Ska jag överta försäkringen?

MM

Trådstartare
Håller på att köpa häst och har tagit reda på att hästen inte haft sin försäkring sedan föltid utan fick den först när han var ett halvår.

Är det någon idé att ta över den?
Det är en A1 försäkring och jag vill ha A2.

Eller kanske enbart för att slippa karenstiden, för jag vill byta försäkringsbolag.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Jag skulle absolut ta över den och sen ändra, mycket kan hända på kort tid och efter flera tråddar här på buke skulle jag vänta med att ändra försäkringen efter den första tiden hos dig.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Hur lång tid tycker du är lämpligt att vänta?
Jag tänker i vilket fall göra den till en A2.

Jag har haft en häst försäkrad i det bolaget tidigare men är inte lika nöjd som det jag vill byta till, och det är då anledningen till bytet och jag vill så klart göra det så fort det är lämpligt.
Har dock aldrig haft problem med att byta direkt tidigare. Har väl kanske haft tur med friska djur.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Det enklaste är att ta över den som finns. Sedan ska kolla med det försäkringsbolag som den är i, för i alla fall en del räknar det första levnadsåret och inte från det datum den är född. Så det kan mycket väl vara så att det är en bra försäkring som den har.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Han är försäkrad i Sveland A1 nu och jag vill byta till Folksam A2.

Någon åsikt om det?

Jag vet att Folksam gjort om villkoren i försäkringarna.

Får man ringa och prata försäkring om någon annans häst? Jag har fått hans försäkringsnr.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Såg nu på hemsidan att dom ändrat namnen på sina försäkringar så den jag vill ha heter ridhäst och sedan stod det inga villkor på mobilversionen så jag får väl ringa dom och höra vilka alternativ dom har. Det kan Vara jag som är förvirrad över vilken som heter vad så får nog dubbelkolla. Priser gick inte att beräkna men det tror jag går på svelands om man går in via datorn?

Svelands hemsida gick inte få någon info från alls på mobilsidan.
Får kolla på datorn senare när den behagar bli normal igen. Är därför jag inte kan kolla upp allt än.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Som jag skrev i föregående inlägg så är det jag som är lite förvirrad med vad alla heter/ger för försäkringsskydd eftersom jag inte har en fungerande dator och kan kolla det själv ;) Mobilversion hittar jag inget på.

Är A2an bara liv har jag sagt fel :)

Ska självklart ha ett så täckande skydd som möjligt.

Är det någon som kan kopiera in villkoren från Sveland liv och veterinärvård till mig? :)
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Exakt . I bästa fall ....A2 i liv kan man lika gärna skippa liv och ha eget sparkonto ...
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

kl

Tänkte jag kunde uppdatera tråden och säga att jag valde att ta över försäkringen. Samt så passade jag på att höja taket för veterinärvården och höjde livvärdet för det jag köpte honom för.

Så det löste sig till slut och jag slapp som sagt karensdagarna förutom dom 20 dagar som gäller för höjningen av försäkringen men sen gäller det.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Funderar på det där med livvärdet....

Lönar det sig verkligen att ha nåt högre livvärde på hästen? Premien brukar bli väldigt hög.
Själv ångrar jag att jag inte skippade livvärdet och istället sparade den summan varje månad i stället. Jag hade kunnat köpa flera hästar för den premien jag betalt in. Nu har jag sänkt hästen till 15 000 tror jag det är.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Jag har alla mina hästar försäkrade med hög veterinärvård, hög A2 (ond bråd död) och låg A1 (användbarhet)
jag höll på att gå under pga alla försäkringspremier som jag betalade
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Jag har livvärde på 20.000:-,och det kommer jag nog aldrig höja,oavsett att hans värde höjs i takt med inridning/utbildning. Livvärdet är som sagt ganska dyrt,men förhoppningsvis så kanske det täcker upp avlivningskostnader och liknande den dagen om det händer något som gör att han blir utdömd. Ev ny häst efter honom kan man som sagt använda sparkonto till.

Jag har då satsat på att ha han veterinärvårdsförsäkrad för 100.000:- och rehab extra,betalar ca 400:- i månaden för min hästs försäkring då.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Det beror väl på hur mycket du betalar, om du tycker det är rimligt.

Själv så har jag alltid försäkrat för det värde hästen har, och kommer troligtvis öka försäkringsvärdet på denna häst om det skulle visa sig att han har talang för något och presterar på tävlingar om jag skulle ta honom så långt.

Jag betalar inte speciellt mycket för honom per månad, 200 kr prick och då har han ändå 100.000 kr i vet.vård.

Nu skulle det bli billigare om jag bytte till det andra bolaget, samma typ av försäkring skulle kostat 127 kr i månaden.
Men inte så pass mycket billigare att jag hade tjänat mycket pengar på att byta, så kände att det gjorde varken till eller från i detta fallet.

Förra hästen kostade ca 500 kr i månaden med endast 50.000 kr i vet.vård.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Jag har både Sveland och Folksam och båda är bra bolag..Jag skulle behålla Sveland om jag var du för det kan bli bekymmer om man byter och Sveland är som sagt ett bra bolag.
 
Sv: Ska jag överta försäkringen?

Vuxen och utbildad ponny håller jag försäkrad för ungefär 30.000, det blir inte så farligt dyrt men det ger ändå en grundplåt. Jag köper inte färdiga ponnyer generellt ändå, utan ungponnyer och de är ju inte så dyra.

Däremot har alla mina så mycket veterinärvård och extra som finns, även russen.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 258
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 327
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp