ska jag åka till klinik?

Sv: ska jag åka till klinik?

Hej! Jag har haft lite liknande problem med min valack (5 år),han vilade sitt ena bakben väääldigt mycket, och rörde sig samtidigt lite konstigt med bakbenen (svårt att förklara), åkte in på klinik, och han blev behandlad i kotorna fram, vid återbesöket blev han även behandlad i knäna bak. Han blev bättre men inte helt, åkte in och ut på klinik ett tag men kunde egentligen inte hitta något direkt "fel". Var väl egentligen aldrig "riktigt" halt. Gjorde till och med en "scint röntgen", men hittade inget. Han fortsatte under hela tiden att vila bakbenen ovanligt mycket. Det vi idag tror hände var att han helt enkelt växte en hel del, (hans mamma växte sent, har jag senare fått reda på) blev obalanserad i kroppen (han har långa ben, och stooor gång)+ ev. växtvärk. Idag är han igång, och är på väg att bli riktigt duktig! Han blir regelbundet behandlad med infrarött ljus (ir-treapi), vilket har mjukat upp hans muskler otroligt mycket, och jag tänker extra på hur han rids, och gör väldigt mycket övningar för att stärka upp hela hans bakdel, och strechar honom alltid efter ridning. Han vilar inte sina bakben lika mycket, och han vilar framför allt båda.
Hoppas att det löser sig för dig! Mvh. Matten

Att man inte ser en hälta behöver ju inte betyda att det inte finns någon där iofs.

När det gäller värme i hovarna är det inget jag fäster mig vid, så länge det inte handlar om en uttalat kraftigare värme, annars så kan temperaturen i hovarna skifta något och det är helt normalt. Puls däremot, det är något annat, då är det dags att fundera ett varv extra. Hovböld eller fång är väl det vanligaste skulle jag tro om hästen har puls från hoven.

Jag tycker du ska ringa och rådfråga en veterinär. Det kostar inget att fråga vad dom tror. Eftersom du är uppenbart orolig över hästen (vilket naturligtvis är bra) så känns det säkert bättre för dig att lämna över lite ansvar och beslutsfattning på en veterinär. Något sorts förlopp verkar det ju ändå vara i benen på hästen, vad det nu beror på, så ring du och rådfråga veterinären. Bättre en gång för mycket än en gång för litet.

låter faktiskt likt min just med bakbenen...
honhar ju inget fint steg, är liksom väldigt kort i stegen förutom när hon går mer "rätt" enligt tränaren för då trampar hon under sig mer..men hon travar liksom inte med bakbenen under sig så bra. har ingen fin gång...
det kanske är det här med växtvärk, hon är ju liksom stor o grov, ca 165 i manken..här är bild
tjockis.jpg

hoppas bara det har med växtvärk o göra men det är liksom svårt att veta...
damn att dom inte kan prata med ord!

dessutom är hon lite kohasig bak omd et kan ha nåt med saken att göra? o hon har haft föl...

Kolla du upp igen om det inte kan vara hovböld.
Vi har haft hästar i stallet som ena dagen inte visat nåt för att sedan vara jättehalta.
Är det en hovböld så kan det visa värme högre upp.

Kolla du upp igen om det inte kan vara hovböld.
Vi har haft hästar i stallet som ena dagen inte visat nåt för att sedan vara jättehalta.
Är det en hovböld så kan det visa värme högre upp.

Vet inte hur det är hos er men hos oss har hästarna haft lite mjöliga hovar, ganska mjuka, efter vädret och det är ju som gjort för problem med hovarna.

Jag skulle nog åkt och kollat henne. Häldre en gång för mycket. Stog själv med en unghäst för ett tag sen(4år) som vi trodde hade växtvärk men det visade sig vara något helt annat..

bara det att hon är inte halt, iallafall inte vad jag kan se så är hon halt så är hon det ytterst lite. nu är hon inte varm längre men det känns som hon kan bli det igen eftersom hon blev det förut igen. ska ta det lugnt nu i några dagar och sätta igång henne superförsiktigt. kommer det då tillbaka igen blir det klinik!

min equiterapeut kommer ut o kollar på henne den 11 oktober (har ja för mig det var) så då ska jag rådfråga henne med. om det nu inte är så att hästen blir jättevarm igen o halt innan hon kommer.

trr detta blir bäst i dagsläget....hoppas jag :crazy:

var det din förra häst? miss sixty? följde er lite i era trådar.
hur var det de visade sig på henne? var hon riktigt halt eller var hon också som min...varm i benet/benen, eller vilade hon bakbenen mycket?

vad var det för fel på henne?

våra hästar har haft ganska torra och sprickiga hovar. på detta benet hon har vart varm i hade hon väldigt söndrig hov och den hoven var även lite större än den andre. men när hovis gjorde framfötterna nu för ett tag sen så blev båda fötterna lika stora (utan att han tex måttade den större efter den mindre om någon nu skulle tro det)

så hovslagaren sa att det skulle kunna bli en hovböld av det hela eftersom hon hade sprickor i hoven längst ner och att det kunde ha kommit in skit. han kände ju även med visitertången då och hon markerade faktiskt på ena sidan av hoven lite. men sen eftersom hon blev bättre o aldrig halt så utredde vi aldrig det hela närmre..

men det kan ju vara så att det är hovböld kanske. men kommer detta tillbaka nu så åker jag in till klinik med henne för i å fall blir det tredje gången hon blir varm...

Nej, värme borde inte ha med kohasighet eller att hon har haft föl att göra :)

Hon har aldrig varit halt eller så? Det känns inget när du rider eller märks inte när du arbetar henne?

Är du osäker så ta ut vet för böjprov men annars om det inte syns ngt fel, känns fel så är det nog inget fel...

Att hästen vilar bakbenen så mkt tycker jag känns ororväckande.
Att hon är kohasig kan ge upphov till en mängd sekundära skador som kan ge diffusa symptom. Såsom;ryggont, knäproblem, stelhet, hasproblem mm mm. Rent spontant skulle man undra om ryggen är sned? Hästar som får fel pga denna exteriöra defekt (kohas) kan vara ganska kluriga att hitta. har själv en sån häst....
Jag skjúlle faktsikt om jag var du göra en koll hos vet.
Är hästen gallig i någon led? has, knä?Kota? Reagerar den vid tryck någonstans?

Jag tror att är lätt att oroa sig extra mycket när man just köpt en ny häst.
Kolla så inte det är en hovböld fram men annars ta det lite lugnt. Hon kan mycket väl vara lite överansträngd vilket inte är så konstigt. Ny ryttare annan ridstil och tuffare schema..

Hade själv en häst som de var precis likadant med. Han hade en hovböld fram nästa gång han blev lite varm i hoven åkte jag direkt till hovslagaren eller veterinären. En annangång så var han lite varm i hasen och nästa gång i kotan. Värmen var väldigt liten och förmodligen skulle ingen märkt det utom jag. Jag var hos veterinären så många gånger med en frisk häst att dom skrattade åt mig på kliniken. Det slutade dessutom med att jag röntgade hela hästen. Det fanns inget fel på honom. Jag fick tillslut inse att han kunde vara lite varm till och från i benen och hovarna. Han är nu 17 år har gått 1.40 hoppning och inte varit halt en dag i hela sitt liv efter hovbölden). Måste bara tillägga att han vilar bakbenen hela tiden...

Ge henne lite tid innan du åker på klinken.

förra gången hon var varm i detta benet var i samma veva som hovslagaren var här. han valde då att avvakta eftersom hon reagerade lite när han tryckte med visitertången på hoven. han kom senare några dagar efteråt och då var hon inte varm. han sa det att hade det varit en hovböld hade hon inte blivit bättre (?)

men jag har aktiskt också tänkt på hovböld eftersom hon även är lite varm om hoven, men är de varma uppåt benet då med då? hon är ju varm ända upp till knäet...

Hovbölder kan komma och gå innan de visar sig riktigt. Det kan t o m hända att det går tillbaka utan att det blir en riktigt allvarlig böld.

Det är inte alls så att om det var en böld så skulle det ha blivit värre. Tyvärr har jag sett att de kan ligga och "pyra" ett bra tag innan det blir värre. Så kolla hoven igen. Puls är ett bra tecken. Sen kan¨fång ge samma symtom vill jag påminna om, kan också vara mycket vagt och komma och gå för att sen förvärras. Och ja, kan vara mer i en hov. Måste inte vara lika mycket i båda.

Kom också ihåg att värme kan kännas olika beroende på hur de har stått o belastat benen.

Senast ändrad av en moderator:

ja du, jag har ju inte haft henne så länge så det finns ju inte så mycket tid att upptäcka saker på.
equiterapeuten kommer ju ut den 10/10 och hon borde ju kunna se om hästen har något problem utifrån kohasigheten. sen är hon ju inte extremt kohasig heller.
det var ute en kiropraktor till hästarna i stallet och min häst var en av de enda som inte har några problem i kroppen ur kiropraktorns synpunkt..

reagerar inte vid tryck vad jag märkt men är lite gallig på bakbenen vid kotorna, möjligen någon liten galla i hasen. har en piphas men är röntgad utan något, dessutom är det inte det benet hon vilar mest.

hon är inte varm längre så jag ska skritta igång henne försiktigt, kommer värmen tillbaka senare eller så, så åker jag till klinik med en gång

glömde skriva att hon faktiskt är rätt stel i bekpartiet...

hon är ju besiktigad ua av en veterinär som även är uppfödare...fasen va ja blir ledsen o irriterad om han inte märkt någon felhet elelr så

ja jag är nog en av de människor på detta jordklot som har extremt lätt för att oroa mig :crazy: jag ser bara det negativa bara för ja precis köpt henne nu...

men egentligen skulle det vara bäst för mig om ja åkte till klinik o röntgade hela hästen så ja får svart på vitt liksom :D

ja det där med värme är lusigt med den här hästen. tex kan hon vara varm i benen när jag tar in henne från hagen. sen när hon stått i boxe i kanske 10 minuter så kan värmen vara borta. ja det flyttar liksom runt lite med...jag förstår ingenting...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 431
Senast: KAROLIJNAH
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar