Ska jag bry mig?

95johsv

Trådstartare
Hur farligt är det egentligen? Min hästs högra öga rinner. Under 24 timmar rinner det ca 1 - 1½ dm. Han verkar inte irriterad, kliar sig lika mycket i bägge ögonen. Sköljde ur bägge tårkanalerna för 1½ månad sedan, plus höger en extra gång dagen efter dubbelsköljningen.

Det var inte stopp, dock mindre flöde i höger men det var bara marginellt.

Fick en salva att lägga i ögat, det hjälpte inte. Har runnit lika mycket hela tiden, verkar inte bli värre.

Bör jag ta tag i det mer? Eller är det så att det kanske inte går att göra så mycket mer?

Vetrinären var lite, jo man bör nog spola fler gånger. Men det bestämmer du själv ungefär. Dvs de rekomenderade mig inget åt något av hållen.

Det tråkiga med att skölja är att hästen blir totalt tokig, man måste dubbelsedera honom plus bremsa och stå i en sådan där specialspilta. Dvs jag måste till klinik.

Han har ett brott i pannbenet precis i en växtfog mellan ögonen. Det kan också vara så att det är brottet som gör att det rinner. Det är svullet där ännu. Hur lång tid tar det innan brottet läker?

Hur hade ni gjort?

Sv: Ska jag bry mig?

Hej!
Hur länge har det varit så?
Jag hade ett liknande problem för någon månad sedan. Min häst hade blött näsblod (!!) och efter det rann det massor ur ögat. Min veterinär rådde till att avvakta en vecka och ge det en chans att läka ut av sig självt. Och mycket riktigt! En vecka senare var det helt okej.

Jag hade alltså avvaktat om jag vore du. Tror på kroppens egna läkningsprocesser, både när det gäller hästar och människor. Men självklart ska man gå vidare med det om det inte sker någon förbättring eller om det blir sämre...

Sv: Ska jag bry mig?

Har haft det sedan i höstas. Kom ungefär samtidigt som brottet i pannan (som vi inte visste vad det var då).

Iom det inte blev bättre av spolningen och ögonsalvan samt att det är sådant bök med honom så känns det onödigt. Men så kan det ju vara så att någon här på buke vet att kolla det och det också eller liknande och så kan man hitta något mer/nytt. Eller att man måste spola 10ggr för att det ska bli bra. Vetrinärerna är ju lite roliga också: Njae du bestämmer ju om du vill spola igen liksom.

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka