Ska hundarna få träffas?

Bluefish

Trådstartare
Vill veta vad hundbuke tycker om följande situation, och hur ni hade agerat. Jag har en ettårig hane som har en handfull lekkamrater häromkring. Däribland en större hund (kastrerad hane) som är osäker och lite aggressiv. De har fått träffas under uppsikt och det har sett okej ut. Ägaren till den andra hunden (X) var själaglad över att ha hittat en hund som gick ihop med hans. Men jag tycker det har sett ut mer och mer som att hans hund jagat min snarare än ren lek. Det kan X hålla med om, till viss del. Men visst, de leker också.

Senast de röjde hände något, jag såg inte men X påstod att hans hund rammande min in i en snötäckt sten. Resulterade iaf i att min hund låg och pep i snön och haltade några minuter. Sedan satt han vid mina ben resten av kvällen. Ett par veckor senare möttes de igen hemma hos en annan människa, alltså inte på någons hemmaplan. Hans hund möter oss i hallen, min tvärvänder och går ut igen. Vill inte hälsa på den andra och passerar den bara i tex dörröppningar om jag kallar på honom. Ligger vid mig hela kvällen och går undan om den andra närmar sig. Han reser ingen ragg, sticker inte in svansen men är hukad och låg.

Nu är X sur på mig som förstört relationen mellan våra hundar. Han säger att vi ska låta dem sköta det där och inte dalta med dem. Jag vill inte det, det känns inte okej. Min hund är modig och trygg med andra hundar, även okända. Han visar aldrig någon rädsla eller osäkerhet vid möten eller lek. Det är jag rädd att jag förstör om jag låter honom busa mer med Xs hund. Gör jag helt fel? X påstår att jag lär min hund vara rädd genom att mota bort Xs hund. Men han är ju redan rädd, eller?
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Jag tycker att du gör rätt, det är inte ditt ansvar att förse andra hundar med "lekkompisar" - ditt ansvar är att se till att din hund är trygg!
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Ägaren till den andra hunden (X) var själaglad över att ha hittat en hund som gick ihop med hans.

Uppenbarligen är inte hans hund en sådan som är "easy going" i sina relationer? Jag tycker du gör rätt i att skydda din hund från obehagliga situationer. Din hund, ditt ansvar. Vill andra ägaren absolut ha lekkompis till sin hund får han väl.. skaffa en till, inte tvinga sig till andras hundar.
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Jag tycker att du gör rätt, det är inte ditt ansvar att förse andra hundar med "lekkompisar" - ditt ansvar är att se till att din hund är trygg!

Instämmer i vartenda ord!

Blir så trött på attityden "hundarna löser det själva, lägg dig inte i"...
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Vad enkelt, din hund dina regler. Självklart ska de inte umgås, det har ju din hund redan talat om för dig.
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Hundar är oftast otroligt duktiga på att läsa signaler från andra hundar och visar din hund obehag, så finns det kanske anledning till det. Låt kompisen bli sur, för din hunds välmående är ändå viktigare :)
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Jag har hamnat lite i samma sits.
När jag flyttade till detta område träffade jag ett äldre par med en tvåårig okastrerad hanhund på ca 40kg. Dom lekte bra de första två tre gångerna. (Denna hanhund har inga vänner för han är för på).
Sedan började han mer o mer kasta sig på och vara väldigt oförskämd mot min tjej på ca 24kg. Hon flög ju som en vante när han kommer och slänger sig i full karriär. Som tur är så är hon extremt vig och har bra kroppskontroll så hon lyckas ju parera honom för det mesta. Lekträffen slutade med att min tjej sprang runt halvhukad och stannade då o då o använde felfritt hundspråk för "låt mig vara" men han ignorerade bara. Efter den dagen blev hon även halt när hon sprang ikapp mig för att ta skydd o han dundrade in i oss båda och hamnade rätt över henne.

Efter den dagen reser hon full ragg på promenader och gömmer sig bakom mina ben när vi möter honom och backar om han kommer för nära.
Hon har visat på ett sätt som inte kan misstolkas vad hon tycker om detta, så jag har sagt att det är bra nu.
Hon visar så tydligt att hon har fått ett obehag av honom så då tvingar jag henne inte att vara med honom oavsett vad hans ägare tycker. (Dom tycker att dom leker när han jagar och kastar sig över henne när hon springer för livet till oss för att ta skydd) ...
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Det är precis så jag är rädd att han ska börja reagera, fast mot andra hundar. Defensiv liksom.

kl
Tack för alla svar! Då håller jag fast vid mitt sätt att tänka, hur fjantig X än tycker att jag är.
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Precis, hon har börjat göra det lite smått när vi möter stora mörka hundar oxå så nu är det träning som gäller för att få henne att förstå att det inte är någon fara. Hon lugnar sig något när dom kommer närmre och hon ser att det inte är han som tur är , men vi har ändå fått massor att jobba på tyvärr.
Så skit i den andra! Gör det du tycker känns bäst för dig och din hund så får dom lösa sina umgängesbekymmer själva .
 
Sv: Ska hundarna få träffas?

Tycker du gör alldeles rätt som inte låter dom två fortsätta umgås, din hund vinner ingenting på det.

Min Schäferhane var också en rätt otrevlig "kompis" som lätt kunde spåra ur och hade enstaka handplockade vänner som han faktiskt kunde leka normalt med.
När jag informerade dessa främmande (för de som kände oss visste redan hurdan min hund var och vad som gällde) personer som ville att våra hundar skulle leka, så var det förvånansvärt många som vägrade ta till sig det och tyckte att JAG daltade och skulle just precis "låta dom sköta sitt" och att min hund säkert inte alls var så dum(missanpassad) som jag fick det att låta som.
Ofta blev det tjafs från deras håll när jag sa "Tack men nej tack" - för allas skull. :meh:

De som fick ett "OK" att släppa fram sin leksugna hund fick då bevisat för sig att min Schäfer på 40 kg som står och gapar 2 cm från hundens ansikte med smått rest ragg och upptog en jakt OM den andra trots det försökte "bjuda till" och springa, för att sen ställa hunden igen för att gorma i fejset ännu en gång, kanske inte alls var så jävla fantastisk kompis trots allt. ;)

Folk är så märkliga, oavsett vad man gör eller inte gör så blir alltid någon missnöjd och sur.:cautious:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 332
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 488
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 066
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Idur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp