ska jag inte bry mig om det?

K

knasenknas

en tjej i stallet har byt krafftfoder till sin häst..det är bara de att hon byta rakt av, från det ena fodret till det andra...ska jag bara låta henne göra det eller vad ska jag göra? :confused:

Sv: ska jag inte bry mig om det?

MAN MÅSTE JU VÄNJA IN HÄSTEN PÅ DET NYA FODRET!BÖRJA MED NÅN DL Å SEN ÖKA PÅ.JAG BRUKAR GÖRA DET PÅ 1½VECKA,FÖR ATT VARA SÄKER.FÖR ATT SLIPPA MAGPROBLEM OSV... :bump:
DU KAN VÄL NÄMNA DET I ''FÖRBIGÅENDE'' ATT MAN HELST SKA VÄNJA IN DOM MED ANNAT FODER.INTE GE 1KG PÅ STÖRT AV NYTT FODER.DE VÄNDER NOG UT Å IN PÅ DERAS TARMAR :D

MILLA62 skrev:
MAN MÅSTE JU VÄNJA IN HÄSTEN PÅ DET NYA FODRET!BÖRJA MED NÅN DL Å SEN ÖKA PÅ.JAG BRUKAR GÖRA DET PÅ 1½VECKA,FÖR ATT VARA SÄKER.FÖR ATT SLIPPA MAGPROBLEM OSV... :bump:
DU KAN VÄL NÄMNA DET I ''FÖRBIGÅENDE'' ATT MAN HELST SKA VÄNJA IN DOM MED ANNAT FODER.INTE GE 1KG PÅ STÖRT AV NYTT FODER.DE VÄNDER NOG UT Å IN PÅ DERAS TARMAR :D

jo jag sa det igår men då sa hon bara att han hade ätit det innan, alltså kankse 1år sen....jag vet inte hur jag ska göra?

Det beror väl på hur mycket kraftfoder som hästen får.
Ett halvt kilo kan man alltid sätta till.
Och då även byta ut.

Och så beror på vilka kraftfoder som man byter emellan.
2 likartade pellets t.ex. ger ju ingen större skillnad även om det står olika tillverkare på påsen.

Inte_Ung skrev:
Det beror väl på hur mycket kraftfoder som hästen får.
Ett halvt kilo kan man alltid sätta till.
Och då även byta ut.

Och så beror på vilka kraftfoder som man byter emellan.
2 likartade pellets t.ex. ger ju ingen större skillnad även om det står olika tillverkare på påsen.

hon byte från: krafft grund och havre betfor
till: lusern, fibergi och betfor

Det går nog alldeles utmärkt.
Jag tror då inte att det blir några som helst problem.
Lusern räknas dessutom som grovfoder och inte som kraftfoder.

hur mycket foder var det då? 2 kilo av varje? eller 200 g av varje?

BeastieBabe skrev:
hur mycket foder var det då? 2 kilo av varje? eller 200 g av varje?

jag vet inte riktigt hur mycket men det var men inte lite iallafall, mer än vad han fick innan...sen är det en sak till, han får bara 5,5 kg hö...han är en häst, väger väl runt 450-500 kg, vet inte riktigt vad han är för ras..men jag tycker att 5,5 kg är lite, rids varje dag, hon säger att han får så lite hö bara för att hon bantar honom.. :o

alltså jag vill veta vad ni hade gjort, antingen skiter jag ju i det eller så för jag ju säga till henne, men jag vet inte rikgti vart gränsen går? jag sköter ju mitt och hon sitt men ändå???

ofta är det inga problem att byta foder rakt av, det har jag gjort med över 400 hästar de sista 10 åren...bara rakt av...från hö till hösilage och från krafft till havre...har aldrig hänt nåt mer än lite knas i magen nån dag....på nån ENSTAKA häst...foderbyte är överreklamerat för det mesta, vet man med sig att man har en känslig häst eller fånghäst t ex kan man ju vara extra försiktig....

knasenknas skrev:
.sen är det en sak till, han får bara 5,5 kg hö...han är en häst, väger väl runt 450-500 kg,..
Du måste lägga till lusernet där, ty det räknas som grovfoder.
Om hästen sedan dessutom står på halm, så löser det sig utmärkt.

Jag håller med Martha. Har heller aldrig haft några som haft problem. Iofs har jag inte haft 400 hästar :D och det har inte handlat om stora mängder kraftfoder men däremot stora mängder grovfoder. Har man en känslig häst så vet man ju oftast om det då det ofta märks vid stress (lös i magen) och då bör man ju givetvis ta det försiktigt.

/Maria

Senast ändrad:

knasenknas skrev:
alltså jag vill veta vad ni hade gjort, antingen skiter jag ju i det eller så för jag ju säga till henne, men jag vet inte rikgti vart gränsen går? jag sköter ju mitt och hon sitt men ändå???

Foderstaten ändras alltså från foder med mer koncentrerat protein och mer spannmål till en med mer protein från grovfoder (lusernen) mer fibrer (från lusernen, halmen i fibergi) och mindre spannmål. Tycks som ett säkert foderbyte så ägaren vet nog vad hon gör. HH

Inte_Ung skrev:
Du måste lägga till lusernet där, ty det räknas som grovfoder.
Om hästen sedan dessutom står på halm, så löser det sig utmärkt.

nej jag hade fel han får inte lusern...och vi använder inte halm..

Det är nog inte så farligt! När jag fick hem min pålle gick han från fri tillgång på ensilage till hö utan att hans mage blev knasig. Dessutom gick han från lite korn och annat som fanns hemma till havre, betfor och mineraler för att sedan oxå få lucern. :)

Jag tycker att du ska nämna det iallafall.
Det är ju lite av horsemanship att man ska dela med sig av sina kunskaper och tillrättavisa på ett vänligt sätt om någon gör fel. :bump:

Lycka till :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
603
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar