Ska jag vara orolig?

C

Cecely

Idag vid insläppet förväxlades min häst med en annan. Hon fick den andra hästens kraftfoder som är minst 1 kg betfor och 1 kg havre. Problemet är att min häst haft korsförlamning och hon får deffenetivt inte äta varken havre eller betför för all stärkelse! Vanligtvis får hon 1 kg kraft groov. Hon går inget nu, vi tar lite promenader ibland eller longerar jag henne.
Vad tror ni, behöver jag vara orolig för att hon ska bli dålig, hon har ju fått i sig 10 gånger mer stärkelser än vanligt?
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Jag skulle kolla till hästen om den var känslig.. Vad jag dock inte förstår är hur du kan få det til att den fått i sig 10 gånger mer stärkelse. Krafft groov ligger ju över 200g stärkelse/kg.

MVH/
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Jag menade inte ordagrant 10 ggr jag bara drog till med något. :cool:
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Betfor har nästan ingen stärkelse o sockerandelen anses oftast inte ha ngn större betydelse ur korsförlamningssynpunkt. Se till att aktivera hennes snabba muskelfibrer imorgon.
Nu vet jag ju inget om din häst men man kan inte generellt säga att en häst inte får äta havre eller betfor för att den har haft korsförlamning en gång.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag vara orolig?

Ska jag verkligen aktivera hennes snabba muskelfibrer imån? Ska jag inte sätta igång långsamt? Hon har nämligen rätt snabba muskelfibrer.
Risken att hon ska få korsförlamning är väll inget faktum bara för att man ger havre men risken ökar ju!
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Hon kan ju bli dålig för att det är ett radikalt foderbyte dessutom. Hade jag varit dig skulle jag ha rört på hästen efter hon ätit...Redan ikväll/natt

Imorgon ska du absolut röra henne lika mycket som hon är van, men kan duvarför inte låta henne vara ute inatt med en hästkompis!
 
Sv: Ska jag vara orolig?

sune4you skrev:
Imorgon ska du absolut röra henne lika mycket som hon är van, men kan duvarför inte låta henne vara ute inatt med en hästkompis!


bra svar! :banana: då rör hon på sig hela natten!
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Det är de snabba muskelfibrerna som drabbas av för mkt upplagrat glykogen(stärkelse).
Vid långsamt arbete fortsätter upplagringen samtidigt som de långsamma fibrerna inte förbränner nåt glykogen.
Nu skulle jag inte vara särskilt orolig, 1kg havre är inte särskilt mycket.
PL
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Hon har varit ute hela natten (det är bara en polle i vår hage som står inne på nätterna).
Som en uppfölning så mår hon bara bra idag! Verkar inte som om det blir några problem med henne faktiskt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 198
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 814
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp