Ska jag ha något annat bett?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Zebranie
  • Startdatum Startdatum
Z

Zebranie

Jag äger ett Russ sto på 8 vårar. Hon är jätte snäll at ha hand om och att rida på ridbanan med :) Då rider jag på ett vanligt tränsbett. Men när vi ska ut i skogen blir hon genast mycket piggare och starkare och jag rider då på ett Applemouth tvådelat Pessoa - "Mitten ringen". Då går det jätte bra. Att köra är hon också jätte snäll men på vissa sträckor så drar hon bara i väg och tycker det är jätte kul :) Jag kör på ett vanligt travbett, och har då när hon drar i väg svårt att få stopp på henne. Ska jag prova något annat bett eller har någon något annat tips?

Tacksam för svar

Sv: Ska jag ha något annat bett?

Hur är lydnaden på dressyr banan ?

När du rider ut så träna dressyr eller skritta mycket och mys.

Russ kan ju vara rätt vilje starka ,,,tycker du kan rida på pessoa i mellan ringen så att inget händer. (olycka) när du litar på henne tar du ett vanligt bett.

PÅ dressyr banan är hon jätte snäll, alltid jätte snäll ;) Men när jag kör, vad ska jag gö då, det va som dte jag fråga efter ;)

PÅ dressyr banan är hon jätte snäll, alltid jätte snäll ;) Men när jag kör, vad ska jag gö då, det va som dte jag fråga efter ;)

Kör du ponnytrav med henne? I så fall antar jag att du bör ha ett bett i "travutförande", i annat fall kan du säkert använda ditt pessoabett även i körningen. Eventuellt kanske kombinera pessoabettet med en liten rem under "hakan".

Om du upplever att hon blir lite för stark ibland så kan du prova ett tredelat travbett med mittendelen som en rektangulär platta (Dr Bristol). Nu vet jag ju inte om detta finns i ponnystorlek. Det bettet brukar iaf fungera rätt bra så länge inte hästarna är tokheta.
Är hon så pass het att du upplever det väldigt jobbigt att köra finns det ju skarpare bett också men man bör nog undvika dem i det längsta om man kan. Ofta så brukar det bästa vara att prova sig fram till vad varje häst gillar....(kanske inte det svar du ville ha, men...)
Dr Bristol-bettet påverkar lite annorlunda än ett vanligt tredelat som i regel har en kula i mitten.

Jo det är ponnytrav jag kör med henne. Hur påverkar ett Dr Bristol?
Nej man vill ju inte sätta på något jätte skarpt bett, men bara så man kan hålal henne utan att behöva ligga raklång i vagnen (jag har inte långa tömmar)

Jo det är ponnytrav jag kör med henne. Hur påverkar ett Dr Bristol?
Nej man vill ju inte sätta på något jätte skarpt bett, men bara så man kan hålal henne utan att behöva ligga raklång i vagnen (jag har inte långa tömmar)

I och med att bettet är tredelat så fungerar det på liknande sätt som vanliga tredelade bett - hästen får svårt att bita fast i bettet eftersom det är fler ledade delar. Plattan i mitten gör däremot Dr Bristol lite skarpare eftersom det ger ett annorlunda tryck i munnen. Hoppas du förstår hur jag menar...

En annan idé kan ju vara att använda spärrgrimma ifall du inte brukar ha det.

Okkey.. Nej jag har aldrig kört med spärrgrimma, äger ingen heller :-p Men kan man prova med en "vanling rid nosgrimma" som spärrgrimma nån gång, så man inte köper något totalt i onädan?

JA det funkar precis lika bra med en ridnosgrimma (utan snokrem) eler pullargrimma. Tänk bara på att spänna den så pass högt att inte skinnet kläms mellan mungipan och nosremmen när du "drar" i bettet. Då kan du få rakt motsatt effekt...

Du får prova dig fram men ta en sak i taget.

Oky, jo jag ha sett på bilder hur högt den ska sitta, men jag provar med det i dag och skriver sedan hur det gick ;)

såg för några år sedan någon som körde sitt russ med pessoabett (på tävling). Är det inte längre tillåtet? tycker att du ska kolla det om hon nu går bra med det.

Jag vet inte om det är tillåtet. Men jag har aldrig provat kört me det, utan rider endast med det. I dag provade jag "spärrgrimma" och hon var lättare att få stopp på, men vad har spärrgrimman för inverkan igentligen? Ska köra med et i morgon också, om det inte är över - 20!

Ibland när hästen vill göra mer som de vill själva så tar de fast i bettet och blir då mer svårregerliga och starka. Spärrgrimman hjälper till att hålla munnen stängd och mer stilla så att hästen får svårare att få "grepp om" bettet.
Jag är kanske inte så bra på förklara... men det är ungefär så det fungerar.
Jag är ju själv av den åsikten att man bör försöka med så snälla och enkla metoder som möjligt och räcker det enbart med spärrgrimma på din ponny så är det ju toppenbra.

Jag har ett tredelat Travbett (Dr Bristol) bredd 10,5 med platta, det var helt överlägset på min travare när hon blev för inspirerad, hon var världens snällaste annars.

Synd att du bor så långt borta annars hade du kunnat låna det.

Jo idag skötte hon sig toppenexemplariskt :bump: Tack för tipset. Jo det är min mening ockås, att ta till de vänligaste metoderna.

Jo idag skötte hon sig toppenexemplariskt :bump: Tack för tipset. Jo det är min mening ockås, att ta till de vänligaste metoderna.

Vad kul att det verkar gå bra! :)
Hoppas att det håller i sig också så det blir roligare för dig att köra. För det är ju inte speciellt kul när man hela tiden får ha dragkamp med sin häst...

Jiess :bump: Tack för tipset (än en gång) :bow:

såg för några år sedan någon som körde sitt russ med pessoabett (på tävling). Är det inte längre tillåtet? tycker att du ska kolla det om hon nu går bra med det.
Nej, bett med hävstångseffekt är inte tillåtna att tävla ponnytrav med.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 067
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar