Ska kvalresultaten verifieras?

G

Gisburne

Om man nu, mot förmodan, hittar kvaltävlingar att ställa upp i för att komma till start i nationell lätt i framtiden, ska man då verifiera sina kvalresultat på något sätt när man anmäler till nationell första gången? I fälttävlan har man ju en tävlingsbok där alla resultat står med domarens underskrift, med kommentarer om man ramlade av eller utgick och så vidare. Behöver man nåt liknande i körning? Jag har aldrig klassat upp i körning förut, så sorry om frågan är puckad. :crazy:

Sv: Ska kvalresultaten verifieras?

Nej det har aldrig kollats om man har kört kvaltävlingar och det är nog många som ställt upp i högre klass än man är berättigad till. Men alla resultat rapporteras ju till ridsportsförbundet så man borde ju kunna kolla det om det blir några diskussioner. Men mig veterligen så har det aldrig varit några diskussioner.

Det är nog upp till kuskens egna samvete att se till att ha kvalat på rätt sätt.
Därför är det sorgligt att se att det finns kuskar som startat och tagit medalj i SM utan att vara kvalade. Då känns det inte så kul att vara ärlig och kvala sig uppåt i klasserna. Arrangörerna kan inte ha koll på allas resultat. På ett SM för många år sedan fanns det blanketter att fylla i när man anmälde sig där man uppgav vilka tävlingar man kvalat in på, helt ok tyckte vi - då blev det inga diskussioner huruvida ett ekipage kvalat. Ekipage är antingen ett enbet eller ett par eller ett fyrspann. Alltså inte att man kvalat en tävling med enbet och en annan med ett par eller 4-spann.//

Ekipage är antingen ett enbet eller ett par eller ett fyrspann. Alltså inte att man kvalat en tävling med enbet och en annan med ett par eller 4-spann.
Jag vet inte hur det är för SM, men i de "vanliga" kvalen till högre klasser så får jag om jag förstått rätt köra par om den ena hästen är kvalad enbet. (Men inte tvärtom, jag kan inte kvala en häst för enbet genom att den gått i par)

Har mailat M.Ågren,
Detta svarade hon:

För att räknas som att kvala så måste det
INTE vara en kombinerad tävling överhuvudtaget utan man kan köra på 2 ställen dressyr och 2 ställen maraton så att säga, det som gäller är att man innan kör nationell klass kan uppvisa resultat från 2 av varje
man kan ha kört gdk dressyr vart som när som bara det är under innevarande år och att man tar med sig o visar protokollet i sekket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka