* Ska få en ny ponny i morgon * söker råd...

Sv: * Ska få en ny ponny i morgon * söker råd...

Hur länge väntar ni att rida ?
-Beror på hästen
Brukar ni släppa ut den direkt eller ??
-Beror på hästen
Hur länge väntar ni att hoppa ?
-Beror på hästen

Men eftersom den har blivit ransporterad så länge hade jag nog tagit in den i box och gett den ordentligt med god mat och sedan låta den återhämta sig.
Rida skulle jag inte börja med förrän efter en vecka eller så.

Lycka till med ponnyn!!!

lemonadsaft skrev:
Om hästen har kommit från Irland borde du vänta typ en vecka, ryggen sjunker under lång resa.
Qyenn97 Det spelar väl ingen roll hur långt hästen har åkt??
Den har ju för tusan ändå bytt hem.. SNÄLLA..

Fy fan så rätt! håller helt med, störda människor som sätter igång o rider o hoppar o tränar o blal mina hästar mår så jävkla bra! men tänkl ite på hästewn va?? shit jag blir upprörd när jag läser hur ni gör när ni får hem era nya hästar/ponnyer. Och det dumaste av allt, släpper ut en helt ny häst ut i hagen med ett gäng anndra hästar den aldrig sett eller rört förut? hur störd får man vara!!!! :mad:

Men hur brukar ni göra när ni får en ny häst ?
Hur länge väntar ni att rida ?
- jag brukar vänta 2-3 dagar om allt funkar bra i hagar och liknande, även om hästen inte transporterats långt. typ lära känna, borsta, gå runt bland stallet så hästen känner sig hemma.
Brukar ni släppa ut den direkt eller ??
- nja. kanske i en mindre hage brevid de andra hästarna först. om det går inne på natten så brukar vi låta dom stå inne i stallet en natt innan vi släpper ihop de ute.
Hur länge väntar ni att hoppa ?
- beror på hästen, hur det funkar med ridningen och allt. kanske.. en till två veckor om allt funkar bra.

jag vill häldre, när jag har ny häst, att hästen kommer tillrätta i sin box och med sin ägare före än man släpper ihop den med massa nya hästar den aldrig träffat.
ofta släppa den lite avsides med en lugn, snäll häst först så dom får bekanta sig.
och om de blir bra vänner, ha med den på första uteturen osv osv.
gå med hästen tycker jag man kan göra redan dagen efter, så den får röra på sig så den inte blir stel och om den är i full kondition så behöver den ju det.

Senast ändrad:

:rofl:

Du kan nog rida den direkt idag, det är noog iingen fara...nu..*skratt* :rofl:

Hoppas det har gått bra iaf, o at du haft ett bra år me din nya pålle..:)

Du borde leda den när den har stått så länge och sen beror det på hästen. Om den är väldigt stressad så tycker jag att du inte ska stoppa ut den i hagen.

Hehe ja, denna tråden skrev jag ju för ett år sedan :p Om vissa inte har märkte det ;)

Och jag kan säga att jag lät henne vila i 1 vecka. Och sedan satte jag igång henne lite lungt.

Nu tävlar vi MSV och jag tris jätte bra med henne :love:

så här har jag gjort. hästen har fått stått i 1-2 dagar, har köpt hästar som är vana att vara på tävling och vara borta hemmifrån. De 1-2 första dagarna har hästen bara stått i hagen på dagarna och inne på nättern, percis som vanligt... sedan har jag lett runt hästen runt gården också så den får titta sig runt lite. därefter om allt fungerat bra har jag börjat med lugnare ridpass... åka i väg på träning/börjar hoppa har jag gjort efter kanske 1-2 veckor. Låt ponnyn komma in i det dagliga rutinerna i ert stall på en gång och när allting fungerar så är det bara att rida på :D
Lycka till!

ponnyryttaren skrev:
Hehe ja, denna tråden skrev jag ju för ett år sedan :p Om vissa inte har märkte det ;)

Och jag kan säga att jag lät henne vila i 1 vecka. Och sedan satte jag igång henne lite lungt.

Nu tävlar vi MSV och jag tris jätte bra med henne :love:

haha, oj då... :rofl:

När vi hade hämtat mitt sto så ställde jag in henne i boxen där hon fick stå under natten (kom hem väldigt sent). Hela natten stod hon och skrek eftersom hon hörde hästarna utanför, hade stalldörren öppen så att hon kunde se dom.
Vid klockan 6 på morgonen tröttnade vi på skriket och släppte ut henne med de andra hästarna. Det gick jätte bra, de sprang runt lite men de verkade redan som om de kände varann efter allt skrikande.

På dagen tog vi in henne och borstade, började sadla och så.
Min kompis fick rida henne, hon jobbar med in- och tillridning, vi tog det lugnt eftersom hon inte hade blivit riden på 7 år.
Skrittade kanske 30 min, inte mer än så.
Vi höll på så i kanske en vecka, sedan provade vi trava osv.
Jag har nu haft henne i ett år och ska nu börja satsa på galoppen som hon har lite problem med. Försöker få till alla muskler innan gångarterna.

Nog för att detta en en gammal tråd.. men jag måste skriva ändå :)

Nått som ni alla har glömt och som är jätte viktigt är det att hästen måste få i sig salt när den kommer hem! Mycket salt!
En häst som transporteras så långt gör av med mycket vätska och svettas mycket...
Bara en liten "kom-i-håg" om det är nån som får hem en pålle snart :)

Panikie skrev:
Fy fan så rätt! håller helt med, störda människor som sätter igång o rider o hoppar o tränar o blal mina hästar mår så jävkla bra! men tänkl ite på hästewn va?? shit jag blir upprörd när jag läser hur ni gör när ni får hem era nya hästar/ponnyer. Och det dumaste av allt, släpper ut en helt ny häst ut i hagen med ett gäng anndra hästar den aldrig sett eller rört förut? hur störd får man vara!!!! :mad:

Du tycker att det är bättre att släppa ut hästen hel ensam i en hage? Stackars häst. Och sen, innnan du börjar dra det är om att man är störd får att man rider sin häst, VARFÖR skulle den må dåligt av att bli riden?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar