Ska titta på körponny imorn! Hjälp!

E

enanna

Ska imorgon iväg och titta på en tvååring som jag är fruktansvärt sugen på att köpa.:laugh: Jag vet dock inte direkt vad jag ska titta efter så att säga, har bara köpt vuxen häst innan, ridhäst dessutom. Då tittar jag på hur hästen rör sig och hur den är byggd, hur psyket är men främst hur den är att rida... Nu ska jag ju varken rida eller köra hästen imorgon då den bara dragit in lite ved och blivit sutten på (av små barn...) innan.
Så vad tittar jag efter? Förutom hur den rör sig o dyl. jag antar att jag märker om han är bakskygg, men finns det något mer jag kan kolla efter hos en ponny som ska bli körkompis i X antal år framåt?

Någon som har tips o råd?

Sv: Ska titta på körponny imorn! Hjälp!

Jag vill alltid vara själv med hästen antingen i Lina eller i boxen. Jag testar hur den går undan för tryck och om den är intresserad av mig eller något annat i omgivningen.
Har den dragit ved, så låt ägaren sela på och tömköra den iallafall, så du ser att det är rimligt att den kan dra något och är ok i styrning och kommando.

Lycka till!!

Tack, de där med att kolla om han flyttar för tryck hade jag ingen tanke på:)

Om du är tävlingsintresserad, kolla efter framåtanda!

Jag köpte en 2åring för körning som nu vid 4 års ålder fortfarande inte kommit över spärren till att vilja springa fort. Jag tänkte att det var något som kom med åldern, men inte med denna herre.

Ja det kan vara svårt, alla säger att det kommer med ålder och kondition, men vissa hästar platsar bara på ridskolor :)

Jag har ett halvblod som är så lojt ute, men pigg i ridhus. :)

Hellre lite för pigg än för slö.

Liknande trådar

Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 292
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 296
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 381
Senast: mollyphlox
·
Trav Dagen som jag har fasat för inför varje start kom i tisdags, Belle startade på hemmabanan i ett montélopp men det slutade med en...
Svar
0
· Visningar
2 801
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur