Skäck hingst som stått på Flyinge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Miasi
  • Startdatum Startdatum
M

Miasi

Det ska finnas en skäckhingst som stått på flyinge, (ej godkänd!) för ca 10 år sedan. Är det någon som vet vilken hingst detta kan vara? Jag har googlat men det dyker inte upp något som gör mig "säker" han ska även ha varit uppstallad på en ridskola i Västernorrland-Gävleborgstrakten kring 2003..

Sv: Skäck hingst som stått på Flyinge?

Jag har för mig att jag sett en bild på hingsten Oj-Oj (f 1980 e Kavalkad - Orlando - Negresco 334) på Flyinge, men det var nog snarare i mitten/slutet av 90-talet.

Jag hittade bilderna, men det var visst i slutet av 80-talet han stod där.

Här hittar du bilderna:
http://hem.passagen.se/lucasweb/copernicus/ojoj.html

Tiden stämmer ju inte riktigt med när du säger att hingsten stod där, men det borde ju inte vara så många icke godkända skäckhingstar som stått på Flyinge tycker man...

Undrar om inte sonen till Oj-Oj, Moondancer stod där då en tjej hade med honom under sin utbildning.. Är inte helt hundra, kan ha blandat ihop det. Men Moondancer gick väl även på ridskola ett tag, tror jag iaf att ägaren pratade om.

Undrar om inte sonen till Oj-Oj, Moondancer stod där då en tjej hade med honom under sin utbildning.. Är inte helt hundra, kan ha blandat ihop det. Men Moondancer gick väl även på ridskola ett tag, tror jag iaf att ägaren pratade om.

Jo, du har helt rätt, Moondancer stog ett tag på Flyinge när ägarens dotter gick hästskötarkursen.

Jag har sökt efter både Oj-oj och Moondacer, men moondancer är ju en skimmel (född fux!) Om han nu är reggad som halvblod..
Och när jag söker på Oj.oj så finns inte någon moondancer reggas som avkomma?

Jag har sökt efter både Oj-oj och Moondacer, men moondancer är ju en skimmel (född fux!) Om han nu är reggad som halvblod..
Och när jag söker på Oj.oj så finns inte någon moondancer reggas som avkomma?

Moondancer måste vara skäck då han lämnat skäckavkomma med enfärgat sto. Dock kan det vara så att han samtidigt är avblekbar skimmel (skimmelskäck), vilket då gör att man till slut, när han skimlat av tillräckligt mycket, inte ser på hästen att den en gång varit skäck.

Moondancer är inte registrerad som svenskt halvblod (trots att han till största delen har känd - dock ej godkänd - halvblodshärstamning), men verkar finnas inlagd i Svenska Hästavelsföreningens databas, Blå Basen, http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=375311 och där är han registrerad som rödskäck. Dock har han ingen registrerad härstamning där, men den härstamning som han sägs ha finns inlagd här:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=69108
Där kan du även se några avkommor.

okej, tack! Men jag tycker att det är kontigt att det står det ena på en sida och nått annat på en annan. Nåja, nu har jag iaf fått fram stammen på kusen! :)

Att han var skäck kommer jag ihåg, men jag har för mig att han var brunskäck.. Fast å andra sidan var jag såpass liten att jag inte reflekterade över vilken färg fläckarna hade, bara att dom fanns där..

Du som fotograferar kanske har bilder på sonen Moondacer? :idea:

Jag har sett honom men då tävlade jag själv och hade inte kameran med mig tyvärr.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross