ameo
Moderator
Sv: Ska man lita på hästarnas förmåga...
Det tog mig ett tag att inse vad som höll på att hända och sen fick jag tillskottsfodra en hel del för att hon inte skulle tappa precis allt.
Jag tror faktiskt att vi kan lita på att våra hästar oftast har tillräckligt med omdöme för att göra det som är bäst för dem själva. Men ibland måste vi hjälpa dem på traven lite... (=när de äter mindre än de egentligen behöver)
Sådär gjorde ett av mina shettisston när hon gick med föl vid sidan. Jag kan tala om att ett digivande sto rasar rätt fort i hull när hon inte äter..*kl*
En annan grej jag har funderat på.... av samma anledning.
Min hingst som har tillgång till box och hage 24/7 och då ca 3 ha gräs på sommaren står ofta o glor i boxen 12 timmar i sträck på sommaren. Och detta beteende har jag sett på fler hästar som har tillgång till bete och box/lösdrift/vindskydd 24/7.
I somras började jag fodra honom hö i boxen, inte för att han behövde det utan för att jag blev nojjig när han inte åt något halva dygn i sträck.... Men vadå liksom, hur mycket ska man curla dom egentligen?
Man kan leda hästen till gräset men inte tvinga den att äta?
Det tog mig ett tag att inse vad som höll på att hända och sen fick jag tillskottsfodra en hel del för att hon inte skulle tappa precis allt.
Jag tror faktiskt att vi kan lita på att våra hästar oftast har tillräckligt med omdöme för att göra det som är bäst för dem själva. Men ibland måste vi hjälpa dem på traven lite... (=när de äter mindre än de egentligen behöver)