Ska man ge hästern tillskott nu av B-vitamin när de fäller?

S

_Sarah_

Undrar bara en kort fråga som om man ska och om det är viktigt att man ger hästern tillskott av vitamin B nu när de fäller? En i mitt stall gör det och nsäger det är bra så jag har lite funderingar på det.
Varför gör man det och är det något man måste ge?

Sv: Ska man ge hästern tillskott nu av B-vitamin när de fäller?

b-vit är bra för pälsen och horntillväxten (precis som silica-tabletter för oss)
dock tar det 2-3 månader innan b-vit via fodret kommer att börja tas upp , så börjar du idag så ger det effekt i början av juni..
b-vit via spruta ger dock effekt direkt..

men b-vit är inget man måste ge då hästen tillverkar et själv i tarmen, men om hästen har lite dålig horntillväxt eller gärna blir sur vid pälssättnin/fällning så är det bra att ge lite extra..

Min häst blev öm i huden (eg. faschian ) för nån vecka sen när pälsfällningen började. Visade det med att sura när man tex ska massera (är annars världens snällaste). Gav henne då b-vitamin och det gav resultat redan efter 3-4d agar nu är hon inte alls lika öm längre!:)

hmmm... Här säger ni olika... Den ena att det tog efter bara några dagar och den andra tar det några månader.. Vilket är det rätta??
Min häst har börjat fälla för nån vecka sedan och jag har inte märkt någon skillnad på henne att hon har blivit sur eller så...
Tror ni att jag behöver ge och kommer det att märkas någon skillnad?

***raderad***

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett sto som reagerar väldigt mycket när hon fäller. Hon blir sur och grinig och visar verkligen att hon är öm i kroppen. Började ge henne B-vit direkt och det gav resultat på mindre tid än en vecka. :banana:

Ska du hjälpa hästen under fällningstiden, ge då extra protein, exv lucern. Det är protein som går åt när det ska fram nya hårstrån. B-vitamin tillverkas i magen :)

vi gav det till min ponny,han blev så oerhört trött och sur i fällningstider,dock sprutade vi istället så det skulle ta *direkt*

Jag ger den av mina hästar som är i träning b-vitamin i fodret. Det började jag med när han började fälla. Stoet som inte jobbar får inte b-vitamin. Hon började fälla ungefär en månad innan vallacken, men nu har de kommit ungefär lika lång.
Jag har alltid fått positiv effekt av att ge b-vitamin vid fällning till mina hästar, även om jag börjat ge när de börjar fälla. De fäller fortare, "jämnare" och jag upplever inte samma trötthet som utan.

Dock är det så att det finns väldigt många skillda åsikter angående b-vitamin (och andra tillskott) - därför ska du helst inte lyssna på andra - utan prova själv och se vad just din häst funkar bra på!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama