Ska jag eller ska jag inte...?

E

emjo

Min pappas katt har fått ungar och han vill så gärna att jag ska ha en eller två.

Är det bättre att ta två? Har hört både och...

Men ska man i så fall ha dom som innekatter eller utekatter?

Jag bor i ett ganska så lugnt område, det finns en del katter här sen innan.
Lägenheten är dock ganska så liten (45 kvm) men det kanske inte spelar så stor roll...

Gaaaahhh varken ut eller in...

Sv: Ska jag eller ska jag inte...?

Personligen så tycker jag att det bara är fördelar med att ha två katter. Det är inte mer jobb, men man slipper ha dåligt samvete om man tex är borta hela dagen eller måste lämna katten ensam en natt, för de har ju varandra. Två syskon brukar dessutom komma extra nära varandra.

Jag skulle ha katterna som innekatter om jag vore du. Vem vet om de andra katterna i områden är kastrerade och vaccinerade som de ska? Går det fertila hankatter i området så är risken stor att dina katter får stryk, det är ju inte så kul. 45 kvm är inte för litet, se till att skaffa några ordentliga klösmöbler så att katterna har klättermöjligheter bara!

Glöm bara inte att kattungarna ska stanna hos sin mamma tills de är minst 12 veckor gamla, och de ska vaccineras 2 ggr, helst innan de flyttar hemifrån. Passa på att ID-märka dem samtidigt, ifall de skulle smita ut. Och kastrera dem när de är ca 6 mån!

Lycka till!

UTEKATTER!
Jag tror att katter trivs bäst ute och jag är fullkomligt övertygad om att många katter kan må mentalt riktigt dåligt av att tvingas vara inne. Sen är det upp till katten att välja.

Köpter man en birma eller annan raskatt så är chansen att de ska trivas som innekatter, större, än om man skaffar en vanlig bondkatt.

Katter är inga flockdjur så att köpa två är inget måste. Däremot så har de mycket nöje av varandra om de trivs ihop vilket de ofta gör om de levt ihop sen de var små. Jag som är helt galen i katter hade mer än gärna tagit två om jag var du. ;) Vi har tre nu. De kostar inte speciellt mycket, framförallt om de får vara ute så mycket som de vill. Det viktiga är att man har råd att ge dem bra mat och möjligheter.

Jag avslutar med att be dig - ge dina katter möjligheten att vara ute. De har behov som kräver det även om många inte vill tro det.

Lägger till:

En kattunge kräver ofta ganska mycket uppmärksamhet och stimulans. Därför kan det vara en fördel att ha två. Dessutom kan de även som vuxna behöva mycket uppmärksamhet och lek. Så jag förespråkar helt klart att du tar två stycken. :)

tintilar skrev:
Köpter man en birma eller annan raskatt så är chansen att de ska trivas som innekatter, större, än om man skaffar en vanlig bondkatt.
Det här är helt fel. Det finns ingen anledning till varför en huskatt skulle trivas sämre som innekatt än en raskatt (dessutom finns det ju massor av kattraser och de skiljer sig enormt mycket emellan). Risken för överkörning, slagsmål om revir, katthatande grannar, kattbajs i sandlådor, smitta osv är några anledningar till varför jag inte skulle vilja ha mina katter springa lösa. Mina katter har en innätad balkong som de älskar att sitta och spana ifrån och de får vara ute i koppel lite då och då vilket den ena katten älskar och den andra hellre vill stanna inne. ;)

Jag skulle inte vilja ha en ensam katt så jag tycker absolut att du ska ta två. Dels för att de ska ha sällskap av varandra när du inte är hemma, men också för att det är så underbart att se katterna njuta av varandras sällskap! :love:

/Erica

Ta två du! Dom lär ha kul med varandra. :)

Inne eller ute, det beror väl mycket på omgivningarna tycker jag. Jag har hellre katterna inne där jag vet att de är "säkra" än släpper ut dom. Har katterna bara varit inne så lider dom inte av det! Värre att sätta en vuxen katt, som är van att vara ute, i en lägenhet.

Har man däremot förmånen att bo på landet så tycker jag absolut att katter ska vara ute!

Tror att du kan bedöma själv ang. ute/innefrågan. Våra går ute men vi bor verkligen i en by. :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka