Ska på roadtrip med pållen -frågor!

phie

Trådstartare
I september ska jag och pålle på en liten roadtrip söderöver för att prova sadlar. Jag har aldrig åkt med min häst, annat än kortare sträckor till bete/träning och så vidare, så jag har lite frågor som kanske mer beresta ekipage kan svara på :) Ute i god tid, kanske ;)

1. Resan vi ska göra är 32 mil enkel resa. Hur ska man ställa sig till mat och vatten i transporten vid en sådan tur? Mat innan/efter men inte under resan, vatten fri tillgång?
2. Pauser, tas de ofta eller inte alls på en 30-milasträcka?
3. Tidigare har pålle fått åka utan skydd, i och med att vi bara tagit kortisturer. Nu kommer det ju ta drygt tre timmar, och jag vågar inte låta honom vara utan skydd. Transportskydd gillar han inte, så jag har köpt riktigt överdimensionerade vaddstycken när jag var i USA i somras. Tror att han kommer gilla lindning mer, men hurpass högt/lågt lindar man transportbandage? Samma som ridbandage fast padden går upp över knä och ned över kronrand?
4. Att ha en box bokad för några timmar är väl en bra idé, så att hästen inte bara får se transportväggar och ridhusväggar?
5. Att ta med extra grimma och grimskaft är jag med på, likaså kniv och apotek. Finns det något annat jag bör ha med med mig? Jag kommer att hyra en fin, ljus och bred finka med fronturlastning.
6. Andra tips på hur jag kan göra resan så enkel och smidig för mig och min häst?

Sv: Ska på roadtrip med pållen -frågor!

Kör lugnt är mitt första tips, dvs kör så att pålle åker fint i svängarna, bromsa mjukt etc.
Mat och vatten hade jag erbjudit vid pauser, inte under tiden. 30-mil tar väl en fyra timmar, jag hade gjort korta stopp efter 1 1/2 - 2 timmar om hästen står lugnt. Jag hade kört utan skydd.
Tänker du åka fram och tillbaka samma dag? I så fall hade jag låtit hästen vila i box i några timmar, plus "rastas" genom ridning eller promenad en timme. Jag hade också låtit hästen äta i box i lugn och ro. För övrigt hade jag försökt hålla hästens normala ättider så gott det går.
Ta med mat och dricka till dig själv som du enkelt kan äta medan du kör, så slipper du stanna för det.

om inte hästen är extremt lugn så gör det mer skada än nytta att hålla på och ta en massa pauser. om du inte har kamera i transporten så är det bra att stanna och kolla så allt står rätt till ibland men stå inte still med transporten längsefter vägen, då blir dom bara oroliga och rädda. hästen klarar sig även utan vatten tills den kommer fram, oftast vill dom inte dricka ändå. lite betfor med mkt vatten är bra, fiber för magen och vätska.

när du lindar så lindar du ner till hoven och till halva knät. är hästen skodd så använd boots också.
lycka till.:)

Tack för tipsen! Hade tänkt att vara ute i god tid när vi åker, mest så att pålle får ta det lugnt i en hyrbox i en eller ett par timmar efter ankomsten. I och med att vi ska prova sadlar blir det nog ganska mycket motion för grabben, men en promenad efter ankomst kan ju vara tt föredra? Jag ämnar att åka fram och tillbaka på samma dag.

Rhodugune: Ah, super! Tack för länken!

Centaur: Min häst har betett sig bra när vi har åkt tidigare, även om han visar viss oro. Att kolla honom varannan timme låter som en bra grej om han nu inte lever om alldeles för mycket. Tack för tipset om lidningen och om betfor i vattnet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka