Ska jag acceptera eller prova någon annan?

spirulina

Trådstartare
Jag har en liten fralla på 7 månader som de senaste 2 månaderna varit halt och lite stel på vänster fram, vi varit till olika veterinärer som klämt och känt och hon reagerar ingenting alls, inte heller röntgen visar något (hela benet är röntgat).
Hon har även en liten knöl på samma tass som jag tror kan vara boven i dramat, men när veterinären försökte ta provet på knölen så fick hon inte ut något och har därför uteslutit att det är den som är problemet.

Nu har hon helt från ingenstans börjat halta på höger bak också, sedan 2v tillbaka.
Hon pep till lite när veterinären böjde på tassen så vi passade på att röntga den med, men samma där, den visade ingenting.

Nu vill dom skicka remiss till SLU för scint på båda benen men jag känner mig lite osäker på om man verkligen ska göra det redan på bakbenet, med tanke på att den hältan är så färsk..frambenet förstår jag och håller med, men det kanske är förhastat med bakbenet?
Hur hade ni tänkt och gjort?

Jag har även börjat fundera på om man ska ta blodprov för att utesluta borrelia, hon har ju trots allt haft några fästingar som jag plockat bort.
Jag tog upp det här med borrelia för den här senaste veterinären men hon sa att det är så svårt att veta om det verkligen är det så hon ville inte ta något test..borde jag uppsöka annan veterinär eller ska jag bara acceptera och vänta på remissen?

Usch det här börjar verkligen bli jobbigt :(

Sv: Ska jag acceptera eller prova någon annan?

Kolla fästingsjukdomar, sedan kan det vara bra att kolla hunden hos en fysioterapeut också som har koll på hundens muskler.

Min hund har gått i flera år(!) och haft ont av en gammal skada. Det är inget som någon reagerat på och hon har t.o.m. gått bra på utställningar och andra tävlingar. Först när vi kom till en fysioterapeut fick vi ordentlig hjälp och plötsligt fanns någon som direkt hittade var hunden hade ont och visste hur vi kunde få det bättre. När veterinärer osv kollat igenom hunden har hon inte visat minsta lilla tecken på smärta, för de har inte kollat musklerna på rätt sätt.

Jag skulle också, liksom Red_Chili, kolla med en duktig hundfysioterapeut först. De är utbildade för att hitta saker i muskler och senor. Min hund var tex halt på ett ben, veterinär hittade inget men hundfysioterapeut upptäckte direkt att det var böjsenorna som var inflammerade.
Beroende på var du bor så finns det en otroligt duktig en i Västerås.

Håller med tidigare skribenter, blodprov för att förhoppningsvis kunna utesluta erlichia/borrelia. Har veterinären du gått hos kompetens att diagnostisera/gradera patella?

Jag kommer ringa en annan klinik imorgon och be om tid för blodprov.

Jag vet inte om veterinären i tisdags hade kompetensen att diagnostisera patella men just patella var det första hon misstänkte när vi kom dit med trasigt bakben, och jag vet inte riktigt hur man gör för att kolla patella men hon gjorde iaf någon koll och sa att knäleden var bra och att det inte var patella, så jag valde att lita på henne.
Jag har bett en tidigare vet kolla just patella på min hund och då var allt ok också.

Men blodprov blir nog prio ett och efter det förmodligen fysioterapeut.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38