Ska man lägga sig i?

Chili

Trådstartare
Jag har ett litet problem som stallägare. Snart flyttar en mycket gammal gäst (sen typ 11-12 år) till nytt stall och då blir det bara jag och en tjej till med våra två hästar var i stallet, varav min familj satt ut annons ang. boxplats.
Men vi har tidigare haft massor problem med stallgästar, alltifrån tjuvar som placerade ut långa spikar på vägen när vi slängde ut dem, nån liten tjej som knappt kunde något alls om hästar och red som en blådåre, diverse människor som inte borde få ha häst/släppas ut bland folk...

Så nu undrar jag hur mycket man som stallägare kan lägga sig i utan att verka bitchig/jobbig? Jag vill inte ändra på folk så länge hästen mår bra. Men dessvärre är det så att i grova fall lyssnar ingen, eftersom jag bara är 18 och då yngre än de flesta (iaf hittills...). Jag vill ha en trivsam stämning i stallet, hur gör man? Hittills har det blivit så otroligt mycket bråk och dålig stämning på grund av olika hästhantering, vilket det också är nu då jag och tjej som är kvar är så otroligt olika varann så vi inte pratar såvida det inte angår hästarnas bästa, rutiner o så... Hjälp?

Sv: Ska man lägga sig i?

SÄTT UPP KLARA REGLER FÖR VAD SOM GÄLLER. BÅDE I STALLET OCH ANGÅENDE HÄSTHANTERING.

SKRIV KONTRAKT DÄR DESSA REGLER STÅR MED.

VAR NOGA MED VILKA DU TAR IN, DVS HÖR DIG FÖR MYCKET HUR LÄNGE DE HAFT HÄST, VAD DE HAR FÖR SYN PÅ HÄSTAR OCH VAD DE VILL MED SIN RIDNING OSV.

JAG FÖRSTÅR INTE RIKTIGT VARFÖR DET SKA BLI TJAFS. DITT STALL = DINA REGLER. PASSAR DET INTE SÅ RIVER NI KONTRAKTET. UPPSÄGNINGSTID PÅ EN MÅNAD.

TOKIGT MED SÅNA SOM STÄLLER TILL DET FÖR ER, MEN JAG LOVAR ATT DET FINNS MÅNGA ÄRLIGA OCH VETTIGA HÄSTÄGARE OCKSÅ. LYCKA TILL! :bump:

Som sagt, bra skrivet däruppe fiaskurken...

Ordentliga stallregler måste du såklart ha, sätt upp dem på flera ställen i stallet så att man ser dem ofta, utan att behöva gå dit bara för att läsa. Var noga när du skriver kontrakt, själv har jag aldrig hyrt stallplats där det inte har stått att om vanvård/misskötsel av hästen sker enligt stallägarens åsikt så är det omedelbar uppsägning (och oftast då 1 månad). Det är bättre att skriva för mkt än för lite i kontraktet.

Förstår att det kan vara svårt att göra sig hörd när du är så ung och dina hyresgäster kan ju mkt väl vara din ålder X2... Det är i alla fall så att det är av dig de hyr stallplats och passar det inte att följa regler så finns det andra stallplatser.

När folk kommer och kollar på stallet, bjud dem efter rundturen på fika så att ni kan slå er ner och lära känna varandra lite. Ofta är det ju flera som hör av sig på anonnser och på det här sättet lär du i alla fall känna dem lite bättre var och en innan du bestämmer dig. Fråga om vad de har för hästar, vad de har dem till osv så får du en hum om hur de ser på detta med hästar. dessutom skapar det ju ett trevligt första intryck om ni fikar och småpratar lite. Seriösa gäster förstår då att du inte släpper in vem som hälst, bara du får pengarna, utan att du verkligen är mån om vilka som får komma till deras hästar.

Ett annat bra och beprövat knep är regelbundana stallmöten. 1 gång i månaden brukar vara lagom. då ska alla säga om något inte har fungerat bra, om det är något de saknar i stallet, vilka som kommer att ha jouren de följande helgerna (om du har det så) osv. ofta säger man att man ska säga till direkt om något inte är bra, men faktum är att folk går och håller mkt inom sig ändå och väntar tills det blir ett jätteproblem... under tiden som problemet växer blir klimatet sämre och sämre...ni kan turas om att ta med fika till dessa möten. säklart ska ni prata om nåt kul oxå, tex månadens aktivitet el nåt annat kul. stallmöten är guld värda, lovar.

och om du ska lägga dig i: ja om hästarna ej mår bra eller folk inte sköter sig då ska du lägga dig i, sen får de tycka vad de vill om det.

Lycka till!!!!!
:) :) :)

Det låter faktiskt jättebra, alltihop!
Dessvärre har vi aldrig skrivit kontrakt, och jag har aldrig heller fått hit någon som bett om det heller, kanske frågat men det verkar inte så jättevanligt häromkring (jönköping) när det gäller småstall.
Problemet ligger också lite i att det inte är MITT stall utan min föräldrars, mamma är aldrig där men pappa håller i ställningarna, fast det är jag som tillbringar tid med hyresgästerna.
Jag ska framföra lite önskemål med kontrakt till pappa, månadsmöten låter inte heller så dumt men då bör stallet vara fullt (8 boxar) annars känns det lite onödigt. Två tre personer borde kunna prata öppet tycker jag.
Tack för era tips, det är trots allt lite "ensamt" att vara stallägaren, man kan lätt bli både hatad och utstött, eller som när jag var liten, rent ut sagt mobbad. Men nu i mer "vuxen" ålder så känns det bättre :bump:

Själv kommer jag få det motsatta problemet efter sommaren. (troligen)
Har haft häst i alla år ute hos mina morföäldrar och jag (snart 17) har alltid varit den med mest makt :devil: eftersom jag i stort sett är den skött stallet hela tiden.
Alltid kunnat styra och ställa, förvisso genom mormor, men ändå kunnat göra mer på ett annat sätt än andra.

Ska nu flytta till ett stall betydligt närmare och hoppas kunna tackla det bra. :angel:
Iofs så är jag pedant när det gäller hästen och stallskötsel så den biten kommer det inte bli några bekymmer med, men när det gäller det övriga.
Eftersom stallat i princip varit mitt har ju jag kunnat göra lite som jag velat, spika upp lite krokar, ställa in en extra låda och såna småsaker.

Sånt kommer kännas lite konstigt att inte kunna göra utan att fråga och hålla sig till andras regler, inte sätta upp "egna".
Finns det nån har på buke som har flyttat från sitt eget stall till ett större där man inte kunnat göra som hemma?
Hur kändes det? Positivt eller negativt överraskade?

Jag förstår vad du menar!
Jag kommer knappast bo kvar här hela mitt och den dag jag inte får ha min häst i mitt eget stall längre... vad gör man då? :crazy:

Iof, har man inget val, så får man ju anpassa sig. Men har aldrig hört någon i den situationen berätta om det hehehe...

Förstår precis hur du har det. Har det precis likadant nämligen. Fyller snart arton och har stall hemma som farsan håller i, om man säger så. Har en inackordering som itne borde få ha häst, men eftersom vi aldrig skrivit något kontrakt eller satt upp några speciella regler så är det lite svårt att bara sparka ut henne.
Som tur är har hon ingen häst hos oss för tillfället (hon är på jakt efter en ny stackare) och vi funderar på att sparka ut henne om det dröjer för mycket med letandet :angel:

Men som sagt, sätt upp regler och kolla upp de nya inackorderingarna noga!

det var en tjej här idag och kollade på stallplats. hon verkade helschysst :) så vi får se vart det leder.
Men nu har jag faktiskt prackat på pappa en massa idéer kring kontrakt, stallregler o så. Och han tyckte det var en bra idé :idea:

Så vi får se vart det hela leder... helst vill jag ha fullt stall, så det blir liv o rörelse, och då kräver det ju lite mer regler och nån som håller i ställningarna, än när man bara är två tre pers :smirk:

Vad kul!
Fast med ordentliga kontrakt och regler tror jag ändå att ni klarar av ett fullt stall utan bekymmer.
Det handlar mycket om att hitta rätt folk i rätt ålder*.
Såna som inte lägger sig i, men har synpunkter på hur saker kan bli BÄTTRE, inte racka ner på befintliga smågrejer. (Hatar den typen av besserwissrar :devil: )
Folk som man själv trivs med och som respekterar DIG.

Lycka till!

*Menar att många yngre tjejer kanske inte är lika ansvarsfulla som andra, men "äldre damer" ;) är kanske inte målgruppen du söker heller. Bara man trivs ihop så brukar inte åldern ha så stor betydelse.
Det viktigaste är ju att man kan dela på alla sysslor och attt det inte blir krångel i onödan.

Hej!
Emeliet, ett förslag till ditt problem är att ni = du och din pappa kallar in ett stallmöte, om stallets framtid, har en trevlig fika och så, och samtidigt kan ni ta upp att ni för allas trevnad vill skriva kontrakt, något i enkel form som juridiskt stadfäster sådanna rutiner som ni redan har och som talar om boxhyrarens samt stallägarens rättigheter och skyldigheter. Jag är övertygad om att om förslaget/kravet läggs fram på ett familjärt och vänligt sätt så kommer alla "normala" och vettiga boxhyrare inte ha något som hälst problem med det, det är ju tryggare för alla parter egentligen. Då om den tjejen ni har problem med bryter kontraktet är det nästan något av en skylldighet att kasta ut henne för stallets trevnad... tänk på det.. jag vet i alla fall att ett kontrakt är en trygghet även om man känner stallägaren sedan länge. Vi har ett liknande problem nämligen i det stall jag står i så jag vet hur jobbigt det är!

Jag vet också hur det är, blev mobbad i mitt eget stall när jag var liten :mad: Vissa människor kanske är bra med djur, men förstår sig inte alls på människor, speciellt inte dem som kan mindre än en själv :mad: feg var jag också så jag vågade inte be pappa slänga ut henne... Ett kontrakt hade kanske inte heller riktigt hjälpt.
Ibland behöver man helt enkelt erfarenhet och mod.
Men det är kul att vara stallägare nu :) kan pillra en massa och slipper referera till pappa hela tiden hehe.
Ha det bäst alla :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 683
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 681
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter