Ska jag vara orolig?

F

Fladde

Idag hände det som inte fick hända :crazy:
Missy hoppade ur sin hage och sprang runt alla hagarna i snabb galopp när vi väl fick fatt i henne ca 15 min efter var hon jätte svettig.
Jag spolade av henne och satte på henne svettäcke sen gick jag med henne ca 1tim.
Hon var inte varm, svullen, öm eller halt. Hästen är under igångsättning efter att ha haft Kotledsinflamationer, knäledsinflamationer, blivit sprutad i muskladuren på "rumpan" och ryggen med cortison och haft låsning i ryggen.
Vi skrittar och travar lite.
Behöver jag vara jätte orolig efter detta?

Tacksam för seriösa svar :bow: :bow:

Sv: Ska jag vara orolig?

Fladde skrev:
Idag hände det som inte fick hända :crazy:
Missy hoppade ur sin hage och sprang runt alla hagarna i snabb galopp när vi väl fick fatt i henne ca 15 min efter var hon jätte svettig.
Jag spolade av henne och satte på henne svettäcke sen gick jag med henne ca 1tim.
Hon var inte varm, svullen, öm eller halt. Hästen är under igångsättning efter att ha haft Kotledsinflamationer, knäledsinflamationer, blivit sprutad i muskladuren på "rumpan" och ryggen med cortison och haft låsning i ryggen.
Vi skrittar och travar lite.
Behöver jag vara jätte orolig efter detta?

Tacksam för seriösa svar :bow: :bow:

Var det länge sen hästen blev sprutad??? Då hästen var "fri" så kan man vara glad över att den inte hade belastning.. men så klart så är det ju inte bra, svårt att säga hur benen reagerar på det...

Det är väl bara att vänta och se hur hon ser ut i morron. Att hon inte lär sig nån gång!! :rofl:

Dom behandlade låsninngen för 2 veckor sen och hon sprutades sista gången för 4 veckor sen.

Oroa dig inte i onödan. Hade hon haft jätteont hade hon aldrig hoppat ut och farit runt tror iaf jag...

Klart att det inte är bra att hon kom lös, men jag skulle inte oroa ihjäl mig.

Vi har just haft en konvalecent här hemma som minst sagt varit galen! :eek: Han har hoppat över staketen i sin boxhage minst en gång om dagen (högst var det ca 165 cm vid överste elbandet!)! Han bryr sig inte om ifall det är el, och han har hoppat över dubbla staket etc etc... Droppen var när hästen varit ute och sprungit på bilvägen vid stallet, då fick ägaren nog och släppte ut honom i vanliga hagen tillsammans med hästkompisarna. Sedan dess har det varit lugnt... De åkte på återbesök på klinik för några dagar sedan, och klart att de var nervösa, men det hade inte blivit några allvarliga men av "hoppträningen"... Han var fortfarande inte helt bra från sina kotledsinflammationer, men det kanske han inte skulle ha varit iaf!

Ojkej

Jag är ändå lite orolig över hennes ben :crazy:
Och vi som ska tömköra för instruktör imorgon.

Jag är rätt nojig nuförtiden att känna och kläma pga alla återfall hon haft. :crazy: :crazy:

Hejsan! Hur gammal är din häst?
kände du ingen värme eller ömhet efteråt är det nog inget att oroa sig för i onödan. Hon har alltså haft återupprepade kotledsinflammationer?

Fladde skrev:
Dom behandlade låsninngen för 2 veckor sen och hon sprutades sista gången för 4 veckor sen.

Okej.. men då har förmodligen låsningen rättat till sig, och vid det här lagat har hon hunnit "gå in sig" och jag skulle nog inte vara så rädd för ryggen.. Men man måste ju hålla koll så inget hamnat snett om hon kanske har halkat eller så.. det vet man ju inte. Men jag tror inte det är sån stor fara med ryggen.

Sen om det var 4 veckor sen hon sprutades (beror på vad hon sprutats med iof!) i knä å kotor,borde inte vara så farligt om hon nu får gå i hage samt blir lätt riden... Men klart är att dom blivit hårt belastade o man kanske bara ska låta henne vila 1-2dgr och kyla runt om..

Lycka till!

Tinen skrev:
Hejsan! Hur gammal är din häst?
kände du ingen värme eller ömhet efteråt är det nog inget att oroa sig för i onödan. Hon har alltså haft återupprepade kotledsinflammationer?

Hon har haft:

Septemer 04 rättades en låsning till i ryggen.

November 04 sprutades hon i hb knä.

December 04 friskförklarades hon.

Febuarri 05 sprutades hon mitt på ryggen och i hb knä.

Mars 05 Friskförklarades hon.

April 05(vid 2 besök) sprutades hon första besöket i hb kota och i musklaturen på "rumpan" Vid andra besöket sprutades hin i hb kota och hb knä.

Maj 05(också 2 besök) Vid första sprutades hon mitt på ryggen och vid andra då vi träffa "fys" rättade han till en låsning.
Sen Friskförklardes hon igen.

Hon såg fin ut i bennen idag förutom något gallig i vb.
Som försvann efter tömkörningen
Men ingen värme, hälta eller ömhet.
Gick bra när hon tömkördes.

Knapplån..

När Vision stod på boxvila efter operationen, och det var ENORMT viktigt att han verkligen inte busade runt, så efter en vecka blev han skrämd, sprängde stängslet och skenade runt på stallplanen i 10 minuter innan någon fick fatt på honom. Han blev halt och rejält svullen och jag var grymt oroad. 5 dagars enare när stygnen togs så var han dock ohalt och osvullen, så vi kom undan med blotta förskräckelsen där. Så jag tror inte du behöver oroa dig.

Sen, när min tvååring sprutats så behövde hon inte ens boxvila, utan hagvila helst i skritt men det var inte hela världen om hon drog någon rusch.

Jag var recis och tog in henne från hagen hon var fin i benen och när vi tömkörde innan idag så gick hon helt rent.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 521
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 736
Senast: Efwa
·
Hästvård Jaha då står man med skadad unghäst För 2veckor sedan hände det, hittade honom i hagen ståendes med huvudet lågt o ville inte ta upp...
Svar
9
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar