ska jag satsa eller bara fortsätta som jag gör nu?

J

juni_cool

jag har en 15-årigt sto nyss igångsatt i dressyren på allvar.jag har enkelt med andr hästar att få dem söka sig neråt i formen och vara villiga till anmdra slgs övningar. NU till mitt sto , kan gå i form men vill inte.Det brukar gå bra när jag rider för någon tränare / duktig ryttare.Men nu idag gick ingen ting jag satt och drev och gjorde lösgörande övningar i evigheter och inget funkade , hon gick neråt men bara liiite och det brukar jämt funka efter ca en halvtimme och få henne gå riktigt fint.

Jag hade tänkt mig öva dressyr hela sommaren på henne men vi har INGEN tränare som kan komma och hålla lektion på vår jmna gräsåker.Dessutom har hon ett föl som springer på sidan om henne när jag rider ensam så jag kan inte dra iväg till en ridbana.Nu var det ju tänkt att jag skulle hålla igång henne i dressyren och verkligen satsa hela sommaren och börja rida för tränare när jag flyttar till gymnasiet med ridbana och ridhus och tränare. Men jag börjar tro att jag ska bara låta henne ridas lite då och då i sommar och börja träna ordentligt i höst nrä man kan träna för tränare ordentligt.

Men jag vet inte om jag har någon lust längre att rida dressyr när stoet hela tiden ahr huvudet uppe i luften och lyssnar inte på mig.

SÅ vad tkr ni? Har ju fått lusten att göra om mitt hoppsto till en dressyrhäst istället men hon är TRÅKIG att rida hemma på åkern och nöta med dressyren.

Det är skillnad när jag rider för någon borta då kan hon allt visa sig från sin bästa sida men är vi hemma och rider för tränare är hon likdan som utan bara att det går ju bättre :)

HJÄLP MIG:)

Sv: ska jag satsa eller bara fortsätta som jag gör nu?

vissa hästar är svårare att arbeta än andra. men det är ju inget fel på din häst eftersom hon går bra när du får hjälp. mao är det din ridning som brister, så försök att tänka över vad du gör annorlunda när du rider själv! vad brukar din tränare ofta säga till dig?

du kan ju även lägga ut bilder här så kan du få tips om hur du ska göra.

sen kan det väl tänkas att hon blir störd/orolig av att fölisen springer omkring när du försöker träna?? om det är därför får du väl vänta med att träna tills fölis kan vara utan sin mamma nån timme.

fölis tror jag inte stör så mkt för juni blir jämt lättad om jag tar ut henne en stund utan fölis ca 10 minuter.Hon tkr det rä skönt att slippa fölis ibland :)

Jag kan lägga ut bilder sen senast hon gick BRA

sist jag red för tränare var på ridlektion och då var det hela tiden att tänka framåt och formen kommer av sig själv och det gjorde den då också men jag tror jag bromsar för mkt med handen ibland fast sist så red jag mkt skänkel och korta tyglar och hon sökte sig neråt med mkt skänkel.

När jag rider själv försöker jag göra lösgörande arbete som volter och serpentiner och försöka få henne att bli avslappnad.Det funkar i va 10 minuter och sen upp med huvudet igen och sne söker hon ner sig och drar upp huvudet igen.Jag ska be en kompis filma när jag rider så du frå se ;)

tack frö hjälpen:)

www.pixbox.se/pic_show_id21386347.html
Sadeln är frö låångt fram p.g.a visste inte att gammelsadlen gled p.g.a tjockismagen så efter passet så såg vi oj avd den låg långt fram så vi har bytt till bomlösa.

bild barbacka

www.pixbox.se/pic_show_id21386652.html
www.pixbox.se/pic_show_id21386677.html

men så här brukar det se ut:/

www.pixbox.se/pic_show_id19559796.html

eller så hära!

http://www.pixbox.se/pic_show_id19559800.html

Min uppfattning är att du bör lägga ner formen en hel del. Min häst är väldigt strulig i munnen och går därför alltid med huvet i luften i början av passet. Det jag har jobbat med är att strunta i vart näsan är och tänka lite longering när man rider, alltså sitta väldigt stilla och störa så lite som möjligt, mycket jobb med sitsen, bara ett mjukt stöd i tygeln tills hästen själv söker sig till handen. Funkar super på min häst, han blir väldigt mjuk och lugn. Blir det för mycket hand och skänkel får du mer en hoptryckt häst och inte en eftergiven, skillnaden märker du passet eller passen efter. När du sen fått en eftergiven häst i låg form kan du börja ta ihop henne lite, men jag tror att din häst behöver mycket jobb i den låga formen först. Ingen sanning kanske men det är vad jag tror.

jo jag vill ju att hon ska ha den låga formen men hon går hellre i högre form .men hon BEHÖVER den låga för att få lite ryggmuskler och bättre överlinje.Hur gör man för att få till den låga . är det skänkel och längre tygel ?

Min gammla häst blev trött på padocken och blev krånglig. Då började jag rida ut mer och träna ute i skogen jag lösgorde honom genom att rida runt träd stammar och tränade ute i skogen och om hon har föl kanske det är krånglingt men testa. Min häst hade inte samma problem men du kan alltid prova!:bump:

ja enkelt uttryckt är det väl det, försök alltid länga tygeln med bibehållet stöd och driv framåt. Det kan ta tid..!

okejokej d¨vet jag;)

tyvärr då lär jag korsa en bro, rida förbi ett annat stall och sen över 3 vägar för att komma till vårt flygfält som är den enda skogsslinga ssom finns:)

fokusera INTE vart huvudet är, enligt mig är hon inte lösgjord på någon utav bilderna, hon klickar av i nacken bara.

Får göra som med tanten hemma, rid rid rid och SYTRUNTA i huvudet. Där emot kan du försöka få henne så lydig för diona hjälper och mjuk. Övergångar, ställa, böja, serpentiner, volter osv osv.
Till slut blir hon mjuk och fin i kroppen och då kommer hon själv känna och du känna när det blir rätt.

Hur länge sedan satte du igång henne från dräktigheten?

fokusera INTE vart huvudet är, enligt mig är hon inte lösgjord på någon utav bilderna, hon klickar av i nacken bara.

Får göra som med tanten hemma, rid rid rid och SYTRUNTA i huvudet. Där emot kan du försöka få henne så lydig för diona hjälper och mjuk. Övergångar, ställa, böja, serpentiner, volter osv osv.
Till slut blir hon mjuk och fin i kroppen och då kommer hon själv känna och du känna när det blir rätt.

Hur länge sedan satte du igång henne från dräktigheten?

jag satte igång henne vid ca 2 veckor med skritt i hagen på lösa tyglar och så men innan är hon inte speciellt utbildad i dressyr.

Red iaf som ni sa, red serpentinbågar,ställde och böjde henne i volterna och gjorde skänkelvikningar mest i skritt.Hon sökte sig neråt eftér en stund och hon avr mjuk att rida.Sen gjrode jag likdant i trav och hon gick underbart där och sökte sig bneråt efter en stund. Tack för all hjälp uppdaterar med bilder ikväll.

jag tycket att du ska forsätta med det du håller på med! :rofl:

Det är bra, fokuserar man för mycket på huvudet så blir det bara fel men om man bara rider och försöker få hästen mjuk så brukar det mesta lösa sig :)

Det är bra, fokuserar man för mycket på huvudet så blir det bara fel men om man bara rider och försöker få hästen mjuk så brukar det mesta lösa sig :)

okejokej :) lova att både du och ni andra stannar kvar och peppar mig :)

Hej ! Vissa hästar har svårare att jobba än andra ...
men jag tänkte förklara mitt dressyr ridpass så kanske du får lite ideer.. :)

Första skrittar jag alltid fram i MINST 10 min på långa tyglar.. sedan kortar jag upp tyglarna i lagom längd och börjar med något som jag och min tränare kallar ''trädet'', det är en övning där man behöver en kon, man ställer den i mitten av en volt sedan tänker man sig att det står ett träd där..sedan ska man tänka sig att hästens huvud ska kolla rakt i ''trädet'' och vara helt rak i kroppen och sedan ska man flytta hästen för sjänkelen och den ska fortfarande vara helt rak .
Det är en väldigt lösgörande övning, sedan brukar jag tex träna program eller så. Lycka till :)

¤
/ | \
(och så fortsätter man hela trädet runt )

Hej ! Vissa hästar har svårare att jobba än andra ...
men jag tänkte förklara mitt dressyr ridpass så kanske du får lite ideer.. :)

Första skrittar jag alltid fram i MINST 10 min på långa tyglar.. sedan kortar jag upp tyglarna i lagom längd och börjar med något som jag och min tränare kallar ''trädet'', det är en övning där man behöver en kon, man ställer den i mitten av en volt sedan tänker man sig att det står ett träd där..sedan ska man tänka sig att hästens huvud ska kolla rakt i ''trädet'' och vara helt rak i kroppen och sedan ska man flytta hästen för sjänkelen och den ska fortfarande vara helt rak .
Det är en väldigt lösgörande övning, sedan brukar jag tex träna program eller så. Lycka till :)

¤
/ | \
(och så fortsätter man hela trädet runt )

''Okej tack så mkt för hjälpen ;)

det var en tjej här på buke som tyckte hons åg ut att ha spänninagr i rygg / hals. hur kunde hon se det på en vanlig bild?

nu vill min dumma dator inte visa bilderna..så jag har alltså inte sett din häst.

men om hon spänner sig, kan det säkert synas på foto.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 151
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar