Ska fölet gå ensam med mamma i hagen första tiden ?

moon

Trådstartare
Om allt vill sig väl så väntar vi föl i mitten av April:banana: Vet att mor & barn ska gå enskilt dom första dagarna, men hur gör man sedan ?

Har en stor unghäst (valack) på 4 år som fortfarade är väldigt barnslig & lekfull. Han är jättesnäll, men vågar jag ha honom ihop med fölet ? Stoet har ju fostrat honom i 2 år, så han är ju i rang efter henne. Oroar jag mig i onödan, skyddar alltid stoet sitt föl för utomstående ?

Behöver råd så det blir så bra som möjligt för alla parter :)Vill inte att den store drumlern skadar honom oavsiktligt.........................

Sv: Ska fölet gå ensam med mamma i hagen första tiden ?

Det där är ju förstås väldigt individuellt. Det beror på hur gruppdynamiken fungerar i vanliga fall tycker jag.

Jag har ofta föl och sto för sig själva i någon månad, men det beror lite på när på året dom fölar. Om det är under betessäsong kan det hända att jag släpper ihop tidigare, och tvärtom när dom har fölat i januari typ. Men jag har en väl sammansatt stoflock där alla känner varandra väl och där det är lugnt i vanliga fall. Fínns även unghästar i flocken.

Ofta låter de andra hästarna ett sto med föl vara men det finns varianter. Tex ston som vill sno åt sig andras föl, goofiga unghästar som inte riktigt fattar vad det handlar om osv. Så man får nog helt enkelt försöka känna av lite själv hur man tror att dom andra ska reagera. Men är stoet stark i rang och har tagit åt sig fölis så kommer hon nog att hålla valacken på lämpligt avstånd. Om du tror att han kommer vilja leka mycket kan du ju vänta tills fölis är ett par månader innan du släpper ihop, då är dom ganska mycket stadigare. Kanske låta dom gå brevid varandra lite grann och se hur mycket kontakt dom verkar vilja ta.
Sedan ser du ju rätt snabbt hur det funkar och mamma kommer att ta bort fölis från dom andra till en början. Blir det för mycket spring o ståhej kanske du får sära och vänta lite till.

Minst 2veckor skulle jag vilja säga, det är stor risk att en unghäst vill försöka leka med fölet, och modern går i mellan, så att fölet kan komma ikläm.
Fölet måste bli ordentligt stadig på benen först.

Jag släpper oftast in min med hennes 6åriga dotter dag 2 eller 3.

Skulle aldrig släppa in sto med föl till en valack efter att ha gjort det en gång och denna annars så snälla valacken fick för sig att han skulle döda fölet.

Jag tycker att man skall vänta med att släppa ihop sto m föl tills fölungen är åtminstone 3v-1 mån gammal, har fått ett föl ihjälsparkat av ett annat sto och det är INTE ROLIGT!!! Fölet var då 10 dagar och stona kände varandra och hade gått i hop i ca 6 månader...

Jag, som har möjligheten, släpper aldrig ihop föl med ston som inte har föl.

Släpper man ihop ston som har egna föl, blir det inte en massa hälsande, utan varje ston tar sin unge och håller sig på sin kant.

Skulle jag ändå vilja rekommendera nåt, skulle fölet vara minst 3 veckor innan jag gjorde ett ihopsläpp.
Föl fattar inte första tiden vem som är mamma, utan följer glatt efter det stora föremål som är i närheten, en människa, eller en bil, eller vilken häst som helst.
Då kan det bli problem.

Gjorde misstaget att släppa ihop mitt sto & 2 veckors föl med mitt 5-åriga sto
(Båda stona hade gått ihop under 1 års tid & fram till fölning).

Det gick bra de första 10 minuterna, men sen!
5-åringen vallade på fölungen och tog till slut över denna, allihopa sprang sig genomsvettiga, sparkande hovar ven runt fölungen och vi lyckades tillslut sära dem med hjälp av 4-5 personer och långpikor. HEMSKT!!!

Provade under nogrann uppsikt att släppa ihop dem när fölungen var 2 månader och mamma sto var lite säkrare i sin roll och inte lika vaktig längre och då fungerade det hur bra som helst.

Senast ändrad:

Det beror mycket på flocken skulle jag tro. Mitt fölsto är obestridlig ledare över flocken och en mycket ansvarsfull mamma. Ingen rör hennes föl, jag får tillåtelse att klappa en liten stund innan hon vänligt men bestämt puttar undan mig ;)

Så jag har släppt ihop sto + föl efter bara 3-4 dagar. Men då var det bara min gamla ridhäst (ett sto lågt i rang) samt fölstoets dotter. Första tiden är hon mycket vaksam, ser hela tiden till att vara mellan föl och andra folk och fä. Till och med om folk står och tittar utanför hagen ställer hon sig i vägen. För att inte tala om den gången besökare hade en liten bjäbbig hund med sig :mad: Genast vallade hon fölungen till andra änden av hagen. Hennes dotter var ganska nyfiken men fick sig ett bett i rumpan sen lät hon det vara, den gamla hästen håller sig respektfullt på avstånd

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 609
Senast: REIN
·
Avel Det börjar dra ihop sig för mina två dräktiga ston, som är beräknade att föla med tre veckors mellanrum; i slutet av denna månad och i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Tabitha
·
L
Hästhantering Hej, hur tycker ni jag ska göra. Köpte ju ett russ med föl för ca 1,5-2 mån sedan. Stoet var ju väldigt osäkert när hon kom hit. Men...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31