Ska jag knoppa luggen?

banjo

Trådstartare
Ska snart ut på min första dressyrtävling och undrar vad ni tycker. Ska jag knoppa luggen eller låta den vara utsläppt? Och hur gör man fina kloppar i luggen?

img_8457_48325859.jpg

Nu är luggen betydligt tunnare och kortare då den rycktes samtidigt som manen. :( Men har inga foton på det.

Sv: Ska jag knoppa luggen?

KNOPPA! det ser så ovårdat och slarvigt ut att inte knoppa. Det är bara göra en inbakad fläta och rulla ihop densom en vanlig knopp.

Knoppa! Det är inte så svårt att göra en knopp i pannluggen, du gör bara som de andra har skrivit, en inbakad fläta och sedan likadant som med en knopp i manen:D

Jag tycker han ser så korkad ut med knopp i pannluggen men då gör jag en där oxå :) Jag tror faktiskt att jag aldrig knoppat luggen tillsammans med manen, men sen har jag bara tävlat hoppning innan.

delvis kl

får man tävla med pannluggen fri och resten av manen är knoppad?
i vilka klasser är det så?

folk har alltid sagt till mej att man måste ha pannluggen knoppad men tycker det e mycket fint med släppt pannlugg :p

Inte knoppa! :P Elr, det beror på faktiskt... :) Är han ponny, elr lite "busig" så tkr jag att det är betydligt snyggare med lugg. Ponnisar ser lite roliga ut med en liten boll i pannan, på häst kan det vara snyggt för det är lite mer "seriöst" elr vad jag ska säja ;D

Enl. TR II Dressyr

Mom 224 "" All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet. Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjudet. ""

Detta var vad jag hittade i TR, alltså inget direkt ang pannlugg och man, så jag antar att man får ha det hur man vill och att jag hade fel.
Men är hundra på att jag blev tillsagd från en i stallet att man måste ha knoppar i både eller inga knoppar alls. Men men, isf tycker jag absolut du ska ha pannluggen utsläppt, ser lite busigt ut!

Man får tävla med hela manen utsläppt om man vill. Min fd medryttarponny har ganska lång och tjock man så han brukar ha en inbakad fläta i manen och pannluggen utsläppt. En annan snygg variant jag har sett var en ponny som hade två rader med knoppar för att manen var tjock.

TS: jag skulle försöka att knoppa den pannluggen, tycker att utsläpp är snyggast när pannluggen är lite tjockare. försök att göra så att inte knoppen står rakt upp som ett horn mellan öronen.

Man får tävla med "lös" lugg. GP hästen Balagur brukar väl inte ha knopad lugg jämt, eller?
Jag tycker det var fint utan knop i luggen.

Jag har aldrig knopp i luggen på min, han har så långt huvud så det ser bara konstigt ut :p

Testa och se vad som ser bäst ut!

Var det inte Kyra som alltid hade lös lugg på Matador?

Tycker det ser jättegulligt ut med fina knoppar med lugg till, tycker inte alls det ser ovårdat ut. Kanske kan du variera dig? Ta bild på honom utan knopp i luggen, kanske funkar lika bra eller bättre? Man får ju knappast nåt avdrag för ovårdad lugg -den luggen skulle jag då gärna vilja se :D!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben