
Detta för att kunna bygga upp musklerna under arbete för att sedan bli besvärsfri.

När hon fungerade utan medicin i körningen så fick hon bli barnponny också.
Hon klarar nu ryttare upp till 45-50kg.
Vilket är okej om man ser henne som en C-ponny även om hon är en Islandshäst som borde kunna bära betydligt mycket mera.
Numera så var det säkert 5 år sedan hon fick finadyn sist och 13 år sedan skadan.

Det vi använder henne till nu är körning i enbet och par samt uteritter för barn.
Litet gångartsridning på ridbanan blir det också, hon är en fin töltare.
Men inga krumelurer och ingen hoppning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 214
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 788
Senast: Görel
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 976
Senast: Tussemaja
·
Hästvård Ni som har erfarenhet/eller vet något om. sådana fläkt-skador som kommer då hästen halkar (utåt med ett framben). kan ni titta hit...
2
Svar
22
· Visningar
6 231
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp