S
Sirisiri
Det sket sig med nya stallet, så nu har jag samma gamla vanliga problem igen... Alltså mindre bra hö som ingår i stallhyran.
Har bollat lite fram och tillbaka med olika foderstater och har kommit fram till två som ger nästan lika mkt energi och protein.
Förslag 1:
3 kg dåligt hö (måste ge det eftersom vi fodrar i hagen mogon och lunch)
4 kg bra hö
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
0,6 kg lucern
Förslag 2
5,5 kg dåligt hö
2 kg lucern
0,3 kg havre
0,2 kg betfor
0,1 kg vetekli
0,2 kg Krafft protein
Kostnaden är ungefär densamma, knappt 15 kr/dag. Kostnad för mineraler/fosforbalans tillkommer.
Vilken hade ni satsat på? Lucern är mer lättillgängligt, medan jag har svårt med höfrakten. Måste låna bil och hyra släp. 4 kg hö är ju mer skrymmande än 2 kg lucern också.
Finns det nån nackdel med att ge lucern? Tyckte att benen svullnade upp lite när jag började ge det, men det gick över sen.
Har beslutsångest...
Har bollat lite fram och tillbaka med olika foderstater och har kommit fram till två som ger nästan lika mkt energi och protein.
Förslag 1:
3 kg dåligt hö (måste ge det eftersom vi fodrar i hagen mogon och lunch)
4 kg bra hö
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
0,6 kg lucern
Förslag 2
5,5 kg dåligt hö
2 kg lucern
0,3 kg havre
0,2 kg betfor
0,1 kg vetekli
0,2 kg Krafft protein
Kostnaden är ungefär densamma, knappt 15 kr/dag. Kostnad för mineraler/fosforbalans tillkommer.
Vilken hade ni satsat på? Lucern är mer lättillgängligt, medan jag har svårt med höfrakten. Måste låna bil och hyra släp. 4 kg hö är ju mer skrymmande än 2 kg lucern också.
Finns det nån nackdel med att ge lucern? Tyckte att benen svullnade upp lite när jag började ge det, men det gick över sen.
Har beslutsångest...