Jag köper inga skor med stålhätta. Jag har blivit trampad många ggr men aldrig gjort mig illa i samband med det. Hästens hov är ju "ihålig" och dessutom känner de flesta hästar att de kliver på ngt och lyfter på foten igen.
Men ibland har hästen hunnit göra illa tårna INNAN den hinner lyfta hoven igen...
Stålhättan är bara oskön.
Beror säkert på vilken sorts skor man har, mina stålhätteskor är hur bekväma som helst.
Dessutom har jag hört en och annan otäck historia där den skälpt mer än den hjälpt. Usch..
Just därför ska man se till att inte köpa de billigaste stålhätteskorna, de är ofta inte designade för de krafter som faktiskt kan uppstå i hästhantering. "Riktiga" arbetsskor med stålhätta har högre säkerhetskrav på sig. Mina klarar av en slagkraftsbelastning på 200joule på stålhättan, och i ren klämning klarar de iaf 1500kg (mer, vi har testat att köra över sådana skor med 3-tons-trucken, och de är lika fina efteråt
) Skulle ärligt talat aldrig våga mig på att använda ridskor med stålhätta, känns lite för vanskligt när hättan inte klarar mer än de 500kg som någon uppgav tidigare i tråden
Men det är min åsikt.