Ska man lita på hästarnas förmåga...

Sv: Ska man lita på hästarnas förmåga...

*kl*

En annan grej jag har funderat på.... av samma anledning.
Min hingst som har tillgång till box och hage 24/7 och då ca 3 ha gräs på sommaren står ofta o glor i boxen 12 timmar i sträck på sommaren. Och detta beteende har jag sett på fler hästar som har tillgång till bete och box/lösdrift/vindskydd 24/7.

I somras började jag fodra honom hö i boxen, inte för att han behövde det utan för att jag blev nojjig när han inte åt något halva dygn i sträck.... Men vadå liksom, hur mycket ska man curla dom egentligen?

Man kan leda hästen till gräset men inte tvinga den att äta?
Sådär gjorde ett av mina shettisston när hon gick med föl vid sidan. Jag kan tala om att ett digivande sto rasar rätt fort i hull när hon inte äter.. :crazy:
Det tog mig ett tag att inse vad som höll på att hända och sen fick jag tillskottsfodra en hel del för att hon inte skulle tappa precis allt.

Jag tror faktiskt att vi kan lita på att våra hästar oftast har tillräckligt med omdöme för att göra det som är bäst för dem själva. Men ibland måste vi hjälpa dem på traven lite... (=när de äter mindre än de egentligen behöver)

Usch jobbigt när dom dräktiga/digivande faller ur sådär.

Denna hingsten kan leva på luft, och ibland undrar jag om det är det han gör också :cool:
Han nedärver väldigt många bra egenskaper, men tyvärr ofta även sin metabolism :angel:

Tycker det låter som du tryggt kan leva i förvissning att dina hästar mår bra med det att de fodras med Max 5 timmars intervall i hagen och går i kuperad hage med gräs /strån/grenar osv och står inne med mat resten av natten osv . Hade gjort som föreslagits blandat givan ute med halm och sen inte oroat mig ett dugg .

Sålänge det finns god tillgång på mat( vad hästarna betraktar som mat:D) så äter de inte sängkläder.

På frodigt bete äter de ca 2h. o sen står o jäser. tycker inte att de behöver äta koncentrerad ( torkad) mat hela tiden.

jag skulle slänga ut halm o fodra som vanligt. Blir de hungriga så äter de det som finns.

De lever i välfärd o äter ytterst selektivt för att tillgången är stor- goda tider.

Om jag var himla hungrig o smörgåsbordet bara bestog av leverkorv:eek: skulle jag äta till slut ....om jag var tvungen.

*kl*

En annan grej jag har funderat på.... av samma anledning.
Min hingst som har tillgång till box och hage 24/7 och då ca 3 ha gräs på sommaren står ofta o glor i boxen 12 timmar i sträck på sommaren. Och detta beteende har jag sett på fler hästar som har tillgång till bete och box/lösdrift/vindskydd 24/7.

I somras började jag fodra honom hö i boxen, inte för att han behövde det utan för att jag blev nojjig när han inte åt något halva dygn i sträck.... Men vadå liksom, hur mycket ska man curla dom egentligen?

Man kan leda hästen till gräset men inte tvinga den att äta?

Jag har sett samma, att de sommartid kan tillbringa större delen av dagen inomhus. Nu har vi haft feta som isisar, så jag har inte oroat mig för att de skulle svälta ihjäl, helt säkert var de ute hela nätterna och knaprade.
En tunn häst skulle jag nog fodra inne åt om den visade att den helst ville vara inne.

Ja detta är ju absolut ingen tunn häst, han får onekligen i sig det han behöver näringsmässigt och lite till på nätterna.

Men det ska ju vara så viktigt att de tuggar med jämna mellanrum och tillräckligt många timmar o allt det där... och det gör dom ju inte när dom står så o hänger.
Han har iof inte gjort det när han har haft aspstammar i boxen osv heller.
Men självklart äter han upp om man lägger hö framför honom :grin:

Då skulle jag låta honom bestämma själv, så länge han verkar må bra. Utan tvekan.

Jag har löst så att mina får halm i smhn och hösilage två ggr/dag. När dom iallfall ger sig på stolpar och annat som jag vill ha kvar så pillar jag in små hösilagetussar i halmen...

Då skulle jag låta honom bestämma själv, så länge han verkar må bra. Utan tvekan.

Låter som sund hästhållning att tänka så. Förvånad över att inte ett svar med blixtens hastighet inkommit från forumets mästare i just ämnet tuggtid v.s. ts.

Vem är experten och vad hade denne svarat? *nyfiken*

*KL*

EN sak jag märkt med stona och unghästarna (som ursprungsfrågan handlade om) som jag faktiskt ser som positivt är att dom rör sig mer. Dom går runt o kollar på de olika platserna där det brukar ligga mat och ibland gör det det, ibland inte. Och då rör dom sig ju bland träd o buskar.

Dom verkar inte stressade och "hungriga" dock även om dom såklart blir glada o äter när hösilaget kommer ut.

Vem är experten och vad hade denne svarat? *nyfiken*

*KL*

EN sak jag märkt med stona och unghästarna (som ursprungsfrågan handlade om) som jag faktiskt ser som positivt är att dom rör sig mer. Dom går runt o kollar på de olika platserna där det brukar ligga mat och ibland gör det det, ibland inte. Och då rör dom sig ju bland träd o buskar.

Dom verkar inte stressade och "hungriga" dock även om dom såklart blir glada o äter när hösilaget kommer ut.

Det är ju det dom är skapta att göra ;)

Ja precis, men dom är ju också skapta till att tugga "16 timmar om dygnet" och det gör dom inte.... Fast dom kunde gjort det om dom hade ätit halmen jag lägger ut! :D

Fast...inte fan vet jag egentligen... jag ser ju bara hur fort dom äter upp silaget och dom kanske petar i sig en kvist och tre strån halm osv så att det blir tillräckligt ändå....

Det är ju egentligen bara ett "problem" sålänge snön ligger kvar (i min hjärna då).

Dom är skapta att kunna utöva tugg behov samtidigt dom
De vandrar För att leta föda . Inget annat .
Tugg behov innefattar gnagande på grenar/vinter gräs och strån . Ngt som Glömts/missförståtts i dagens välfärds häst hållning .

Senast ändrad:

Ja, jag håller med om att det är bortglömt. Och jag vill inte övergöda mina hästar, har bara inte sett att dom tuggar på något annat. Men jag står inte i hagen hela tiden heller.
Jag får kanske lita på att dom gnager så mycket dom behöver....

köpa riktig Timothy Hö då släppa du såna tug problem!

Det är helt normalt att hästerna "shade up" på dagen och bete på nätten.

Hingster är lika mycket flock djur som alla andra, att har dom seperate från andra är inte naturlig för dom.

Jo, det är normalt för hingstar att vara ensamma. Jag har studerat hingstbeteenden i över 20 år. De är ofta ensamma i det vilda -länge eller i perioder när de har blivit könsmogna och inte har en egen flock (dvs de flesta hingstar), och bara en vuxen hingst i varje flock.
Många hingstar går ensamma (särskilt äldre) eller i hingstgrupper. De är absolut sociala flockdjur, och ska inte tvångsisoleras.

Nu slipper ju denna hingst det eftersom han har sin flock omkring sig hela tiden och kan välja själv, men han är inte så intresserad av vad dom gör så länge det inte vankas betäckning.
Och av de ca 20 äldre hingstar jag haft har de flesta varit likadana.
Han lever ett ovanligt bra hingstliv, har direktkontakt med andra hästar i boxen, och han har full koll på dom andra om han så önskar. Men han går ut från boxen och lämnar flocken i stallet också. Han vet vart han har dom och är lugn, har inte ett uns stress i kroppen.
Så jag känner inte att jag behöver några tips om hur man håller hingstar, och det var inte det frågan handlade om.

Och vilken typ av hö det är har inte med saken att göra. Du ökar inte ättiden med 10 timmar för att du ger ett visst hö.
De får två sorter alldeles utmärkt hösilage av olika grovlek och TS, samt halm. Dom står alltså aldrig utan någonting att äta vilket du ser om du läser en gång till.

Hela poängen var ju att jag inte bad om tips på foder.
Men jag förstår att det inte kommer gå in.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 269
Senast: Juli0a
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Ponnyn har inte rört stolparna i hagen på över ett år, eller typ smakat på någon, men gnagt lite på sitt hus, normalt i mina ögon. På...
2
Svar
31
· Visningar
2 146
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut