Sv: Skäck på lojsta hed
Vad för stam hade din welsh vidare?
Det är säkert så att skäckar varit mycket vanligare hos welsh än man trott. Eftersom skimmel är så vanligt så "försvinner" de otillåtna skäckarna med åldern och kan användas ändå.
Här är härstamningen på den tidigare nämnda The Hot Spot. Förr fanns det även en bild på honom på nätet, men nu hittar jag den inte. Han var uppe till diskussion på en lista som handlade om hästfärger jag var medlem på för sådär 15 år sedan. Tydligen fick han inte registreras som welsh pga färgen, så han reggades som pinto istället. Om du tittar på bilderna på hans anfäder finns där Criban Socks, en gemensam nämnare i flera misstänkta welshskäckar/anlagsbärares stamtavlor.
För att återvända till russen så anses (skrivs t.ex. i Ridsports russ-bok av Birgitta Elmdal) anlaget komma från
Sterna 7, f. 1894. Hon var själv skäck. Jag gissar att alla skäckade russ idag har dubbla uppsättningar Sterna i stamtavlan. Det tycks främst varit dottern Frida 88 med avkommor som spridit anlaget vidare. Frida är tex mormor till hingsten Dolle 78 och mor till hingsten Frej 86. Frej är t ex far till
Kajsa 139, f 1912 och "Brun,
vitt huvud, vtbff". Låter som typisk exempel på att man väl ibland kan "se" de heterozygota bukskäckarna.
När jag kollade på Dolles avkommor såg jag t ex ett par som hade vita fötter. Får intrycket att "vanliga" vita tecken (spec på benen) förefaller vara så pass ovanligt hos russ att man gott kan misstänka skäckanlag i många fall där de förekommer. Jämför man tex med andra naturraser som shetland och fjordhäst så förekommer ju vitt på benen knappast alls hos den senare och hos den förra är det väl extremt ovanligt om hästen inte är skäck (tobiano). Är det inte samma sak med islandshäst (som har både tobiano och splash) förresten? Hos welsh kompliceras ju det hela mer av att det finns sabino.