Ska man oroa sig?

Saybia

Trådstartare
Min lilla vovva har en längre tid (4 månader) hoppat på tre ben, mest utomhus men har även sett henne göra det när vi är påväg ut i nåt steg (alltså när vi fortfarande är inne).
Ute drar hon alltid upp höger bakben och studsar omkring, sätter ner det då och då men drar upp det efter några steg. Om hon springer riktigt fort så brukar hon använda det att skjuta på med men annars om hon travar eller springer sakta så använder hon det nästan inte alls... Har alltid tänkt att hon säkert tycker det är kallt i snön men när det alltid är samma ben hon drar upp så blir man ju fundersam..?
Mina tankar skenar ju såklart iväg med mig och jag får blandannat upp patella luxation i huvudet :crazy:
Är också rädd att hon blir snedbelastad/musklad då hon är ung (6 mån) och inte använder båda bakbenen när vi är ute, vilket vi är ganska mycket.
I dag tänkte jag att NU ska jag se om hon använder båda bak om hon inte har kontakt med snön, så jag satt för hand och sydde fast små "sockar" på overallen och sen gick vi ut...och hunden hoppade fortfarande på tre ben :crazy:
Kände mig rätt desperat så jag tog faktiskt kopplet och band upp hennes vänstra bakben bara för att se OM hon kunde stödja ordentligt på högra (det hon drar upp), och det kunde hon...hon studsade runt som ingenting, kanske lite stelare än på det andra men inte nåt märkvärdigt.
Så, ska jag vara orolig för det här eller tror ni bara det är nån "fixidé" hon fått för sig att dra upp just höger bak?
Hört att det inte är lönt att patellaundersöka förrän hunden är minst 1 år.
I övrigt är hon väldigt glad och busig, har inga problem att hoppa upp i sängar och soffor och kuta runt som en toka. Hon reagerar heller inte när jag böjer och klämmer på bakbenen.

(har även kollat trampdynan på höger bak och den ser fin ut, inga sprickor och dyl.)

/Saybia - nästan hypokondrisk efter att vi varit otursförföljda den senaste tiden
 
Sv: Ska man oroa sig?

Boka tid för en hältutredning.
(och sen behöver vi inte femtioelva inlägg till som säger samma sak, utan vi hoppas att vi får höra resultatet av undersökningen)
 
Sv: Ska man oroa sig?

Ehh?

Det kan väl finnas fler åsikter än din, eller folk som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Vill andra säga samma sak blir det ju bara mer bekräftat för TS.
Vad har du för problem med flera inlägg av samma typ, varför skulle det störa dig?
 
Sv: Ska man oroa sig?

Om man misstänker problem med patella finns det ingen anledning att vänta. Tvärtom kan det vara viktigt om det är så illa att operation är aktuell.
Stoppard, hoppas du ursäktar att jag yttrade mig trotts din uttryckliga order:eek:
PL
 
Sv: Ska man oroa sig?

Okej, tack för din (och de andras) åsikter.
Ska kontakta veterinären och höra vad de säger...
hon är ju som sagt inte halt här inne i lägenheten men så fort hon kommer ut så börjar hon studsa omkring på en gång. Även nåt skutt i trappuppgången kan hon ta.
Har en kompis vars hund av samma ras ska patellaoperareras i övermorgon, den hunden är 9 månader, så är därför jag är lite nojig över just patella, men den hunden tjuter HÖGT om man rör i bakbenen på den och haltar lite lätt hela tiden, det gör ju inte min.
Men jag kollar hellre en gång för mycket än för lite...
 
Sv: Ska man oroa sig?

Förlåt om jag uttryckte mig otrevligt. Det var inte alls min mening, fast jag ser att det ser snäsigt ut nu. Sorry!

Vad jag tycker är lite jobbigt är när det kommer massa inlägg som bara är upprepningar av något som redan sagts. T.ex. skriver många bara "Åk till veterinär." Det kanske är bra för ts att den ser att majoriteten tycker det, men det tillför inte så mycket information till oss andra. Det gör att det tar lång tid, om man har ett segt modem, innan man kommer till något relevant. Att däremot komma med kompletterande information som ni har gjort är bara bra för det ger mer kunskap. Detta är min åsikt och delas kanske inte av alla, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Ber återigen om ursäkt.
 
Sv: Ska man oroa sig?

Jag förstår hur du menar!:)

och jag kompletterade ingenting alls utan klagade bara på dig:D
 
Sv: Ska man oroa sig?

eftersom det är en kines så kan du vara hellugn! jag är 99% säker att det är för att hon fryser om tassarna - eller att det fastnar snö/is i håret mellan trampdynorna. kineserna är ju extremt töntiga med tassarna. även om man har tofflor till dem så brukar dom fortsätta fjanta sig.
min lillkille är precis lika dan!!! samma ben varje gång. så fort vi är i ett ridhus - så springer han på alla ben - när vi går till bilen - ja då åker benet upp igen.
när det är svinkallt - ja då försöker han lyfta det andra benet smatidigt - vilket inte går sååå bra!! haha

så du kan vara hellugn tycker jag. det är ju ett hyffsat känt fenomen!! även om man har tofflor på dem så sitter det i huvudet!!!:devil:
 
Sv: Ska man oroa sig?

kl
Detta låter som patellaupphakning och kan åtgärdas genom operation.
Allra vanligast på små hundar,
 
Sv: Ska man oroa sig?

hehe din lilla kines verkar klara mindre än vad min husky/vorsteh/Pointer tik gör :D Hon kan minsann balansera på frambenen när hon fryser om baktassarna :banana:
Sorry lite OT
 
Sv: Ska man oroa sig?

Okej, tack för att du lugnar mig lite i allafall :bow:
Jag får väl se hur det ser ut när det blir barmark, att hon fryser kan nog stämma då det är 15-30 minus varje dag här men jag blir så orolig när det är samma ben hela tiden. Då hon står still och nosar och det är RIKTIGT kallt ute kan hon dock snabbväxla mellan höger och vänster bak några sekunder :p
 
Sv: Ska man oroa sig?

Men varför fryser voffan alltid bara om samma ben isåfall?

nä dom fryser om alla men det sitter typ i huvet att dom lyfter ett speciellt ben. alla kineser betér sig så på vintern. att det är just ett speciellt ben dom lyfter när det är kallt. lika så när det regnat och gräset är blött - då kan många göra samma sak - kan du tänka dig vad kul det är på utställning på sommaren utomhus i blött gräs!! :devil: snacka om att man får avslag då..
 
Sv: Ska man oroa sig?

hehe din lilla kines verkar klara mindre än vad min husky/vorsteh/Pointer tik gör :D Hon kan minsann balansera på frambenen när hon fryser om baktassarna :banana:
Sorry lite OT

min kompis kinestik går väldigt ofta bara påframbenen - speciellt när hons ka kissa.. :eek:

:rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 167
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp