Ska jag åka in och röntga?

bapro

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd här...
Min häst har varit halt i 9 månader nu på vänster fram.
(finns i nån tidigare tråd)
Mjukdelskada i hoven konstaterad, men det går ej säga exakt vad det är.
Hela hösten var vi in på närmaste ATG-klinik häruppe där hon sprutades i kota & hovled vä fram (på böjprov bak har hon aldrig reaggerat). Hon blev friskförklarad 2 ggr, behandlades 3 ggr, men hon var aldrig helt bra, hon kanske inte reggerade på böjprov på ÅB eller såg halt ut initialt, men jag kände det direkt jag började rida,

Bytte veterinär till en från MK" som kommer upp hit & behandlar hästar en gång i månaden. Han har behandlat henne 2 ggr med kortison i HOVEN, vilket tillsammans med ridning i skritt & galopp gjorde henne fräsch i ett par veckor, sedan kom det tillbaka.

Nu var hästen in till denna vet igen (snart 3 v sen) som sprutat hoven. Nu frågade jag om han kunde kolla lite nogrannare bak, eftersom hon alltid haft problem att fatta vä galopp samt hoppar lite snett till vänster (skjuter ifrån mer med höger) Jag sa att jag trodde att hon kunde ha problem med vä bakknä. (hon har aldrig varit halt eller liknande, men jag har lixom fått den känslan) :( & att det kanske kan vara därför hon aldrig blir bra fram...
Hon reaggerade lite på högt böjprov och då böjde han bakknäet bara & hon ömmade ganska ordentligt. Vi försökte behandla henne i bakknäet med det ville hon inte gå med på (skrivit en tidigare tråd om det) Han behandlade hasen, eftersom honb verkade ha en liten reaktion där.
En vecka senare tog jag ut min Equiterapeut som kollade igenom hästen och lasrade bla detta vänster bakknä.

Jag frågade veterinären om han inte tyckte jag skulle åka in till ATG-kliniken & röntga bakknäet, men han tyckte INTE att det var nödvändigt efter som att det säger egentligen inte så mkt även om de hittar nån liten grej, då tyckte han det var bättre vi försökte spruta bakknäet igen på nästa ÅB (och hoppas att hon är lite snällare om vi gör det först, innan hon blivit "arg")
Hästen är röntgad i alla leder både fram & bak UTOM bakknäna.
Eftersom hon aldrig varit halt bak så har jag nästan inte "fått" när jag frågat på kliniken. Var in nämligen och röntgade bak (haser & kotor) & lät dem böja igenom henne när hon var 4år (redan då hade hon lite svårt för att fatta vä galopp, hon skulle alltid bocka, eller ta i extra mkt. Men dom hittade inget & tyckte det var onödigt att röntga bakknäna...

SKA jag åka in och röntga?? Vad kan man väntas hitta & vad kan man göra åt det. Problemet är oxå, att eftersom vet på ATG-kliniken behandlade hästen först & jag sedan bytte vet så kan hon bli lite avig för att jag kommer tillbaka dit & dessutom kräver röntgen utan undersökning... (veterinärerna här vill gärna själv bestämma vad & när nåt ska röntgas) Min vet jag har nu verkar ju inte tycka det är aktuellt & skriva nån remiss.
Om jag åker till ATG och gör en undersökning vill hon nog gärna behandla om hon hittar något, men spruta bakknäet finns inte en chans i världen att hon skulle klara om inte han från MK klarar det, för hästen har varit stökigare när vi varit på ATG och dessutom verkar hon vara lite rädd av sig(vet alltså)...
Och jag ska på ÅB hos nya vet om 2 veckor....

Nu blev det lååångt som vanligt, men tycker själv att det är svårt att ta ställning innan man hört hela historien.

HUR ska jag göra??
HJÄLP?!

(Känner också att det vore bra att veta snart om hästen har någon framtid på tävlingsbanorna, annars hade jag gärna velat betäcka henne, och det I ÅR, så det börjar vara lite bråttom...)

Sv: Ska jag åka in och röntga?

Jag skulle röntgat. Visst kan det synas lite skit som inte gör någon skada egentligen men det kan lika gärna vara något annat fel som kommer synas på röntgen. Brukar man inte ultraljuda bakknän också?

Ta ett åb till, B.S brukar få till det mesta, har hon gått med problem i bakknäna kan det ta nån behandling innan det rätar till sig, behandlade min två ggr + 1 ggr i haserna innan hon blev bra. Tror jag kanske såg dig där sist, hade du en skimmel?

Prova åk till hästkliniken i Ule*b*rg (F*nl*nd), o be o få den vet som är jätteduktig på svenska o dessutom jätteduktig vet oxå. Där kan dom ta röngten, ultraljud ... ja allt som går att göra på ATG, o han är inte rädd av sig. Det är ju förstås lite längre att åka dit, ca 30 mil fr Luleå, men det kan det ju vara värt.

Jo det var jag med skimmeln (det var nog bara en skimmel :D )
Jo, jag vet ju att B.S är duktig, annars hade jag aldrig bytt vet. M.S (ATG)har aldrig lyckats lösa ngra problem på mina tyvärr...
Ja, jag borde kanske göra nästa ÅB innan jag röntgar?? Det är ju bara det att eftersom det verkar va så svårt att behandla henne, så tänkte jag att det kanske är lika bra att kolla så där inte är något som inte GÅR behandla...
Men jag hoppas verkligen vi får till henne snart, för det är en fin hopphäst... men snart ger jag upp...
Det är ju fortfarande vä fram hon markerar, gör det alltså än idag & har gjort det sedan juli förra året...
Vem är du? PM:a mig gärna om du vill
MVH /Erica

Om du nu har funderingar på att ta föl så kan väl det vara lämpligt nu. Det låter som din häst är mkt behandlad, att spruta lederna är vad jag hört inte bra att göra för mkt. Risken är att problemet bara flyttar runt bland benen om någon/ra leder inte läkt klart och blivit starka igen. En lång vila med föl kan göra susen.

Knapplån.

Jag skulle röntgat! Visst, du kanske får ett sånt där 'kanske' svar, dvs det finns något litet skit, men inte säkert hältan är av det. Men du kan ju också få svart på vitt.

Efter att ha sett valackens hasledsdefekt på röntgen så skulle jag garanterat röntgat för att veta. Ser man det från andra hållet kan ni ju 'behandla ihjäl' er, för att sen på rtg hitta något som gör att det varit 'bortkastat' att behandla också.

Mk tar btw (nu har jag aldrig haft BS men väl en bunt andra där) i princip rutinplåtar på aktuell led vid böjprovsreaktion..

Du kan ringa ATG, begära bakknäröntgen och inget mer, och endera få plåtarna med dig hem alternativt om de inte vill det se till att de skickas till B.S. De kan vara HUR sura de vill, men de tar bilderna och du slipper att de ska lägga sig i behandlingen. Däremot kan du åka på att bekosta det själv, utanför försäkringen iom att du inte har en veterinärremiss.

Bara en tanke :confused:

Om hästen har haft så mycket problem med hälta, så tror inte jag att det vore så lämpligt att avla på henne..... :crazy: Om de inte hittar ett bagatell fel förstås :smirk:

Röntga! Har själv alltid valt att röntga för säkerhetsskull och det har visat sig mycket bra. Upptäckt saker som vet. inte haft en aning om. Hellre en röntgen för mycket för att undvika onödigt lidande. :cool:

Hej igen. Jo, idag har jag då varit på ÅB hos BS och hästen är MYCKET bättre. :banana:
Ingen böjprovsreaktion & är inte ett dugg öm i bakknäet längre..
konstigt JA. Så det kanske är onödigt med röntgen av bakknäna i af?? (vet fortfarande inte vad jag ska göra)
Vet. kunde se en liten rörelsestörning vf, men hon reaggerar inte på böjprov där heller... Utan det är bara att fortsätta träna igång henne.... Hästen har alltså blivit bättre bara sista veckan innan ÅB (då hon fått börja galoppera), vilket hon alltså verkar bli när jag rider henne lite mer.
Problemet är ju att förra gången när hon blivit behandlad i hasen vä bak så var det ju boxvila i en vecka, vilket alltså gjorde henne mycket bättre bak, men stelare & sämre i fram... Så Vänster-fram skadan som varit det stora problemet kräver alltså att hon hålls igång & får röra på sig...
Och nu när hon kändes bra bak så ska hon igång...
Så nu ville vet att jag skulle skritta & galoppera (ingen trav) en månad till & sedan ÅB, så med lite tur är hon helt bra då... om inte annat är det ju bra att kolla att det går år rätt håll.
Låter på honom som att han tror att det är infästet till nån sena som spökar, att hon är lite kortare & stelare i vänstern & behöver stärkas nu genom ridning utan att jag går för fort fram... Hon har fått pronaxen som hon ska äta i 2 veckor under tiden jag rider... (fast det är mest för bakbenets skull) Ingen sprutning denna gången alltså...

Vet som sagt fortfarande inte hur jag ska göra med röntgen av bakknäet... Hon har ju inte ont där längre... Förra gången när han klämde och kände där & böjde benet bakåt så reaggerade hon ganska kraftigt, nu reaggerade hon ingenting... och vi sprutade ju bara hasen förra gången inte bakknäet, det vi gjort är ju att ET var ute och körde laser på bakknäet...
Men det kan ju alltså ha varit nåt akut bak förra gången, eftersom hon inte reaggerat där tidigare och inte reaggerar där nu....
*SUCK*

Jag är villig att chansa. Hältor tidigare med damen gäller ju egentligen bara vänster fram & mjukdelsskadan (infäste till sena eller vad det nu må vara) är ju inget ärftligt.
Att vi sprutat henne i kot/hovled under hösten har ju inte att göra med att hon inte har hållt på så vis utan att dåvarande veterinär inte hittade det riktiga felet... Sen om det sitter nån skit i vänster bakknä som kan vara ärftligt (resten är ju röntgat) det vet jag inte, men om jag skulle bsteämma mig för att betäcka skulle jag röntga först...
Men som det känns idag efter ÅB, så har jag en bra chans att få igång henne igen bara jag ger det lite tid. Skadan hon har kan vara att jämföra med en senskada och sånt tar ju tid, men är inte heller ärftligt...

Jag bestämde mig för att röntga i af, efter mkt grubblande.
Så i dag Måndag var det dags... Vänster bakknä & has röntgades (hasen ifall det skulle dykt upp nåt nytt, den var ju röngad innan. )
Röntgenplåtarna visade INGENTING konstigt.
T o m jag blev chockad... jag var helt säker (och förberedd) på lösa benbitar i vänster bakknä... :eek:
...men nu kan jag skippa den teorin.
Frambenet har inte kännts av alls senaste 2 veckorna jag ridit utan hon känns lite obalanserad bak bara. Och när jag tömkörde på volt tyckte jag hon tappade vä bak litegrann, men nu börjar jag bli manisk och nojig... hon kanske alltid har rört sig så...
Hästen ska igång lite mer ordentligt nu, sedan blir det uppföljning med vet. om ca 3 veckor, för att kolla att hon fortfarande inte har några böjprovsreaktioner...

Ska vara noga med att stärka henne i vänstersidan i ridningen, så får vi se om detv kan hjälpa, hon är ju mindre musklad där...

Kul att höra, har hon gått länge och "skyddat" sig kan det ta ett tag innan man får ur att det gör faktiskt inte ont......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?