ska jag åka till klinik?

CallMeAce

Trådstartare
har en del frågor och behöver lite råd från fler personer. har en ny häst sen ca 3,5 veckor sedan, en 5-åring som inte blivit riden så mycket innan hon kom till mig och har säkert blivit mer riden nu än innan.

det finns två problem jag vill ha råd omkring.
1:
det kan hända att hon sträckte sig eller något efter att en dag ha stått inne och sen släpptes ut i en ny hage med mycket stora stenar i för efter den dagen har hon till och från varit varm i höger fram vissa dagar men ej halt, iallafall inte synligt. jag vet inte riktigt hur jag ska tolka denna värme? den kommer och går, eller så finns den där hela tiden fast i olika grader kasnke? bara det att ibland är den så otydlig att jag inte känner den.

2:
hon vilar bakbenen väääldigt mycket, typ alltid. höger bak vilar hon mer men även vänster. är varm ibland men det skiftar ben (ibland vänster, ibland höger, ibland båda och ibland ingenting) och inte heller synligt halt.

blir lite luddigt skrivet det här men jag vill ha lite fler råd om jag ska vänta eller ta henne till klinik med en gång?
vad kan denna "vandrande" värme betyda?
jag har ridit henne de dagar hon inte varit varm eftersom hon inte varit synligt halt men det kanske är dumt...

Sv: ska jag åka till klinik?

Jag skulle nog inte åkt till klinik "på studs" med den bakgrunden. Däremot kanske du ridit hästen lite för mycket? Prova minska belastningen på hästen, luta ner uppträningskurvan om man säger så. Kanske prova enbart skritta hästen en vecka och se om det handlar om "träningsvärk"?

menar du att träningsvärken kan vara vilandet av bakbenen?
hon har i princip vilar bakbenen så här sen jag fick henne.
den här värmen i höger framben fick hon första gången för ca 2 veckor sen och då var hon varm i två dagar sen försvann det hux flux ungefär.

sen har hon inte varit varm fram tills idag då hon var varm igen.

Personligen skulle jag ha tagit kontakt med veterinär och gemensam med denne beslutat om klinikbesök är nödvändigt. Hästen är ung, kan ha en period av tillväxt efter betet eller är påverkad efter transporten till dig eller.....ja, du förstår? Du förlorar inte på att kolla upp hästen är min åsikt;)

Jag skulle först och fremst tagit kontakt med säljaren om det nu skulle vissa sig vara något och sedan med besikningsvetrinären

Att hästen ständigt vilar på ett bakben och skiftar bakben ofta, KAN tyda på ryggont. Om den har ont i ett framben så avlastar den kanske bak och då kan rygg och bakben kanske bli överansträngda. Jag hade åkt till klinik med hästen, om det är en skada så är det väl bättre att få den behandlad så fort som möjligt. Om det inte är något fel så kan du ju sluta att oroa dig (om det nånsin går när det gälller hästar....)

Jag hade nyss samma på min häst! Jag kontaktade en veterinär och han sa att det kan vara lymfkörlten. Jag tvättade med såpa varje dag och så fick jag ge pencelin i 5 dagar. Så kontakta veterinär så det inte blir värre!

säljaren har jag pratat med men hon hade inte upplevt att hästen vilat benen mycket eller något o höger fram (naturligtvis :smirk: )

ja det skulle kännas väldigt bra att ha svart på vitt (förhoppningsvis) om det skulle vara nåt fel eller om hon är frisk.
men ja tror att ja ska avvakta lite till och låta henne vila lite o sen bara skritta. kommer det tillbaka när jag sätter igång henne åker jag till klinik med en gång.
eller ja får se hur jag gör. lite svårt för att bestämma mig. det skulle va skönt att veta samtidigt som det svider jäkla massa i plånboken om man åker förgäves (om man nu någonsin kan åka förgäves till en veterinär, hmmm)

Nu så har ioförsig jag haft en himla otur med mina hästar så jag är ganska nojjig... Men känner du att duu är tveksam så skulle jag nog hellre åka en gång för mkt än en gång för lite. Sen beror det ju på hur långt till klinik du har. Men jag åker alltid hellre till klinik än att ta ut en veterinär, för om det är något så är det bättre förutsättningar där med röntgen mm (o min erfarenhet ofta bättre veterinärer där.) O det kostar ju att ta ut en distriktare oxå så jag åker hellre en bit direkt än att ändå få åka senare ändå. Men oandra sidan kanske mina hästar haft lite större problem än din, ex protesterat i ridningen osv.

Värt att tänka på är också att OM det är något dolt fel ex på röntgen så är det lättare att bevisa ju kortare tid det gått efter köp.

Sen så kan det ju vara så att det absolut inte är nånting, o då kan det ju kännas som bortkastade pengar. Du kan ju alltid ringa o rådfråga en veterinär om de vet vad det kan bero på först.

Som sagt, förhoppningsvis är det inget att oroa sig för men då kan det ju oxå vara skönt att få det bekräftat.

Nu så har ioförsig jag haft en himla otur med mina hästar så jag är ganska nojjig... Men känner du att duu är tveksam så skulle jag nog hellre åka en gång för mkt än en gång för lite. Sen beror det ju på hur långt till klinik du har. Men jag åker alltid hellre till klinik än att ta ut en veterinär, för om det är något så är det bättre förutsättningar där med röntgen mm (o min erfarenhet ofta bättre veterinärer där.) O det kostar ju att ta ut en distriktare oxå så jag åker hellre en bit direkt än att ändå få åka senare ändå. Men oandra sidan kanske mina hästar haft lite större problem än din, ex protesterat i ridningen osv.

Värt att tänka på är också att OM det är något dolt fel ex på röntgen så är det lättare att bevisa ju kortare tid det gått efter köp.

Sen så kan det ju vara så att det absolut inte är nånting, o då kan det ju kännas som bortkastade pengar. Du kan ju alltid ringa o rådfråga en veterinär om de vet vad det kan bero på först.

Som sagt, förhoppningsvis är det inget att oroa sig för men då kan det ju oxå vara skönt att få det bekräftat.

Du kommer antagligen inte försämra något om du avvaktar, däremot fördröjs ju ett ev tillfrisknande, men tid har man ju gott om när man har häst :angel:

Självklart ska du åka till klinik om du misstänker något fel, eller är väldigt orolig. Men prognosen blir nog inte sämre av att du avvaktar ett par veckor om du vill det.

Ett förslag på fråga 1.
Det kan inte vara så enkelt som en hovböld??
De kan ju visa lite mysko hältor osv....har varit med om samma som du.
Kolla...det är ju hyfsat enkelt att åtgärda...men ganska snart så den inte drar sig uppåt till kronrand osv.....

förra gången hon var varm i detta benet var i samma veva som hovslagaren var här. han valde då att avvakta eftersom hon reagerade lite när han tryckte med visitertången på hoven. han kom senare några dagar efteråt och då var hon inte varm. han sa det att hade det varit en hovböld hade hon inte blivit bättre (?)

men jag har aktiskt också tänkt på hovböld eftersom hon även är lite varm om hoven, men är de varma uppåt benet då med då? hon är ju varm ända upp till knäet...

Kolla även pulsen om misstanke om hovböld föreligger. Brukar vara ett bra tecken. Jämför med andra benen. Ja, de kan bli varma högre upp i benen också. Det var min unge kille.

ska kolla pulsen imorgon bitti när jag ska dit igen.
vad kan det mer vara vid förstärkt puls? inflammation i någon led?

om hon fått någon slags inflammation någonstans i en led, brukar de bli varma i hoven då med eller ska man direkt misstänka hovböld vid värme i hoven?

Ledinflammation ger oftast inte mycket värme alls, inte ens över den drabbade leden. Skulle vara en väldigt kraftig inflammation då, men då borde den vara uppenbart halt.

vissa dagr har hon fktiskt varit lite varmare i detta benet men så obetydligt så ja har trott att ja har kunnat rida ändå, men det kanske ja inte kunde. men det är just det att ja akn inte se någon hälta.

och det verkar komma och gå lite. ja jag förstår ingenting?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 431
Senast: KAROLIJNAH
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar