Skäck - hur avla!?

Houdinie

Trådstartare
Jag drömmer om en skäck, helst en svart-skäck.

En kvadratisk och lagom stor häst lämpad för lite av varje och med bra psyke och massor av gos i själen. Mellan 155 och 165 cm i mkh, gärna lite ädlare i typen. Luftig men lättsutten trav, rund och vinnande galopp, sugande skritt. Ska kunna gå en bana på 110 - 120 cm, men behöver inte vara tävlingsmaterial.

Rent hypotetiskt: Hur skulle ni avla (om ni fick välja och vraka) för att få fram min drömhäst!?

Det finns en hel del finfina skäckar i Tyskland. Jag skulle nog köpa en av dem! Ett sto då, för då kan man ju alltid betäcka med någon lämplig hingst i Sverige och fortsätta därifrån.

Men fråga mig inte efter namn etc! Det finns det andra som kan mer om, dvs skäckaveln i Tyskland. Crazy tex verkar ha hyfsad koll på den Tyska marknaden. Sen finns det en hel del intressant material i USA också, de är ju galna i olika färgvarianter och avlar dessutom på Swedish Warmbloods!

Skaffa ett skäcksto av god stam, det finns faktiskt några med gröna pappaer, och ta henne till en lämplig hingst :)

Tycker inte att du ska hålla på och experimentera med de icke godkända skäckhingstar som finns idag. Ska du avla fram drömhästen ska den väl ha ordentliga papper ;)

Precis min tanke...men jag glömde bort att skriva in det (eller så var det underförstått). ;)

Tack för att du preciserar mina tankar! :D

Ja fast har man tänkt sej en hbl skäck...så är det nog billigare idag att ta in en ifrån Tyskland.

Där finns mer även om det mesta råkar gå tillbaka på Samber och Ico men det spelar ju ingen roll om man tänkt att använda svenska hingstar.Har sett föl till salu(utan märkvärdig härstamning från ungefär 12 000 svkr)föräldrarna kan vara tex polska och importerade till Tyskland=billigare ...men ändå med möjlighet att få gröna papper på här.

Naturligtvis finns det mera välstammade och dyrare individer också beroende på avelsmaterialet som använts...men det finns billiga för den som är ute efter hbl och färg...ja det är väl bättre än kosrningshistorier i allafall.

Priserna på svenska hbl skäckar har gått upp.Välstammad individ med god härstamning(prestationsinriktad)ligger ett stoföl på ca 40-50 000 kr medans hingstarna ligger snäppet lägre...ja eller lägre och lägre,den jag vet som köpte en hingst sist gav 43 för sitt hingstföl.

Nu menar jag alltså halvblodsskäckar med gröna papper alltså...inget annat.

Oj där finns många sidor...länge sedan jag kollade nu mendet är bara att kolla runt på tyska salu sidor för hästar.Dessa skäckar ligger ofta under sökord som "schecke" eller "pinto"...sedan får man ju liksom söka sej fram till att hitta bra sidor.Här är ett par...

www.pferde.de
http://www.pferdemarkt.de/

Här kommer en till...det gäller att leta.Den som söker han finner till slut.Gäller bara att stå på sej lite.

Ibland kan det även finnas renrasig hbl skäckar till salu på den tyska pintoföreningens hemsida också.

Här är en annan sida så länge:
http://www.horsepages.de/mindex.htm

*dräggel*
sinclatop.gif

stijgeren.jpg

horse-paint.jpg

*mera dräggel*...dags att plocka fram moppen kanske... :D

radikal20mos.jpg

Vad sägs om den här gossen efter Rotspon-Weltmeyer... :love:

:love: :love: :love:
Inte dum alls....

Men fuxarna är definitivt målade, de ser ju inte ens ut som riktiga skäckar... :(

Nej, jag trodde också att det var ditmålat på fuxarna, men bilden var så härlig så jag var tvungen att lägga med den ändå. :smirk:

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 974
Senast: shady
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka