Ska man ha skor med stålhätta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annbe199
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 9 025
A

annbe199

Hej! Jag har precis börjat rida igen och har funderat lite på skor. Har kollat på skor med stålhätta och undrar lite över dessa. Hur mycket håller de för egentligen? Kanske är lite klumpiga att gå runt i eller? Är det bättre med stövlar eller någon annan sortssko. Har inte tänkt att lägga ut en förmögenhet.

Sv: Ska man ha skor med stålhätta?

Generellt 500 kg. Finns många bra i olika prisklasser, jag har ett par från Jacson som kostade under 400 kr, har även ett par från MH som också är bra.
Det jag tycker är det negativa med dem är att de är väldigt tunga att springa med.

Jag använder bara stålhätta på mina stallskor, de använder jag när jag lastar och tar in hästarna från hagen. Vid ridning är de alldeles för klumpiga, föredrar då ridtövlar. Men vid unghästhantering är de kanon.

:laugh:

Jag har alltid stålhätteskor vid hästhantering. Har "riktiga" skyddsskor från Arbesko (stålex 888) som jag fick på jobbet, där det var ett krav med skyddsskor när man hade mina arbetsuppgifter, och de ska hålla för iaf 1000kg

Supersköna att gå med, inte alls tunga på något sätt. (i mitt jobb så gick jag näst intill oavbrutet i 8 timmar om dagen, så då är det ju ett krav med bekväma skor... ;)) Att de sedan är relativt snygga för att vara arbetsskor gör ju inte saken sämre.
http://www.wiksskor.se/Bilder/888stor.jpg

Nackdelen är väl priset, kostar ca 12-1500kr, och så har de ju ingen klack så de är inte att rekomendera till ridning... Jag byter till mina läderstövlar precis innan jag hoppar upp på hästen

Tack för tipsen! Låter som att det ändå är vettigare att köpa stövlar eller någon annan slags sko eftersom jag har tänkt att ha dem när jag rider. Rider just nu med gympadojor med en liten klack vilket inte är alls är att föredra, de glider en del och så står de absolut inte mot vårat underbara väder vi har just nu. Med allt vad det innebär i en hage. Har kollat en del på Citygross och tycker ända att de verkar ha vettiga grejor till bra priser. Jag rider hos grannen ca tre gånger i veckan och har ingen ambition att tävla eller något annat avancerat. Gillar turerna i skogen. ;)

Stålhätteskor känns klumpiga dom första gångerna innan man är van men jag som går i mina minst nio timmar per dag tycker att det helt okej!

Som stallsko så hade jag valt en känga istället, sitter bättre och mindre bås kommer in.

Tänk som sagt på att dom är lite bredare så det är inte alltid lämpligt att rida i dom.
Det beror ju på modell på sko och bredden på stigbygeln.

jag använder ridskor med stålhätta o tycker inte alls dom känns klumpiga. Köpte från hööks till bra pris

Jag köper inga skor med stålhätta. Jag har blivit trampad många ggr men aldrig gjort mig illa i samband med det. Hästens hov är ju "ihålig" och dessutom känner de flesta hästar att de kliver på ngt och lyfter på foten igen.

Stålhättan är bara oskön. Dessutom har jag hört en och annan otäck historia där den skälpt mer än den hjälpt. Usch..

Men det är min åsikt. :)

Jag köper inga skor med stålhätta. Jag har blivit trampad många ggr men aldrig gjort mig illa i samband med det. Hästens hov är ju "ihålig" och dessutom känner de flesta hästar att de kliver på ngt och lyfter på foten igen.

Men ibland har hästen hunnit göra illa tårna INNAN den hinner lyfta hoven igen...

Stålhättan är bara oskön.
Beror säkert på vilken sorts skor man har, mina stålhätteskor är hur bekväma som helst.

Dessutom har jag hört en och annan otäck historia där den skälpt mer än den hjälpt. Usch..

Just därför ska man se till att inte köpa de billigaste stålhätteskorna, de är ofta inte designade för de krafter som faktiskt kan uppstå i hästhantering. "Riktiga" arbetsskor med stålhätta har högre säkerhetskrav på sig. Mina klarar av en slagkraftsbelastning på 200joule på stålhättan, och i ren klämning klarar de iaf 1500kg (mer, vi har testat att köra över sådana skor med 3-tons-trucken, och de är lika fina efteråt :D) Skulle ärligt talat aldrig våga mig på att använda ridskor med stålhätta, känns lite för vanskligt när hättan inte klarar mer än de 500kg som någon uppgav tidigare i tråden :crazy:

Men det är min åsikt. :)

Var inte riktat direkt till dig, bara en mer allmän reflektion

jag har ridskor med stålhetta, tycker inte att de är tunga alls :p
både rider, jobbar i stallet (t.ex. mockar) och har dem i övrig hästhantering.
inhandlade på h**ks, ca 500-600kr.

jag har hört en historia om att stålet i tån gett efter vid tryck och åkt ner och skärt av tårna på stackarn som hade skorna.

hur mycket sanning som ligger i det kan jag inte svara på. Men av den anledningen skulle jag inte köpa de billigaste modellerna!

jag har hört en historia om att stålet i tån gett efter vid tryck och åkt ner och skärt av tårna på stackarn som hade skorna.

hur mycket sanning som ligger i det kan jag inte svara på. Men av den anledningen skulle jag inte köpa de billigaste modellerna!

Just därför det är mkt bättre att köpa riktiga skyddsskor, som är säkerhetsklassade enligt standard. Tror inte att många ridskor med hätta uppfyller de kraven, så därför skulle inte jag våga använda sådana.

jag har ett par från MH och dom duger fint. men jag har dom mest som stallskor, dom är lite klumpiga att rida i och på vintern rider jag absolut inte med stålhätta.

Jag har det inte, blir alldeles för klumpiga, men jag har långa smala fötter och har alltid svårt att hitta passande skor.

den myten var uppe i Mythbusters. de testade de billiaste stålhätteskorna de hittadeoch ett par dyra: ingen skillnad. Givetvis kan det skilja mellan olika skor, men samtidigt borde det kunna bli konstruktionsfel i de dyraste.

jag har Melbourne från börjes, och de har räddat mina tår säkert hundra gånger. Kanon!

TS: det är inte bra att rida i stålhätteskor, rentav farligt. Om du faller av kan stålet göra att du fastnar i stigbygeln eftersom det inte ger kan "glida över". Tro mig, jag har testat.

Men som stallskor tycker jag defenitivt du ska ha med stål.

och jag hade ändå säkerhetsstigbyglar, visserligen såna med böjd ytterskänkel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 132
Senast: Capybara
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
540
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka