Ska man ge upp nu eller?

R

Rambolina

Måste bara få ventilera lite. Har ett stall med STORA hagar, håller på och bygger helt nytt inne i stallet, stora boxar och service som in/utsläpp täckesservice, 4-5 fodringar /dag 6 dagar i veckan och för detta betalar de 1100:-/månaden. Bestämde att inackorderingarna skulle köpa hö av oss och vi har köpt på oss tredubbelmängd för att täcka allas behov, nu kommer de på att det antagligen inte har råd med det.....vi har krävt att de startar med 800 kg/inackordering bara för att få igen lite av alla pengar vi ligger ute med. Är det så himla orimligt!!?!?!? Ska du hämta hö hos en extern säljare så får du ju ändå oftast ta vad en transport rymmer dvs 600-1000 kg.
Ska de verkligen kunna kräva att få köpa veckovis eller månadsvis bara för att de inte har råd....men köpa hund går bra!
Hur mycket tål ni som stallägare? Tar ni vad skit som helst eller åker de ut?
Till saken hör att en av damerna står i stalldörren och röker....trots tillsägelse:mad: Jag känner att jag börjar koka så smått, vad säger den juridiska biten om att bara säga upp någon, denna någon har ännu inte skrivit under sitt kontrakt så det finns inget avtal oss emellan. ( Ligger där säkert idag....)

Sv: Ska man ge upp nu eller?

Jag skulle säga upp personer som inte skötte sig och rökning har jag ingen tolerans på. Och verkligen inte obetalda kostnader. Har inte stall själv men har driit lösdrift utan möjlighet att skicka ut folk som inte sköter sig (förutom efter en lång tids kontakt med stallägaren). Jag kan vara ganska schysst och ge folk en andra chans men nä, känner jag mig missnöjd rent allmänt och folket inte ger efter för tillsägelse 1 så har jag ingen lust att bjuda mer. Är man inte mogen nog i huvudet att man kan ta tillsägelser eller följa regler som man förstår, då vågar jag inte låta dem använda mina boxar och tjänster.

Och ordning och reda är viktigt också för andra inackorderade - inte bara för stallägaren. :)

Jag vet ju inte vad som varit överenskommit hos er, men jag kan bara tala för mig själv om jag skulle vara i ett inackoderingsstall (har eget)

När bestämdes det att dom skulle köpa hö av er, och blev dom då informerade om att en viss förskottsbetalning skulle ske, så dom hade möjlighet att göra annat val? (Undrar eftersom du skriver att ni krävt.)

I så fall skall dom ju "glatt" betala om dom blivit informerade i förskott och godtagit det.
Men om man är inskriven på kontrakt med fast hyra + foder så skulle nog jag vilja betala per månad.

Viktigast av allt är nog klara regler från början,

Vad det gäller rökning så är det TOTALT rökförbud hos oss överallt.

Vi har lagt ner uthyrningen av stallplatser.... det är idag nästan omöjligt att få igen de pengar man satsar inom rimlig tid när man har inackorderingar.

Hade jag varit i ditt ställe så hade jag sagt åt dom att efter sommaren så har dom ingen stallplats :devil:

Så har du sommaren på dig att känna efter om du vill ha några inackorderingar överhuvudtaget... märks det att jag just nu är ganska "anti" mot alla former av inackorderade ?

Nä, du är allt annat än orimlig och jag anser att du kan höja hyran en smula också... förutom att "driva in" pengarna för höt.

Om övenskommelsen från början var att de skulle förskottsbetala XXX kg så är det vad som gäller. Om ni däremot kommit med detta EFTER kontraktsskrivandet så tycker jag det är surt som attan. Jag vill själv kunna bestämma hur månadskostnaden ser ut, vissa hämtar ju hö en gång i veckan för att slippa punga ut med stora slantar sällan.

Det verkar vara mer än hö som stör dig, så förslagsvis är väl att ta itu med roten till det onda...

Har du lämnat ut ett kontrakt som inte bestridits har du nog små eller inga möjligheter att säga upp denna överenskommelse annat än enligt den uppsägningstid kontraktet stipulerar.

Det var ju bestämt att de skulle köpa en viss mängd som minimum, gärna tom mer så att vi var på den säkra sidan att alla har hö perioden ut. Det är först nu som inställningen till det har ändrats.....det gör mig bara förbannad att vi ska ligga ute med pengar för höt och de ska kunna plocka när de vill och har pengar, vem säger att vi har pengar att ligga ute med, vi får ju inte ens in stallhyrorna itid! Nej vi har bestämt oss, de åker båda två:devil: Rökning kan jag INTE tolerera!

Som stallägare får man nog vara beredd att ligga ute med pengarna om man köper in foder. Jag har eget stall sedan många år. Men om jag bara hade en eller två hästar och stod inhyrd hos någon skulle jag nog också förutsatt att jag köpte mitt hö på s k avrop. Att jag bokade X antal kilo och betalade när jag tog av det. Inte att jag skulle betala det i förskott. Om jag skulle tycka att det kändes OK att betala i förskott då hade jag ju köpt eget redan från början.

Som stallägare får man nog vara beredd att ligga ute med pengarna om man köper in foder. Jag har eget stall sedan många år. Men om jag bara hade en eller två hästar och stod inhyrd hos någon skulle jag nog också förutsatt att jag köpte mitt hö på s k avrop. Att jag bokade X antal kilo och betalade när jag tog av det. Inte att jag skulle betala det i förskott. Om jag skulle tycka att det kändes OK att betala i förskott då hade jag ju köpt eget redan från början.

Jo visst kan jag hålla med om det, de får köpa på sk avrop det är första köpet som vi vill att de ska ta 800 kg, dels för att vi ska slippa pytsa ut småportioner hela tiden.

Precis. Och det ska man ta betalt för i priset för fodret eller på annat sätt, det är en kredit man ställer upp med som service för att förenkla.

Jag skulle inte heller vilja betala i förskott för en stor mängd foder, särskilt inte mer foder än vad som åtgår under uppsägningsperioden. Det är skillnad på affärsdrivande inackorderingsstall och kollektivstall, i det senare kan jag mycket väl tänka att man delar på hela inköpet, när alla inblandade är likvärdiga.

Men självklart gör varje stallägare som man själv vill, det gäller bara att det är glasklart och skriftligt innan kravet kommer.

Hur gick det har du slängt ut dem och vad blev reaktionen?

jag köper alltid hö månadsvis, gjort det i alla mina hästår.

Hur gick det har du slängt ut dem och vad blev reaktionen?

Jag hade möte med dem där jag tog upp det som inte har fungerat och de fick ett par dagar på sig att fundera hur de ville ha det, både två valde att flytta och nu känns det sååå skönt! Bara vi och våra hästar och inga osande cigaretter eller lösspringande hundar i våran trädgård.
Stallhyran fick vi inte heller men det får vara:smirk:

Ja det måste ju vara skönt för dig, det blir väl knappast fler inackorderade du tar i närmsta tiden efter det där väl?
Men hur gör du med allt höet du köpt in då, kommer det gå åt ändå nu?

Det är ju inte ett dugg orimligt :)
Nu såg jag ju att problemet hade löst sej, vad skönt :D Hoppas det går bra med resten /dom nya inackorderingarna.

Trött på folk som inte fattar att det kostar att ha stall och att man kankse vill ha liiiiiiiiite slantar över för allt slit också.

Ja det måste ju vara skönt för dig, det blir väl knappast fler inackorderade du tar i närmsta tiden efter det där väl?
Men hur gör du med allt höet du köpt in då, kommer det gå åt ändå nu?

Nja knappast men det får vara, vi har iofs köpt en ny häst så en mun till att mätta blir det iaf;)

jag hade en som hyrde box i mitt stall och betalade de 1000kr / månad där ingick:
in och utsläpp (varje dag och helg)
hö/hösilage i valfri mängd / dag
fodring 4 ggr/dag
ta av och på täcke när det behövdes.
borstning av hästen.
det enda de behövde göra var att mocka boxen, och köpa eget krafftfoder
och att de få gånger (2 ggr/år varv ena gången 3 dagar och andra gången 10 dagar) jag behövde åka nånstans skulle de sköta min häst (dvs göra allt ovanstående + mocka)
men detta passade inte hästägaren så den första gången jag skulle iväg då skulle båda opereras samma dag så de kunde inte ta hand om hästarna, vilket blev att jag fick stanna hemma, men sen kom de ändå och red sin häst...
andra gången då skulle de oxå bort, så då körde jag min häst till en kompis och åkte på semester ändå och fick reda på omvägar att de inte alls skulle resa bort, de hade bara tyckt att det var jobbigt att ta hand om min häst...
så de fick stanna i ett år sen fick de gå.
jag tyckte det var väldigt taskigt av dem att göra på detta sätt när jag erbjöd en låg månadshyra och gjorde praktiskt taget allt åt dem och så kunde de inte ens ställa upp 2 ggr/år.
vad tycker ni?? gjorde jag fel??

Har inga inackorderingar, men när jag hade så betalade dom inte hyran åkte dom ut direkt och om dom inte följde reglerna som slämgde jag ut om utan att blinka:devil:

Du var alldeles för snäll, men det är det lätt att vara. Skönt att vara själv igen va?

ja, jag vet, man vill ju att alla ska trivas...
jo det är ganska skönt att vara själv igen, men man saknar ändå sällskapet att ha nån att rida med och så...

nej absolut inte! Varför tror så många att det bara är att ta, fattar de inte att man måste ge också...balans kallas det visst!

Liknande trådar

Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 171
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 700
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett