Ska man ge upp???

Shaggy

Trådstartare
igår diskuterade jag med en annan i samma stall. Vi stod i ridhuset och hon sa nånting om att ponnyn dottern red är slö. Jag kunde inte hålla mig utan sa att han har ju några extra kilon att släpa på. Hon svarade att dom försökte dra ner på höt för att få honom smalare :confused:. Återigen stack fan fram och jag kläckte ur mig att ta bort betforn och ge honom kli istället :devil:. Resultatet var ett utseende liknande detta :confused:. Sen kom hon givetvis in på att min häst är för tjock (blir så trött).
Min häst är lite rund om magen men är förövrigt väldigt fin och har musklat sig snabbt och bra kanske för att hon får proteiner ;) och mycket sådana dessutom (hemska tanke hon kan ju få fång :smirk:). Har tom frågat vet när en sån var ute sist (förra veckan) om hullet på henne och fick svaret att hon var lagom rund absolut inte överviktig och att jag inte skulle ta ner henne i vikt.
Vad gör man?? Alla i stallet vill banta sina tjocka hästar, som jag tycker är för tunna, och bantar dom gör dom genom att ta bort hö och proteinfoder men inte betforn :confused:. Ska man ge upp och anse att folk är obildbara eller ska man fortsätta slåss med väderkvarnar som nån annan Don Quijotte.
 
Jag skulle också vilja ha lite råd...vi har en i vårt stall som ger sitt halvblod på ca 600 kg bara 5-6 kg hö om dan!! Dett är för att hästen är rund (ev svullen) om magen. Jag sa åt henne att ge mer hö men de lyssna hon inte på men jag tror hon skulle pröva att ta bort betforen.....
 
Ja du, det är en bra fråga! Har ställt den många gånger. Det är precis lika i mitt stall. Höja grovfoder? Vad är det? Nääää, mer havre/betfor ska det va! :devil: :mad: Att inte folk kan lära sig!

Pratade lite m stallägaren om foder. H*n spånade lite om h*n skulle öka på fodret lite nu innan träningarna kör igång på allvar. H*n var lite rädd att hästen skulle tunna ur. Fan flög i mig oxå och jag sa att: "skulle jag vara du skulle jag höja med ett eller två kg grovfoder ist för mer havre, det är ju så bra värden på det (grovfodret alltså)(60 gSRP/kg foder, 7,8 MJ/kg foder))". Såg idag att hästen får samma grovfodermängd, men 4 L havre ist för 2 L. :mad: Varför är de så rädda för att ge mycket grovfoder??? Framförallt när det är så bra värden....

Jag har nu beslutat att jag inte ska yppa ett endaste ord till någon om foder, såvida inte personen frågar rent ut! Man gör sig bara ovänner när man vill hästarnas bästa! :(

//Alice
 
Jag har nu beslutat att jag inte ska yppa ett endaste ord till någon om foder, såvida inte personen frågar rent ut! Man gör sig bara ovänner när man vill hästarnas bästa!

Kunde inte sagt det bättre själv! :smirk: :banana:
 
Jag bestämde mig för ett år sedan för att jag inte skulle diskutera foder med folk som inte frågar (hur nu folk ska veta något om att jag kan LITE om fodring om jag aldrig säger nåt), men igår blev jag så jävla trött. Folk går och klagar på tjocka hästar men dom tar inte reda på vad som gör hästen tjock. Folk går dessutom och klagar på min häst som har varit igång i 6-7 veckor efter 3 månaders vila och redan är i full gång och har byggt mycket muskler på den korta tiden och jag har inte ens pressat henne utan musklerna måste komma från fodringen (nej Shaggy kan inte rida nåt bra).
Blir så trött varför vill inte folk lära sig om fodring allt blir ju så mycket lättare då hälften så mycket jobb och ett resultat som visar sig snabbt.
 
Jag tycker som du...
Hade en i stallet där vi stog förrut och hon gav hästen ca 6 kg!!! kraftfoder och 5 kg hö + en kaka halm om dagen! Häste var ca 167 cm. Hästen var jätte seg och rund om magen hon trodde det behövdes mer kraftfoder...
När hon slutade (var bara fodervärd) och ägaren började ge normala mängder 10 kg hö och 2-3 kg kraftfoder så blev hästen "plötsligt" pigg och glad och magen försvann!!!
 
Ska man ge upp och anse att folk är obildbara eller ska man fortsätta slåss med väderkvarnar som nån annan Don Quijotte.

Mkt bra liknelse :p Jag vet ärligt talat inte. Jag försöker påverka lite i mitt stall jag med, men de bryr sig ärligt talat inte om vad jag säger.
 
jag förstår dig ! det finns en maxad b-ponny i vårt stall som får 1,5 KG HÖ/ DAN!!! hallå?! han är smal och han blir också jobbig att rida och lite brååkig. men jag förstår hästen att den inte vill samarbeta ! skulle inte jag heller vilja om jag fick så lite mat.. nag kraften vet jag inte hur mkt den får.. men ge hästarna mer hö! om dom är feta så är det väl bara att dra bort lite mer 'onödiga' saker som tex betfor. det klarar dom sig utan! p.s dom ska ha lite hull ;)
 
1,5 kg :eek:. Så extremt är inte det här. Den får hö men jag blev så irriterad på att man ens tänker tanken att ta bort höt före betforn :crazy:.
 
Varför så fixerad vid betforn? Hur mycket får hästen, några dl? Det blir kanske 1-2 MJ vilket inte gör nån jätteskillnad precis. Får den inte annat kraftfoder man kan ta bort istället?
 
Det är egentligen inte betforn jag vill ha bort utan något proteinfoder jag vill ha dit. Jag vet inte hur mycket betfor ponnyn får i torrvikt men ca 2 liter uppblött/dag. Det är det enda han får förutom höt. Höt har dåligt med proteiner i sig och folk ger extra energifoder istället för extra proteiner.
 
Känner igen mig i din situation... Jag måste ständigt försvara mig i stallet mot min "konstiga" utfodring... Försökte i början att berätta för dom andra om vettig utfodring, men har gett upp... Fick istället fokusera på att försvara vad min häst skulle ha och, om dom lyssnade (finns faktiskt 2 såna iaf...), förklara lite varför... Min pålle står på en helt normal foderstat, ska snart ändra till den nya uträknade som är ganska lik den här. Det är 7-8 kg hö och 2,5 kg krafft om dan till 425 kg häst som travtränas. Dom andra hästarna i stallet får helmysko mat... Hingsten (5 år, smällfet och leds in och ut från hagen bara...) får nu förtiden allt mellan 3 och 10 kg hö och 2-3 kg krafft grund och havre per dag... Ägaren säger att "han växer"... om magen kanske...
Tävlingshästarna får ca 5 kg hö (kan väl gissa att de väger 550 kg ungefär), 4 kg krafft sport och 3 kg havre... till ett hö som har 7,0 MJ och 28 (?) smb... Å så tror dom att nån promenad med dom då och då kan få dom att sluta skengaloppera i loppen... :mad: Riktigt heta är båda två...
tidigare när vi hade hösilage stod hingsten på ca 3 kg hösilage, 2 kg krafft grund och 2 kg havre... Tävlingshästarna fick oxå 3 kg hösilage och samma kraftfodergiva som nu...
Blir så fruktansvärt arg på dom! Det går inte heller att prata med dom, dessutom försökte dom ändra så att min häst fick sån foderstat med när jag inte var där!!! :mad: Men då blev Linda :devil: :D
Fick analysen på höet förra veckan, berättade för stallägaren att det var bra, men lågt på protein. Då sa han : "det är bra, för då får dom inte ont i magen!!!" :eek:
Sen påstår han oxå att hästar kan DÖ av att få för mycket hösilage!!! (det är dom senaste rönen från kvarnahall...!!! :rofl:)
Nä, fram med mer kunskap och vilja att veta mer om foder!!!
 
Vad menar du egentligen? Jag har aldrig hört talas om att en häst har blivit tjock för att den har betfor i sin foderstat. Det är bättre att minska på krafftfoder för att få färre MJ än att dra ner på hö som är stråfoder. Hästen är ju gräsätare!
 
Vill bara tillägga att betfor har jag alltid i foderstaten för att det är så bra för hästens mage. Den betfor som min häst får ger 3 MJ och 15 SmRP. Inte mycket, men gör gott arbete åt tarmarna.
 
En av mina gamla hästar fick diarré av det, men alla är vi olika... :smirk:
 
Ja, man ska ge upp. Sköt dig själv och skit i andra, så kommer du längst bland hästfolk. :idea: :p

Hur folk sköter sina hästar verkar vara känsligare än hur de uppfostrar sina barn. Rejält tåtramp mao... Jag vill inte att andra talar om för mig hur jag ska göra med min häst, så då sprider jag inte heller mina "läror" omkring mig, även om jag anser att jag har rätt. :cool:
 
Det är så irriterande med människor inte är så pass ödmjuka att de kan ta råd och/eller kritik av andra... Om man kan ha nytta av sina stallkamrater och lära av varandra så är väl det enbart positivt. Och det verkar vara helt omöjligt att förstå att det är överflödig energi som ger fettlagringar. (För visst är det väl så?!) Synd att jag-vet-bäst-syndromet drabbar pållarna i slutänden, om det inte vore för det så hade man ju bara kunnat ignorera det. :crazy:
 
Jag skulle kämpa till sista blodsdroppen. Jag skulle aldrig ge mig om jag visste att jag hade rätt.
Jag lärde mig det mesta om fodret och foderstater i sensomras förra året. Jisses! Vad fel man kan fodra sin häst. Inte konstigt att hästen var stissig etc... Nu fodrar jag efter min egen foderstat på alla mina hästar i stallet och några till. Snacka om dom är bättre i hull och temprament någonsin. Så för hästarnas bästa så skulle jag aldrig ge mig.
Hade en i stallet som kunde foderstat förra vintern men hon bytte staten så himla ofta så man hann ju inte ens se om det gav något. Nu har jag haft nästan samma hela vintern har bara ökat lite mer på vissa och då hinner man ju se om det är bra eller inte.
En i stallet har inte velat ge krafft protein till sin häst tex. Men jag sa att låt hästen få en vinter med detta och se hur hon mår. Vi har haft en kvot på ca 5.7 i vinter jag ville lägga till lite mer protein än vad hästen har fått förut pga ryggen. Nu är hon fin över ryggen och är lagom pigg. Så stå på dig du!
 
Jag förstår nog inte heller riktigt?? Ponnyn är alltså för tjock, ägarna vill dra ner på höet och du vill ge den kli istället för betfor?

Beroende på höets värden och den mängd de ger ponnyn kan det ju vara mer eller mindre indicerat att minska högivan. Ett kraftigt hö kan man ju faktiskt låta minska på och ersätta en del av givan med exempelvis halm, eller ett hö som är mer anpassat efter individen? Betfor är ett utmärkt hästfoder och jag förmodar att det inte rör sig om några större mängder till ponnyn? Det låter osannolikt att hästen skulle bli sjukligt fet av några dl betfor och varför den behövder extra kli förstår jag inte alls? Är den kanske muskelfattig och bukig samt äter ett riktigt skithö, det framgår inte riktigt av ditt inlägg, kan jag vara böjd att hålla med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 692
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 147
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp