Ska jag bjuda mer?

P

Pauling

Jag var och tittade på en häst idag. Jag föll pladask för den här hästen, jag kände direkt att jag vill HA den här hästen. Tyvärr så var det en annan tjej som redan hade tittat på hästen och som fortfarande är väldigt intresserad. Hon ska titta på hästen igen imorgon och får köpa hästen om hon vill det. Jag tycker det är helt ok att hon har första tjing eftersom hon faktiskt ringde och tittade på hästen först. Däremot är jag jätteledsen för att jag antagligen inte kommer få köpa hästen. Är det fräckt av mig ifall jag erbjuder säljaren ett högre pris? Ska jag bara accepetera faktum och leta vidare? Hur skulle ni gjort?

jag skulle vänta...ÄR det meningen att du ska ha hästen...då får du den..och har säljaren gjort upp med den förra att denne får timeout tills i morgon så är det oschysst mot den andra köparen att ångra pga budet..
isåna här fall skall man tänka motvalls...vad skulle du själv tycka om du var "den andra"
så skulle JAG ha gjort, och jag vill gärna ha ett rent samvete :)

Att köpa häst är som en kärleksaffär!!

Jag känner direkt om jag o den aktuella hästen passar ihop. När jag köpte mitt första sto för 2.5 år sedan så såg jag direkt att vi var menade för varandra. Jag hade försökt bjuda över andra köpare om jag hade varit tvungen...

Men det är ju så att säljaren bestämmer, han/hon kanske har lovat muntligen?!

Mitt råd är att bjud mer!!! Om du känner att hästen är rätt! Jag tycker inte att det är fult på något sätt. :D

mvh/Ellinor

Gör vad som känns rätt för dig!!!! :)
Är du berädd på att bjuda över så gör det, är det så att du känner dig taskig mot den andra som ev. också vill köpa hästen så låt bli!
Vet ej vad jag själv hade gjort? :confused:

Jag har själv varit med om detta, men då ville inte jag ha hästen, utan hon som stod på tur fick hästen för utgångspriset. Detta är första gången jag aktivt letar häst, förut har de bara ramlat över mig så jag har inte så stor pejl på hur hästaffärer brukar gå till, om det är vanligt med budgivning trots att detta inte var tänkt från början.

En seriös säljare säljer till '1:a tjingaren', men prova att ge ett högre bud DU!! Den som blir smutskastad är ju säljaren.. INTE du!!!

*I krig & kärlek är alla medel tillåtna* sägs det...
...fast inte hos mig som uppfödare/säljare, jag skiter fullkomligt i nån futtig krona hit & dit, har jag lovat.. så har jag :)!!!!

Vill du köpa hästen så varför inte bjuda ett högre pris och ha större chans?
Om jag hade varit säljare och båda hemmen verkat bra så hade jag självklart sålt till den som betalat bäst.

Egentligen så är det ju bara du som kan bestämma hur du ska göra :) Tycker du att hästen är värd mer än utgångspriset?

Det är ju ägaren som i så fall får ta diskussionen med tjejen som har "fösta tjing", skulle jag vara den tjejen skulle jag nog bli rätt sur om hästen säljs till en annan pga högre bud....

Du får berätta hur det gick!!

Det är ju inte DU som gör något tokigt. Prova du och se vad säljaren säger. Hon behöver ju inte acceptera ditt bud, utan kan avstå och vidhålla att den andra har förstatjing.

"En seriös säljare säljer till '1:a tjingaren',"

...säljer till den som passar bäst ihop med hästen (som givetvis även betalar skäligt pris).

Bjud mer om du vill,
En seriös säljare väljer inte första bästa köpare,
utan ser till hästens bästa.

"En seriös säljare säljer till '1:a tjingaren'," (=mitt förra inlägg!!)

...säljer till den som passar bäst ihop med hästen (som givetvis även betalar skäligt pris).
Givetvis är det så, jag säljer inte till första bästa (?) spekulant.. bara för att få sälja, "rätt människa" är viktigast :D!!!

Jag hade helt klart bjudit mer för hästen om jag verkligen ville ha den.

Sedan är det upp till säljaren att avgöra vem som är mest seriös och lämpad att sköta om hästen bäst.

En säljaren vill säkert ha bästa pris och bästa köpare till sin häst men ibland blir det så att hästen säljs till den som lägger upp mest pengar eller, omvänt, den som kanske betalar minst men verkar mest lämpad.

Man tycker ju att säljaren ska "känna" vem som ska ha hästen men att sälja häst är ingen lätt affär. Många hästar hamnar ju i fel händer trots att säljaren "känner rätt".

Så lycka till - ge dig inte i första taget! Säljaren får ju avgöra vem han/hon vill sälja till.

Det kan ju också vara så att säljaren egentligen tycker bättre om spekulant nummer två, men har lovat att hålla hästen åt spekulant nummer ett tills ett visst datum. Då kan faktiskt säljaren bli lättad av att få ett högre bud och kunna använda det som argument för att bryta löftet till spekulant nummer ett.

Det är väldigt tråkigt mot spekulant ett som kanske vill ha hästen lika mycket som spekuant två, men det där är ju säljarens moraliska dilemma och huvudvärk, som spekulant har du ju inget ansvar för vad säljaren gör och inte gör gentemot andra spekulanter.

Sen, är det meningen att det ska bli du och hästen blir det det i alla fall ;) När jag köpte min lilla vovve så fastnade jag för henne direkt. Av fem valpar så visste jag omedebart att DEN ville jag ha. Tyvärr var den redan tingad via telefon eftersom en spekuant ringt och ville ha den finast tecknade tikvalpen. Spekulanten hade en bit att åka men var på väg. Jag fick ju välja en annan valp men kunde inte släppa tanken på valpen jag fastnat för.... Sen kom telefonspekulanterna och höll ju med om att den aktuella valpen var finast tecknad MEN föll pladask för en ANNAN valp. Så jag fick den valp jag omedelbart ville ha, trots att det inte verkade så från början =)

Jag skulle inte ha bjudit mer. För mig känns det motbjudande. Jag vet en som säljer många hästar som INTE skulle låta det bli budgivning för att h*n tycker att de som tror att de kan få allt för pengar går fetbort !

Tänk dig in i den andras situation; någon jäkel kommer och bjuder några tusenlappar till och får hästen fast du hade första tjing. Nej, så gör man inte.

Är det menat att du skall ha hästen så kommer den att bli din iallafall.

Lägg ett högre bud!
Det kanske fár upp ögonen hos säljaren, att du verkligen, verkligen är intresserad.
Om den andra spekulanten blir sur är ju inte ditt "problem", det är ju säljaren som máste fatta det slutliga beslutet.
Tycker iof inte att ägaren är tvungen att sälja till första spekulant, det máste ju helt ligga pá lämpligheten hos personerna i frága.
Lycka till!
M V H Lotta

Följ ditt hjärta. Är hästen, enligt dig, värd ett högre pris; bjud det.

Jag la inget högre bud och mycket riktigt den andra tjejen ville naturligtvis ha hästen. Det var trist förstås, det var bara för mig att leta vidare. Men så hade jag sån obeskrivlig tur att den första köparen började tveka och ville dra sig ur, så nu får jag köpa hästen iallafall!! Nu är det bara att hoppas att hon går igenom veterinärbesiktningen också.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama